Dzielenie się za darmo i dla zysku: przypadek użytkowników mediów społecznościowych w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2022/71.3/8

Słowa kluczowe:

dzielenie się, media społecznościowe, kapitał społeczny, generator zasobów

Abstrakt

Dzielenie się jest praktyką społeczną, która ulega wielowymiarowym przekształceniom stymulowanym zagęszczaniem się aktywności ludzkiej w mediach społecznościowych. Wraz z rozwojem nowych form komunikacji zmieniają się znaczenia, sensy, schematy, wartości, reguły, podmioty oraz zasoby będące przedmiotem dzielenia się. Wpływ na kształt dzielenia się mają relacje społeczne i wynikające z nich korzyści w postaci zasobów materialnych oraz niematerialnych (kapitał społeczny). Celem artykułu jest analiza wybranych czynników (kapitał społeczny, postawy konsumpcyjne oraz ekologiczne), które mogą wpływać na wybór jednej z dwóch najczęściej spotykanych form dzielenia się: (i) za darmo oraz (ii) dla zysku. Wyniki niniejszych badań (CAWI, N 1508) sugerują, że „zasoby zakorzenione” mają pozytywny wpływ na dwie analizowane formy dzielenia się, zaś „zasoby mobilizowalne” negatywnie oddziałują na dzielenie się dla zysku. Dzielenie się dla zysku jest stymulowane przez postawy konsumpcjonistyczne, a postawy ekologiczne mają pozytywny wpływ na dzielenie się za darmo.

Bibliografia

Batorski Dominik, Michał Bojanowski, Kamil Filipek. 2015. “Getting a job: Resources and individual’s chances on the Warsaw labour market”. Polish Sociological Review 192(4): 475–492.

Belk Russell. 2007. “Why not share rather than own?”. Annals of the American Academy of Political and Social Science 611(May): 126–140. https://doi.org/10.2307/25097913.

Benenson Joyce F., Evelyne Gauthier, Henry Markovits. 2021. “Girls exhibit greater empathy than boys following a minor accident”. Scientific Reports 11(1): 1–8. https://doi.org/10.1038/s41598-021-87214-x.

Botsman Rachel, Roo Rogers. 2010. What’s mine is yours. The rise of collaborative consumption. New York: Harper Business.

Bucher Eliane, Christian Fieseler, Christoph Lutz. 2016. “What’s mine is yours (for a nominal dee) – Exploring the spectrum of utilitarian to altruistic motives for Internet-mediated sharing”. Computers in Human Behavior 62: 316–326. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.04.002.

Buczynski Beth. 2013. Sharing is good: how to save money, time and resources through collaborative consumption. Gabriola Island: New Society Publishers.

Burt Ronald S. 2004. “Structural holes and good ideas”. American Journal of Sociology 110(2): 349–399. http://dx.doi.org/10.1086/421787.

Cai Yang, Youming Song, Xia Xiao, Wendian Shi. 2020. “The effect of social capital on tacit knowledge-sharing intention: the mediating role of employee vigor”. SAGE Open 10(3). https://doi.org/10.1177/2158244020945722.

Castells Manuel. 2009. Communication power. Oxford, New York: Oxford University Press.

Couldry Nick. 2004. “Theorising media as practice”. Social Semiotics 14(2): 115–132. http://dx.doi.org/10.1080/1035033042000238295.

van Dijck José. 2013. The culture of connectivity. A critical history of social media. Oxford, New York: Oxford University Press.

van Dijck José. 2015. “After connectivity: The era of connectication”. Social Media + Society 1(1–2): https://doi.org/10.1177/2056305115578873.

Evans Laurel, Gregory R. Maio, Adam Corner, Carl J. Hodgetts, Sameera Ahmed, Ulrike Hahn. 2013. “Self-interest and pro-environmental behaviour”. Nature Climate Change 3(2): 122–125. https://doi.org/10.1038/nclimate1662.

Filipek Kamil. 2020. “The meanings of sharing: On Facebook sharing strategies among Polish migrants in Germany and the UK”. Communications: The European Journal of Communication Research 45(2): 176–197. https://doi.org/10.1515/commun-2019-2031.

Filipek Kamil, Andrzej Cwynar, Wiktor Cwynar. 2019. “Does social capital influence debt literacy? The case of Facebook users in Poland”. Prague Economic Papers 28(5): 567–588. https://doi.org/10.18267/j.pep.721.

Flap Henk, Beate Völker. 2001. “Goal specific social capital and job satisfaction: Effects of different types of networks on instrumental and social aspects of work”. Social Networks 23(4): 297–320. https://doi.org/10.1016/S0378-8733(01)00044-2.

Fuchs Christian. 2015. Culture and economy in the age of social media. New York: Routledge.

van der Gaag Martin. 2005. Measurement of individual social capital. Amsterdam: F&N Boekservices.

van der Gaag Martin, Tom A.B. Snijders. 2005. “The resource generator: Social capital quantification with concrete items”. Social Networks 27(1): 1–29. https://doi.org/10.1016/j.socnet.2004.10.001.

