Edukacja medyczna i jej wpływ na kształtowanie profesjonalizmu lekarskiego i zaufania do profesji lekarskiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/PS/2022/71.2/6

Abstrakt

W drugiej połowie XX w. przedstawiciele nauki, jak i środowiska medycznego w USA i Europie Zachodniej zauważyli, iż profesja lekarska przeżywa kryzys [Hafferty, Castellani 2009: 20]. Pod wpływem różnych czynników zewnętrznych (rozwój technologii, uzależnienie od firm farmaceutycznych) i wewnętrznych (pragnienie osiągnięcia wysokiego statusu materialnego) lekarze zaczęli odchodzić od wartości, które były dotąd ważne, a które odwoływały się do tzw. profesjonalizmu tradycyjnego. To wszystko przyczyniło się do stopniowego spadku zaufania społecznego do lekarzy na całym świecie. Chcąc przeciwdziałać tym negatywnym tendencjom, na Zachodzie rozpoczęto badania naukowe dotyczące profesjonalizmu medycznego, a także wprowadzono szkolenia dla studentów medycyny w zakresie profesjonalizmu. Zrozumiano jednak, iż nie da się nauczyć przyszłych lekarzy profesjonalizmu jedynie podczas obowiązkowych wykładów (ang. formal curriculum) i że najważniejsza jest obserwacja personelu medycznego (ang. informal curriculum), który zachowuje się w sposób profesjonalny. W artykule podjęta została problematyka profesjonalizmu i jego nabywania przez studentów medycyny w procesie formalnej i nieformalnej edukacji przeddyplomowej przy założeniu, że odbudowa profesjonalizmu może być kluczem do zwiększenia zaufania społeczeństwa do profesji lekarskiej. Proces ten jednak nie jest łatwy, bowiem wzorcem dla obecnych studentów są ich starsi mistrzowie, którzy nie zawsze prezentują zachowania i postawy uznane za profesjonalne. W artykule przedstawione zostały wyniki badania przeprowadzonego w 2020 r. na grupie 239 studentów ostatniego roku studiów na kierunku lekarskim Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Badanie dotyczyło oceny edukacji medycznej w zakresie nauczania profesjonalizmu, do którego należy zaliczyć zarówno twarde (np. wiedzę), jak i miękkie wskaźniki (np. komunikację z pacjentem).

Bibliografia

ABIM Foundation, ACP-ASIM Foundation, European Federation of Internal Medicine. 2002. “Medical professionalism in the new millenium: A physician charter”. Annals of Internal Medicine 136(3): 243–246.

Apanowicz Jerzy. 2002. Metodologia ogólna. Gdynia: Wydawnictwo Diecezji Pelplińskiej „Bernardinum”.

Arnold Louise, George Thompson. 2010. Defining, teaching, and learning professionalism. In: Professionalism in medicine. A case-based guide for medical students, J. Spandorfer, C. Pohl, S.L. Rattner, T.J. Nasca (eds.), 7–21. Cambridge: Cambridge University Press.

Blendon Robert J., John M. Benson, Joachim O. Hero. 2014. “Public trust in physicians – U.S. medicine in international perspective”. New England Journal of Medicine 371(17): 1570–1572.

Calnan Michael, Rosemary Rowe. 2008. Trust matters in healthcare. Glasgow: Open University Press.

Castellani Brian, Frederic W. Hafferty. 2006. The complexities of medical professionalism. A preliminary investigation. In: Professionalism in medicine: Critical perspectives, D. Wear, J. Aultman (eds.), 3–24. New York: Springer.

Chapoulie Jean-Michel. 1987. “Everett C. Hughes and the development of fieldwork in sociology”. Journal of Contemporary Ethnography 15(3–4): 259–298.

Christakis Dimitri A., Chris Feudtner. 1997. “Temporary matters. The ethical consequences of transient social relationship in medical training”. Journal of American Medical Association 278(9): 739–743.

Cowell Richard N. 1972. The hidden curriculum. A theoretical framework and a pilot study. Cambridge: Harvard University.

Flinders David J., Nel Noddings, Stephen J. Thornton. 1986. “The null curriculum: Its theoretical basis and practical implications”. Curriculum Inquiry 16(1): 33–42.

Freidson Eliot. 1972. Profession of medicine. A study of the sociology of applied knowledge. New York: Dodd, Mead & Company.

