EDITORIAL PROBLEMS IN PREPARATION FOR PUBLICATION OF THE MONUMENTS OF THE SACRED MONODY OF THE KYIVAN CHURCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/PP/2025/80/2

Keywords:

Kyiv Metropolis; church monody; editorial practice; critical apparatus

Abstract

The article centres on research into the liturgical chant of the Kyivan Church in its original monodic form. As a practical aspect of the study, Yasinovskyi and other participants in the project edited and published sacred monodies across various genres and forms, including facsimiles and transcriptions in modern notation. Their methodology and critical apparatus were constantly developed and refined. As a result, they achieved an important goal: they created and published a critical edition of musical texts, opening new avenues for analytical musical research that help examine and understand the true musical essence of the sacred monody of the Eastern Rite.

Author Biography

Yurii Yasinovskyi, Director of the Institute of Church Music Ukrainian Catholic University

(ur. 1944), od 1975 r. profesor Wyższej Szkoły Muzycznej (Konserwatorium) we Lwowie. Stopnie naukowe: kandydat nauk w zakresie historii sztuki (1978), doktor habilitowany (1998). Muzykolog. Zainteresowania naukowe: słowiańsko-bizantyjskie i ukraińskie śpiewy sakralne, źródła do historii muzyki średniowiecznej i wczesnonowożytnej, ukraińskie oraz słowiańsko-bizantyjskie rękopiśmienne zapisy nutowe. Wśród ważniejszych publikacji znalazły się m.in. monografie poświęcone roli ukraińskiej hymnografii w kontekście europejskim (1991) i międzynarodowym (1993), o ukraińskiej i białoruskiej notacji nutowej od XVI do XVIII w. (1979, 1996).

References

Belonenko Aleksandr. 1983. Iz istorii russkoi muzykalnoi tekstologii [From the history of Russian musical textology]. In: Aleksandr Belonenko. Problemy russkoi muzykalnoi tekstologii. Leningrad: Leningradskaia muzykalnaia konservatoriia. Pp. 173–194.

Bogoglasnik: Pěsni blagogovějnyja (1790/1791): Eine Sammlung geistlicher Lieder aus der Ukraine: Facsimile und Darstellung: in zwei Bänden. 2016. Hrsg. Hans Rothe in Zusammenarbeite Jurij Medvedyk [=Bausteine zur slavischen Philologie und Kulturgeschichte: Neue Folge, Reihe B: Editionen, Bd. 30.1, 2]. Köln–Weimar–Wien: Böhlau.

Desiat rizdwianykh stykhyr z Lavrivskoho kulyzmiano-nevmennoho rukopysu kintsia XVI st. ta u transkryptsii za notoliniinymy irmoloiamy [Ten Christmas verses from the Lavrivsky Kulyzmyan-Neumen manuscript of the end of the 16th century and in the transcription according to notolineal irmoloys]. 2022. Ed., introduction, comments by Maria Kachmar, with the participation of Maksym Tymo, Yurii Osinczuk, ed. Christian Hannick, Yurii Yasinovskyi [=Antolohiia vizantiisko-slovianskoi ta ukrainskoi sakralnoi monodii, Instytut Tserkovnoi muzyky UKU, Instytut Skhidnykh Cerkov pry Viurtsburzkomu universyteti, vol. 14]. Lviv: Manuskrypt.

Graduale triplex seu Graduale Romanum. 1979, 2005. Solesmis: Abbaye Saint-Pierre de Solesmes.

Hannick Christian. 2006. Das altslavische Hirmologion: Edition und Kommentar [=Monumenta Linguae Slavicae dialecti veteris: Fontes et dissertationes, 50]. Freiburg: Freiburg i. Br. Weiher.

Hrab Ulana. 2009. Muzykolohiia yak universytetska dystsyplina: Lvivska muzykolohichna shkola Adolfa Khybinskoho (1912–1941) [Musicology as a university discipline: Lviv School of Musicology of Adolf Chybiński (1912–1941)]. Lviv: UKU.

Hrab Ulana. 2010. Lysty Myroslava Antonovycha do Adolfa Khybinskoho [Myroslav Antonovych’s letters to Adolf Chybiński]. In: Musica humana: Zbirnyk statei kafedry muzychnoi ukrainistyki, 1. Lviv: UKU. Pp. 23–60.

