Poza klasą społeczną i statusem. Sieciowe zakorzenienie konsumpcji muzyki
DOI:
https://doi.org/10.26485/PS/2019/68.2/4Słowa kluczowe:
„wszystkożerność”, gusty muzyczne, sieci społeczne, kapitał społeczny, stratyfikacja kulturyAbstrakt
Związek między stratyfikacją a konsumpcją muzyki stał się dynamicznym polem badań w ostatnich latach nie tylko w socjologii muzyki, lecz w socjologii tout court. Przyjmuje się powszechnie, że konsumpcja muzyki przechodzi głęboką zmianę od ścisłej korespondencji między pozycjami społecznymi a gustem (teza o homologii) do modelu „wszystkożerności-jednożerności”, cechującego się większą różnorodnością preferencji wśród osób z wyższych warstw społecznych. Tym, co jest słabiej opisane w obu ujęciach, jest powiązanie konsumpcji muzyki z indywidualnymi sieciami społecznymi, niezależnie od innych zmiennych strukturalnych (np. klasy czy statusu). Bazując na oryginalnych danych ilościowych, autor próbuje ustalić, po pierwsze – czy zróżnicowanie osobistych sieci sprzyja większej różnorodności preferencji muzycznych i większej wiedzy, a po drugie, jaką role odgrywają „słabe” i „silne” więzi. Potwierdzono, że ludzie, których sieci są bogatsze w słabsze połączenia, mają większe szanse bycia „wszystkożercami”, lecz ta zależność nie jest prawdziwa w odniesieniu do więzi silnych. Autor zarysowuje możliwe wyjaśnienia rezultatów oraz wskazuje kierunki przyszłych badań.