Implementation of the new higher education law at the University of Warsaw – a reform or a new division of power?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.4/1

Keywords:

universities, Act 2.0, university statute, University of Warsaw, reform of higher education, university system

Abstract

The subject of the article is the case study of a process of accomodating the system of the University of Warsaw to the provisions of new law on Higher Education. The process of establishing and adopting a new university statute was analysed. This higher educations reform provided the ector with the opportunity to change the entire power structure at the University. Analysis of the UW case study leads to three main conclusions: (1) Groups that played a key role in the decision-making process: (e.g., the Rector, deans, and students), had specific resources and tools: strong representation in the Senate, the ability to negotiate with other groups and persuade undecided senators, in-depth knowledge of the Act and of how to use the law as a decisive tool for the rightness of given solutions; (2) In the Senate, one axis of conflict emerged over the vision of the University’s future: on one side, the Rector viewed centralization as necessary to achieve the goals set by the University; on the second, the majority of faculty environments favored retaining the status quo; (3) Alternative proposals for reforming the University of Warsaw were not presented due to limited time, the existing balance of power in the Senate and dominant visions of the direction of changes at the University of Warsaw.

References

Banyś Wiesław. 2017. „Dywersyfikacja instytucjonalna i autonomia uczelni oraz ich miary”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 189–204.

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2017. Podsumowanie spotkań warsztatowych. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2018a. „Porozmawiajmy o nowej ustawie”. Relacja ze spotkań ze społecznością akademicką UW 27–28 czerwca 2018. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro ds. wspomagania rozwoju UW. 2018b. Uniwersytecka dyskusja wokół nowej Ustawy. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2017. Porozmawiajmy o przyszłej ustawie. https://www.uw.edu.pl/porozmawiajmy-o-przyszlej-ustawie/ [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2018a. Powołano uniwersyteckie think tanki. https://www.uw.edu.pl/powolano-uniwersyteckie-think-tanki/?highlight=ustawa%202.0 [dostęp: 30.03.2020].

Biuro Prasowe UW. 2018b. Warsztaty dotyczące nowej ustawy”. https://www.uw.edu.pl/warsztaty-dotyczace-nowej-ustawy/ [dostęp: 30.03.2020].

Dziedziczak-Foltyn Agnieszka. 2018. „Konsultatywność w projektowaniu reformy szkolnictwa wyższego w Polsce na przykładzie Ustawy 2.0.”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(51): 199–218.

Gójska Agata, Dominik Wasilewski, Agata Zarzycka. 2018. Dobrze działający Uniwersytet – kierunki oczekiwanych zmian. https://come.uw.edu.pl/pl/nowaustawa/ [dostęp: 30.03.2020].

Górniak Jarosław. 2017. „Ustawa 2.0: partycypacyjny model istotnej zmiany regulacyjnej”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 129–146.

Jóźwiak Janina. 2003 „Model uczelni przedsiębiorczej a tradycyjny – doświadczenia polskie”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1(21): 7–18.

Karpieszuk Wojciech. 2019. „Doktorzy habilitowani chcą awansu na profesora uczelnianego. Uniwersytet Warszawski się nie zgadza”. Gazeta Wyborcza 02.04.2019.

Klincewicz Krzysztof. 2020. „Autonomia uczelni w Polsce – stan na grudzień 2020 r.”. https://monitorakademicki.org/autonomia-uczelni-w-polsce-stan-na-grudzien-2020-r/?fbclid=IwAR3omjxp2OOUaveyO6XUP0uEEvK5Sxv1LnpfpDMr82_nKOdnoFJh9C9846w [dostęp:16.12.2020].

Kwiek Marek. 2015. “The unfading power of collegiality? University governance in Poland in a European comparative and quantitative perspective”. International Journal of Educational Development 43: 77–89.

Kwiek Marek. 2017. „Wprowadzenie: Reforma szkolnictwa wyższego w Polsce i jej wyzwania. Jak stopniowa dehermetyzacja systemu prowadzi do jego stratyfikacji”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 9–38.

Marek Kwiek. 2018. „Ustawa 2.0 a mierzalność i porównywalność osiągnięć naukowych”. Nauka 1: 65–86.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 2018. „Autonomia uniwersytetów nie jest zagrożona”. https://konstytucjadlanauki.gov.pl/autonomia-uniwersytetow-nie-jest-zagrozona [dostęp: 16.12.2020].

Sadura Przemysław. 2017. Państwo, szkoła, klasy. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Senat UW. 2018a. Protokół nr 16 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 24 stycznia 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018b. Protokół nr 17 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 21 lutego 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018c. Protokół nr 18 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 21 marca 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018d. Protokół nr 23 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 10 października 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2018e. Protokół nr 25 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 7 listopada 2018 roku. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Protokół nr 40 posiedzenia Senatu Uniwersytetu Warszawskiego w dniu 12 czerwca 2019 roku. senat.uw.edu.pl. 2019. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Uchwała nr 419 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego. https://monitor.uw.edu.pl/Lists/Uchway/Attachments/4874/M.2019.136.U.419.pdf [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Załącznik do protokołu nr 36. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Senat UW. 2019. Załącznik do protokołu nr 38. http://senat.uw.edu.pl/protokoly-2016-2020/ [dostęp: 30.03.2020].

Sułkowski Łukasz. 2017. „Założenia do Ustawy 2.0 – projektowanie nowego ładu akademickiego w Polsce”. Przedsiębiorczość i Zarządzanie 2 1(18): 261–276.

Urbanek Piotr. 2019. „Reforma systemu szkolnictwa wyższego w Polsce”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 1–2(53–54): 307–330.

Zespół Rektorski. 2018. Uniwersytet Warszawski a nowa Ustawa o Nauce i Szkolnictwie. https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/uniwersytet-warszawski-a-nowa-ustawao-nauce-i-szkolnictwie-wyzszym.-nauka-ksztalcenie-szkoly-doktorskie-rada-uczelni.pdf [dostęp: 30.03.2020].

Żylicz Maciej. 2017. „Tworzenie kultury jakości: Ustawa 2.0”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2(50): 41–57.

Downloads

Published

2020-12-24

How to Cite

Drygas, P. (2020). Implementation of the new higher education law at the University of Warsaw – a reform or a new division of power?. Przegląd Socjologiczny, 69(4), 9–35. https://doi.org/10.26485/PS/2020/69.4/1

Issue

Section

ARTICLES