Hrab Ulana. 2019. Myroslav Antonovych: intelektualna biohrafiia. Emihratsiine muzykoznavstvo v ukrainskomu kulturotvorenni povoiennykh desiatylit [Myroslav Antonovych: Intellectual biography: Emigration musicology in Ukrainian cultural creation of the post-war decades]. Lviv: UKU.

Irmolohion 1809 roku Ivana Yuhasevycha-Skliarskoho: Faksymile i transkryptsiia [Irmologion of 1809 by Ivan Yugasevich-Sklyarskyi: Facsimile and transcription]. 2010. Ed., transcr., introduction Ihor Zadorozhnyi, ed., foreword by Yurii Yasinovskyi [=Istoriia ukrainskoi muzyky, vol. 17: Dzherela / Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy]. Uzhhorod: Karpaty.

Irmoloi Mykhaila Levytskoho (Peremyshl 1838) [Mykhailo Levytskyi Irmoloi (Peremyshl 1838)]. 2012. Collected and prepared by Volodymyr Pylypovych, pred. Natalia Syrotynska [=Pamiatky sakralnoi muzyky Peremyskoi ieparkhii, vol. 1. Regentskyi Instytut Peremysko- Varshavskoi arkhyieparkhii u Peremyshli]. Przemyśl.

Irmosy Kyivskoi Tserkvy: Krytychne vydannia za Supraslskym notoliniinym irmolohionom 1598–1601 rokiv, u dvokh knyhakh. [Irmos of the Kyiv Church: A critical edition based on the Suprasl Notoliniyn Irmologion of 1598–1601, in two books]. 2018. Ed. Christian Hannick [=Kyivske Khrystyianstvo XI; Istoriia ukrainskoi muzyky 25: Dzherela]. Lviv: UKU.

Isaievych Yaroslav. 1971. Bratstva i ukrainska muzychna kultura XVI–XVIII st. [Brotherhoods and Ukrainian musical culture of the XVI–XVIII centuries]. In: Ukrainske muzykoznavstvo, 6. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Jasinovs’kyj Jurij, Lutzka Carolina. 2008. Das Lemberger Irmologion. Die älteste liturgische Musikhandschrift mit Fünfliniennotation aus dem Ende des 16. Jahrhunderts. Kind. and introduction by Jurij Jasinovs’kyj, transl. and comments by Carolina Lutzka [=Bausteine zur Slavischen Philologie und Kulturgeschichte. Reihe B: Editionen, 24]. Köln–Weimar– Wien: Böhlau 2.

Koschmieder Erwin. 1932. Przyczynki do zagadnienia chomonji w hirmosach rosyjskich. Wilno: Instytut Naukowo-Badawczy Europy Wschodniej.

Krypiakevych Petro. o. 1900, 2002. Artystychna forma 118 psalma [Artistic form of the 118 psalm]. “Bohoslovskii Vistnyk”, no 3. Pp. 131–147; revision: “Καλοφωνία”, no 1. Pp. 283–296.

Kudryk Borys. 1937, 1995. Ohliad istorii ukrainskoi tserkovnoi muzyky [Review of the history of Ukrainian church music] [=Pratsi Hreko-Katolytskoi Bohoslovskoi Akademii u Lvovi]. Lviv.

Lavrivskyi nevmennyi Irmolohion kintsia XVI stolittia: Faksymilna publikatsiia, komentar, doslidzhennia [Lavrov’s illiterate Irmologion of the end of the 16th century: Facsimile publication, commentary, research]. 2019. Prepared by Yurii Yasinovskyi, with the participation of Maria Kachmar, ed. Christian Hannick / Institute of Church Music UCU [=Kyivske Christianity, vol. 18; History of Ukrainian music, vol. 26]. Lviv: UKU.

Likhachev D.S. 1983. Tekstologiia [Textology], 2nd ed. Leningrad: Nauka.

Muryanov Mikhail. 1983. Zoloto w lazuri [Gold in lapis lazuli]. In: Problemy strukturnoi lingvistiki. Moskva: Nauka. Pp. 265–278.

Mužik František. 1961. Úvod do kritiky hudbniho zapisu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Osmohlasnyk Kallistrata z moldowskoho monastyria v Drahomyrni, 1769 rik [Callistrata’s octogenarian from the Moldavian monastery in Dragomirna, 1769]. 2005. Prepared by Oleksandra Tsalai-Yakymenko. Poltava–Kyiv–Lviv: Poltawskyi literator.