Granovetter Mark S. 1973. “The strength of weak ties”. The American Journal of Sociology (6): 1360–1380. http://dx.doi.org/10.1086/225469.

Granovetter Mark S. 1974. Getting a job: A study of contacts and careers. Cambridge: Harvard University Press.

Grewal Daisy. 2012. “How wealth reduces compassion”. Scientific American April: 12–13.

Humphreys Ashlee. 2016. Social media. Enduring principle. Oxford & New York: Oxford University Press.

John Nicholas A. 2013. “Sharing and web 2.0: The emergence of a keyword”. New Media and Society 15(2): 167–182. https://doi.org/10.1177/1461444812450684.

John Nicholas A. 2017. The age of sharing. Cambridge, Malden: Polity Press.

Karpova Elena E., Iva Jestratijevic, JuYoung Lee, Juanjuan Wu. 2022. “An ethnographic study of collaborative fashion consumption: The case of temporary clothing swapping”. Sustainability 14(5): 1–17. https://doi.org/10.3390/su14052499.

Kramer Bryan J. 2015. Shareology: How sharing powers the human economy. New York: Morgan James Publishing.

Lin Nan. 2001. Social capital. A theory of social structure and action. Cambridge, Malden: Cambridge University Press.

Lin Nan, Karen Cook, Ronald S. Burt (eds.) 2001. Social capital. Theory and research. New York: Aldine de Gruyter.

Lin Nan, Mary Dumin. 1986. “Access to occupations through social ties”. Social Networks 8(4): 365–385. https://doi.org/10.1016/0378-8733(86)90003-1.

Lindenberg Siegwart. 1996. Continuities in the theory of social production functions. In: Verklarende sociologie, H. Ganzeboom, S. Lindenberg (eds.), 169–184. Amsterdam: University of Amsterdam.

Majchrzak Ann, Samer Faraj, Gerald C. Kane, Bijan Azad. 2013. “The contradictory influence of social media affordances on online communal knowledge sharing”. Journal of Computer-Mediated Communication 19(1): 38–55. https://doi.org/10.1111/jcc4.12030.

Marjański Andrzej, Łukasz Sułkowski. 2019. “The evolution of family entrepreneurship in Poland: Main findings based on surveys and interviews from 2009–2018”. Entrepreneurial Business and Economics Review 7(1): 95–116. https://doi.org/10.15678/EBER.2019.070106.

Marody Mirosława. 2014. Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Maslow Abraham. 2014. Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mauss, Marcel. 1973. Szkic o darze. Forma i postawa wymiany w społeczeństwach archaicznych. W: M. Mauss, Socjologia i antropologia, przeł. M. Król, K. Pomian, J. Szacki, 107–168. Warszawa: PWN.

McPherson Miller, Lynn Smith-Lovin, James M. Cook. 2001. “Birds of a feather: Homophily in social networks”. Annual Review of Sociology 27: 415–444. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.soc.27.1.415.

Meikle Graham. 2016. Social media. Communication, sharing and visibility. London and New York: Routledge.

Mokken Rob J. 1971. A theory and procedure of scale analysis: With application in political research. Mouton, The Hague, Paris: Mouton & Co.

Niesiobędzka, Małgorzata, Karol Konaszewski. 2022. “Narcissism, activity on Facebook, and conspicuous consumption among young adults”. Current Issues in Personality Psychology 10(1): 21–31. https://doi.org/10.5114/CIPP.2021.108751.

Ormel Johan, Siegwart Lindenberg, Nardi Steverink, Michael Vonkorff. 1997. “Quality of life and social production functions: A framework for understanding health effects”. Social Science & Medicine 45(7): 1051–1063. https://doi.org/10.1016/S0277-9536(97)00032-4.

Pentland Alex. 2015. Social physics: How social networks can make us smarter. London: Penguin Books.

Rainie Lee, Barry Wellman. 2012. Networked. The new social operating system. Cambridge, Massachusetts, London, England: MIT Press.

Styła Rafał. 2009. „Kwestionariusz do pomiaru indywidualnego kapitału społecznego (KPIKS) – wstępna propozycja oparta na idei generatora zasobów Toma Snijdersa”. Psychologia Społeczna 4, 1–2(10): 67–77.

Swidler Ann. 2001. What anchors cultural practices. In: The practice turn in contemporary theory, T.R. Schatzki, K.K. Cetina, E. von Savigny (eds.), 83–101. London and New York: Routledge

Wasko McLure M., S. Faraj. 2005. “Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice”. MIS Quarterly 29(1): 35–57. http://doi.org/10.2307/25148667.

Zuboff Shoshana. 2020. Wiek kapitalizmu inwigilacji. Walka o przyszłość ludzkości na nowej granicy władzy. Warszawa: Zysk i S-ka.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-25

Jak cytować

Filipek, K. (2022). Dzielenie się za darmo i dla zysku: przypadek użytkowników mediów społecznościowych w Polsce. Przegląd Socjologiczny, 71(3), 167–189. https://doi.org/10.26485/PS/2022/71.3/8

Numer

Dział

ARTYKUŁY