Freidson Eliot. 1986. Professional powers. A study of the institutionalization of formal knowledge. Chicago: The University of Chicago Press.

Freidson Eliot. 2001. Professionalism. The third logic. Chicago: The University of Chicago Press.

Goold Susan D., Glenn Klipp. 2002. “Managed care members talk about trust”. Social Science and Medicine 54(6): 879–888.

Hafferty Frederic W. 1998. “Beyond curriculum reform: Confronting medicine’s hidden curriculum”. Academic Medicine 73(4): 403–407.

Hafferty Frederic W., Brian Castellani. 2009. The hidden curriculum. A theory of medical education. In: Handbook of the sociology of medical education, C. Brosnan, B.S. Turner (eds.), 15–35. London–New York: Routledge.

Hafferty Frederic W., Ronald Franks. 1994. “The hidden curriculum, ethics teaching, and the structure of medical education”. Academic Medicine 69(11): 861–871.

Haas Jack, William Shafir. 1982. “Ritual evaluation of competence. The hidden curriculum of professionalization in an innovative medical school program”. Work & Occupations 9(2): 131–154.

Hughes Everett C. 1971. The sociological eye. Sociological papers. New Brunswick: Transaction Publishers.

Janczukowicz Janusz. 2013. „Altruizm to za mało. Część 3: Standardy europejskie i światowe”. Medycyna po Dyplomie 22(2): 39–44.

Karta Lekarza. 2013. Medycyna Praktyczna dla Lekarzy, P. Gajewski, A. Juda, J. Mrukowicz, W. Strojny (tłum.). https://www.mp.pl/etyka/dokumenty/86822,karta-lekarza [dostęp: 17.03.2022].

Kilijanek-Cieślik Agnieszka. 2018. Raport Lekarze w badaniach opinii społecznej 2018, Ośrodek Studiów, Analiz i Informacji Naczelnej Izby Lekarskiej. https://nil.org.pl/uploaded_images/1575629945_raport-lekarze-w-badaniach-opinii-spolecznej-w-2018-roku.pdf [dostęp: 17.03.2022].

Łaska-Formejster Alicja. 2015. Pacjent w sieci zależności. Społeczny kontekst praw i autonomii pacjenta. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Royal College of Physicians. 2005. “Doctors in society: Medical professionalism in a changing world”. Clinical Medicine 6(1): 7–12.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lipca 2019 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty, farmaceuty, pielęgniarki, położnej, diagnosty laboratoryjnego, fizjoterapeuty i ratownika medycznego [Dz. U. z 2019 r., poz. 1573 z późn. zm.].

Scheele Fedde. 2012. “The art of medical education”. Facts. Views and Vision in Obstetrics and Gynaecology. 4(4): 266–269.

Studzińska-Pasieka Kinga. 2008. Profesja lekarska w społeczeństwie ryzyka biomedycznego. W: Zdrowie i choroba w społeczeństwie ryzyka biomedycznego, M. Gałuszka (red.), 140–179. Łódź: Uniwersytet Medyczny w Łodzi.

Szewczyk Kazimierz. 2018. „Kurs pozaformalny w edukacji moralnej studentów medycyny i młodych lekarzy, Diametros 57: 61–87.

Szewczyk Kazimierz. 2019. „Formy profesjonalizmu lekarskiego i ich przydatność w edukacji moralnej studentów medycyny i młodych lekarzy”. Diametros 16(62): 33–64.

Sztompka Piotr. 2007. Zaufanie. Fundament społeczeństwa. Kraków: Znak.

Tarrant Carolyn, Tim Stokes, Richard Baker. 2003. “Factors associated with patients’ trust in their general practitioner: A cross-sectional survey”. British Journal of General Practice 53(495): 798–800.

Zadoroznyj Maria. 2001. “Birth and the ‘reflexive consumer’: Trust, risk and medical dominance in obstetric encounters”. Journal of Sociology 37(2): 117–139.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-15

Jak cytować

Przyłęcki, P. (2022). Edukacja medyczna i jej wpływ na kształtowanie profesjonalizmu lekarskiego i zaufania do profesji lekarskiej. Przegląd Socjologiczny, 71(2), 141–167. https://doi.org/10.26485/PS/2022/71.2/6

Numer

Dział

ARTYKUŁY