Sieradz Małgorzata. 2022. “W najgłębszym szacunku i wdzięczności kreślę się...”. O pierwszych latach muzykologicznej drogi Myroslawa Antonowycza w jego listach do Adolfa Chybińskiego. “Muzyka”, no 67 (2). Pp. 113–160.

Sluzhba Antoniiu Pecherskomu za ukrainskymy dzherelamy XVII st. [Service of Anthony of Pechersky according to Ukrainian sources of the 17th century]. 2024. Edition, introduction, commentary by Maria Kachmar, ed. Christian Hannick, Yurii Yasinovskyi [=Antolohiia vizantiisko-slovianskoi ta ukrainskoi sakralnoi monodii, Instytut tserkovnoi muzyky UKU, Instytut Skhidnykh Tserkov pry Viurtsburzkomu universyteti, ed. 16]. Lviv: Manuskrypt.

Supraslski kantyky kintsia XVII stolittia – pamiatka vasyliianskoi tserkovnoi muzyky, u triokh tomakh, dvokh knyhakh. 2022. Kn. 1, t. 1: Faksymile supraslskykh kantykiv. Transkryptsiia partytury; kn. 2, t. 2: Shestyholosi partytury: Rekonstruktsiia; kn. 2, t. 3: Doslidzhennia. Nauk. red., vstup. Yurii Yasinovskyi; rekonstr., nabir notnykh tekstiv, doslidzhennia Olha Shumilina [=Kyivske khrystyianstvo, 27, kn. 1, 2; Istoriia ukrainskoi muzyky: dzherela, vyp. 28, 29]. Lviv: UKU.

Syrotynska Natalia. 2014. “Perlo mnohotsennoie”: Muzychno-poetychnyi svit bohorodychnoi hymnohrafii. Lviv: LMNA, Kafedra muzychnoi mediievistyky ta ukrainistyky; Vydawets Taras Tetiuk.

Szweykowski M. Zygmunt. 2017. Muzyka dawna – odkrywanie, badanie, interpretacja, upowszechnianie. Wspomnienia redaktora. In: Idea – zapis – brzmienie: międzynarodowa konferencja naukowa w 70-lecie istnienia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. Red. Jakub Puchalski. Kraków: PWM. Pp. 48–66.

Tsalai-Yakymenko Oleksandra. 1974. Kyivska notatsiia yak relatyvna systema [Kyiv notation as a relative system]. “Ukrainske muzykoznavstvo”, no 9. Pp. 197–224.

Tsalai-Yakymenko Oleksandra. 2000. Dukhovni spivy davnioi Ukrainy: Antolohiia [Spiritual chants of ancient Ukraine: Anthology]. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Tsalai-Yakymenko Oleksandra. 2002. Kyivska shkola muzyky XVII stolittia [Kyiv School of Music of the 17th century]. Kyiv–Lviv–Poltava: NTSz. Pp. 283–304.

Velimirovič Miloš. 1997. Reviewed Work: Iurii Iasynovskyi. Ukrainski ta biloruski notoliniini irmoloi 16–18 stolit, kataloh i kodikolohychno-paleohrafychne doslidzhennia. “Harvard Ukrainian Studies”, XXI, no 1/2. Pp. 244–246.

Voskresni irmosy vismokh hlasiv [Sunday hymns of eight voices]. 2013. Ed., comment., introductory article [=Antolohiia vizantiisko-slovianskoi ta ukrainskoi sakralnoi monodii, Instytut liturhiinykh nauk UKU, Instytut Skhidnykh Tserkov Bavarskoho universytetu im. Yuliiusa Maksymiliiana u Viurtsburzi, 9]. Lviv: UKU.

Yasinovskyi Yurii. 1986a. Lvovskii Irmoloi konca XVI – nachala XVII v. [Lvov Irmoloy of the late 16th – early 17th centuries]. In: Pamiatniki kultury: Novye otkrytiia. 1984. Leningrad: Nauka. Pp. 168–175.

Yasinovskyi Yurii. 1986b. Z istorii muzyky zakhidnoukrainskykh zemel XVI–XVII st. [From the history of music of the Western Ukrainian lands of the XVI–XVII centuries]. “Ukrainske muzykoznavstvo”, no 21. Pp. 107–116.

Yasinovskyi Yurii. 1991. Dzherela vyvchennia ukrainsko-bilorusko-rosiiskykh muzychnykh zviazkiv XVI – seredyny XVII st. [Sources of the study of Ukrainian-Belarusian-Russian musical connections of the 16th – mid-17th centuries]. In: Z istorii ukrainskoi muzychnoi kultury: Tematychnyi zbirnyk naukovykh prac Kyivskoi derzhavnoi konservatorii. Ed. Nina Herasymova-Persydska. Kyiv. Pp. 9–24.

