LUIZA OLANDER – A UKRAINIAN SCHOLAR OF THE WORKS OF THE POLISH WRITERS OF THE TWENTIETH AND THE TWENTIETH-FIRST CENTURIES
DOI:
https://doi.org/10.26485/PP/2022/77/11Keywords:
Luiza Olander; Polish literature; research methods; comparative research; cultural borderlandAbstract
The article presents the famous Ukrainian scholar Luiza Olander, who has for many years been thoroughly researching the phenomena, characters, and processes that can be found in Polish literature. She is the author of many dissertations in which she used various (historical, literary, comparative, biographical, and structural) methods to analyze literary phenomena. In her work, Olander uses and develops the concepts of the European founders of semiotics and structuralism. Because of her long-term biographical connection with Volhynia, she has paid special attention to writers from the cultural borderland and examined their works from a comparative perspective. In Olander’s work, the most outstanding figures of Polish literature are considered in a very broad European cultural context.
References
Andrusiw Stefania. 2000. Modus tożsamości narodowej: tekst lwowski lat 30. XX wieku. Lwów: Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki.
Bachtin Michał. 1996. Problem tekstu. W: Michaił Bachtin. Zbiór esejów w 7 tomach. T. 5. Moskwa: Wydawnictwo „Słowniki Rosyjskie”. S. 306–326.
Łobodowski Józef. 1938. Od Słowackiego do Samczuka. „Biuletyn Polsko-Ukraiński”, nr 20. S. 213–214.
Łotman Jerzy. 1978. Fenomen kultury. W: Semiotyka kultury. Emotikony kulturowe. Prace o systemach znakowych. Tartus: Wydawnictwo Uniwersytetu Tartus.
Olander Luiza Konstantinowa. 2017. Problem człowieka w rosyjskiej i polskiej literaturze: aspekt komparatystyczny (paradygmat czterookresowy G. Dierżawin – A. Puszkin – W. Szymborska – Cz. Miłosz). W: Rosyjsko-zagraniczne stosunki literackie: zbiór artykułów na podstawie materiałów VII Ogólnorosyjskiej konferencji naukowo-praktycznej z udziałem międzynarodowym. Red. Natalia Michajłowna Ilczenko. Niżny Nowogród: Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny im Kozmy Minina. S. 41–52.
Olander Luiza Konstantinowa. 2018. Forma i znaczeniotwórcza rola balu w systemie artystycznym powieści M. Bułhakowa „Mistrz i Małgorzata” i poematu Juliana Tuwima „Bal w operze”. „Actaeruditerum”, nr 28. S. 3–7.
Olander Luiza. 2008. Tekst wołyński w literaturze ukraińskiej i polskiej (XIX–XX w.).
Łuck: Wołyński Uniwersytet Narodowy im. Łesi Ukrainki.
Olander Luiza. 2012. Humanizm literatury polskiej XX–XXI wieku w kontekście europejskiej myśli filozoficznej i artystycznej. Łuck: Wieża-Druk.
Olander Luiza. 2016a. Biblia, świat i człowiek w twórczości Jana Twardowskiego. „Biblia i Kultura. Czasopismo naukowe i teoretyczne”, nr 17. S. 118–124.
Olander Luiza. 2016b. Człowiek i świat w „Dziennikach” J. Iwaszkiewicza. „Kijowskie Studia Polonistyczne”. S. 90–99.
Olander Luiza. 2017a. Homo sapiens i wojna w dramacie Tadeusza Różewicza „Kartoteka” i jego wersji „Kartoteka rozrzucona”. „Studia Metodologiczne”, nr 45. S. 155–156.
Olander Luiza. 2017b. Książka Czesława Miłosza „Zniewolony umysł” jako droga do wyzwolenia myśli i kreatywności. „Sultaniwski Chytannia”, nr 6. S. 141–159.
„Rode nasz krasny…” Wołyń w losach krajan. 1996–1999. T. I–III. Oprac. i przygotowała Luiza Olander. Łuck: Wieża.
Swierstiuk Jewhen, 2004. „Otieczestwiennaja”. W: Jewhen Swerstiuk. Na stokach „Wolności”. Krótkie eseje. Łuck: „Teren”. S. 184–187.
Toporow Władimir. 1995. Mit. Rytuał. Symbol. Obraz. Wybrane badania z zakresu mitopoetyki. Moskwa: Wydawnicza Grupa Progress „Kultara”.