Disneyizations and Disneyfications and Cultural Production: A View from the Perspective of the Cultural History of Modernity
DOI:
https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/1Keywords:
disneyization; disneyfication; popculture; production cultureAbstract
This text attempts to provide a synthetic overview of the phenomena of Disneyization and Disneyfication in the context of the transformations occurring in the functioning of art worlds in the 20th and 21st centuries. The authors begin with Alan Bryman’s perspective to demonstrate the connections between consumer culture and cultural production, and then, through the lens of the cultural history of modernity, explain how the paradigmatic anti-experience of the early 20th century influenced the representation of reality and the development of film conventions at the Walt Disney studio. The researchers then attempt to frame Disney’s work within the model of art’s syncopated nature, understood not as a simple repetition of earlier forms, but as a rhythm of returns and shifts, in which each iteration carries an element of discontinuity. Syncopity is revealed here as a figure of tension — demonstrating that art, despite dispersion and fragmentation, maintains coherence precisely through constant transformation, not through the copying of fixed patterns. The article thus emphasises that contemporary artistic practices operate within a logic of dynamic difference rather than faithful repetition, opening the door to renewed reflection on persistence and change in visual culture. The following sections provide discussions about the articles comprised of the theme of this issue.
Downloads
References
Barrier J. Michael (1999), Hollywood Cartoons: American Animation in Its Golden Age, Oxford University Press, Nowy Jork–Oksford.
Barker Chris, Jane Emma A. (2016), Cultural Studies: Theory and Practice, wyd. 5, Sage Publications, Los Angeles–Londyn–Nowe Delhi.
Baudrillard Jean (1994), Simulacra and Simulation, przeł. S.F. Glaser, University of Michigan Press, Ann Arbor.
Baudrillard Jean (2005), Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Sic!, Warszawa.
Bauman Zygmunt (2008), Płynna nowoczesność, przeł. T. Kunz, Literackie, Kraków.
Berman Marshall (2006), „Wszystko, co stałe, rozpływa się w powietrzu”: Rzecz o doświadczeniu nowoczesności, przeł. M. Szuster, TAiWPN Universitas, Kraków.
Blackmore Susan (2002), Maszyna memowa, przeł. N. Radomski, Rebis, Poznań.
Bryman Alan (1999), The Disneyization of Society, „The Sociological Review” t. 47, nr 1, DOI: 10.1111/1467-954X.00161.
Burszta Wojciech Józef, Kuligowski Waldemar (2005), Sequel. Dalsze przygody kultury w globalnym świecie, Muza, Warszawa.
Carroll Lewis (2018), O tym, co Alicja odkryła Po Drugiej Stronie Lustra, przeł. M. Słomczyński, il. M. Żurawska-Zaręba, Zielona Sowa, Warszawa.
Canemaker John (1999), Paper Dreams: The Art and Artists of Disney Storyboards, Disney Editions, Nowy Jork.
Chandler Raymond (2022), Żegnaj, laleczko, przeł. B. Czartoryski, Karakter, Kraków.
Crafton Donald (1993), Before Mickey: The Animated Film, 1898–1928, The University of Chicago Press, Chicago–Londyn.
Davenport Thomas H., Beck John C. (2001), The Attention Economy: Understanding the New Currency of Business, Harvard Business School Press, Boston, MA.
Dawkins Richard (1976), The Selfish Gene, Oxford University Press, Oksford.
Dennett Daniel C. (1995), Darwin’s Dangerous Idea, Simon & Schuster, Nowy Jork.
Grębosz-Krawczyk Magdalena (2020), Nostalgia w zarządzaniu marką, C.H. Beck, Warszawa.
Hirszfeld Aleksandra (2015), Co rządzi obrazem? Powtórzenie w sztukach audiowizualnych, TAiWPN Universitas, Kraków.
Kostecka Weronika (2025), Disneyfikacja literatury young adult: powieściowe retellingi baśni z perspektywy postfeministycznej, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/2 [early view].
Leslie Esther (2002), Hollywood flatlands: Animation, Critical Theory and the Avant-garde, Verso, Londyn–Nowy Jork.
Leyda Jay (1987), Films Beget Films: A Study of the Compilation Film, George Allen & Unwin, Londyn.
Liiceanu Gabriel (2018), O granicy, przeł. A. Zawadzki, TAiWPN Universitas, Kraków.
Majewski Tomasz (2011), Dialektyczne feerie. Szkoła frankfurcka i kultura popularna, Officyna, Łódź.
Nietzsche Friedrich (2024), Jutrzenka. Myśli o przesądach moralnych, przeł. S. Wyrzykowski, Vis-à-vis Etiuda, Kraków.
Ogonowska Agnieszka (2010), Twórcze metafory medialne. Baudrillard–McLuhan–Goffman, TAiWPN Universitas, Kraków.
Płuciennik Jarosław (2025), Immersja, afordancje i jakości metafizyczne Ingardena, „Roczniki Humanistyczne” t. LXXIII, nr 1, DOI: 10.18290/rh25731.2s.
Płuciennik Jarosław, Suvilehto Pirjo (2025), Haunted Sketches: Examining the Roots of Horror in Early Works by Tove Jansson and Walt Disney, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 1, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.1/24.
Ritzer George (1993), The McDonaldization of Society: An Investigation into the Changing Character of Contemporary Social Life, Pine Forge Press, Sage, Newbury Park, CA.
Ritzer George (2009), Makdonaldyzacja społeczeństwa: Wydanie na nowy wiek, przeł. L. Stawowy, wyd. 5, Muza, Warszawa.
Sikorska Magdalena (2025), Mikroutopia w praktyce: sztuka indygeniczna i strategie wydawnicze Tara Books w Indiach, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/4 [early view].
Sitkiewicz Paweł (2025), The First Wave. Some Aspects of “Disneyfication” in the 1930s, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/3 [early view].
Sommer Manfred (2003), Zbieranie, Oficyna Naukowa, Warszawa.
Trusewicz Szymon (2025), Gra, zabawa, przyjemność. Dlaczego „Playbook” Tomasza Bąka jest „entertaining”?, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/6 [early view].
Wasko Janet (2020), Understanding Disney: The Manufacture of Fantasy, wyd. 2, Polity, Blackwell, Cambridge, UK, Malden, MA.
Wielgosz Aneta (2025), Postaci disneyowskie we włoskich komiksach dla dorosłych a disneyizacja — przypadki Zerocalcare i Dr. Piry, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/5 [early view].
Wojtyna Miłosz (2025), From Disneyization to Netflixification: Algorithms and the Production of Taste, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 68, nr 2, DOI: 10.26485/ZRL/2025/68.2/18 [early view].