Yasinovskyi Yurii. 1996. Ukrainski ta biloruski notoliniini Irmoloi 16–18 stolit: Kataloh i kodykolohichno-paleohrafichne doslidzhennia [Ukrainian and Belarusian notolinear Irmoloi of the 16th–18th centuries: Catalog and codicological-paleographic study]. Ed. Yaroslav Isaievych, Oleksandra Tsalai-Yakymenko [=Istoriia ukrainskoi muzyky, vyp. 2: Dzherela / Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy]. Lviv: Misioner.

Yasinovskyi Yurii. 2003а. Iz sposterezhen nad tekstamy ukrainskoi tserkovnoi monodii [From observations on the texts of Ukrainian church monody]. In: Musica humana: Zbirnyk statei kafedry muzychnoi ukrainistyky, 1. Lviv. Pp. 235–243.

Yasinovskyi Yurii. 2003b. Lysty Adolfa Chybińskoho do Myroslava Antonovycha [Letters of Adolf Chybiński to Myroslav Antonovych]. In: Musica humana: Zbirnyk statei kafedry muzychnoi ukrainistyky, 1. Lviv. Pp. 67–110.

Yasinovskyi Yurii. 2008. Teoretychni pytannia muzychnoi tekstolohii (na materiiali sakralnoi monodii) [Theoretical issues of musical textology (on the material of the sacred monody)]. In: Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, vyp. 2. Zbirnyk naukovykh statei na poshanu doktora mystetstvoznavstva, profesora, chlen-korespondenta Akademii mystetstv Ukrainy Alla Tereshchenko. Kyiv–Ivano-Frankivsk: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy. Pp. 29–40.

Yasinovskyi Yurii. 2011. Vizantiiska hymnohrafiia i tserkovna monodiia v ukrainskii retseptsii ranniomodernoho chasu [Byzantine hymnography and church monody in the Ukrainian reception of the early modern period]. Ed. Christian Hannick, Yaroslav Isaievych [=Istoriia ukrainskoi muzyky: Doslidzhennia, vyp. 18]. Lviv: Instytut ukrainoznavstva im. I. Krypiakevycha NAN Ukrainy. Pp. 374–382.

Yasinovskyi Yurii. 2014. U poshukakh “idealnoho” tekstu pisnespiviv ukrainskoi tserkovnoi monodii (za liniino-menzuralnymy transkryptsiiamy) [In search of the “ideal” text of the hymns of the Ukrainian church monody (according to linear and mensural transcriptions)]. “Καλοφωνία”, no 7. Pp. 125–135.

Yasinovskyi Yurii. 2018. Irmosy Kyivskoi Tserkvy: Krytychne vydannia za Supraslskym notoliniinym irmolohionom 1598–1601 rokiv, u dvokh knyhakh [Irmos of the Kyiv Church: Critical edition of the Suprasl Notolinian Irmologion of 1598–1601, in two books]. Ed. Christian Hannick [=Kyivske khrystyianstvo XI; Istoriia ukrainskoi muzyky 25: Dzherela]. Lviv: UKU.

Yasinovskyi Yurii. 2019. Lavrivskyi nevmennyi Irmolohion kintsia XVI stolittia: Faksymilna publikatsiia, komentar, doslidzhennia [Lavrov’s illiterate Irmologion of the end of the 16th century: Facsimile publication, commentary, research]. Prepared by Yurii Yasinovskyi, with the participation of Maria Kachmar, ed. Christian Hannick [=Kyivske Khrystyianstvo, vol. 18; Istoriia ukrainskoi muzyky, vol. 26]. Lviv: UKU.

Zhukovskaia Lidiia. 1976. Tekstologiia i yazyk drevneishykh slavianskikh pamiatnikov [Textology and language of ancient Slavic monuments]. Moskva: Nauka.

Downloads

Published

2025-05-21

How to Cite

Yasinovskyi, Y. (2025). EDITORIAL PROBLEMS IN PREPARATION FOR PUBLICATION OF THE MONUMENTS OF THE SACRED MONODY OF THE KYIVAN CHURCH. Prace Polonistyczne, 80, 29–52. https://doi.org/10.26485/PP/2025/80/2