Wikowie. Neowiktoriańskie spojrzenie na Epokę Diamentu Neala Stephensona

Autor

  • Konrad Zielonka Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Filologii Polskiej, Katedra Mediów i Badań Kulturowych

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/12

Słowa kluczowe:

neo-Victorianism; Diamond Age; Neal Stephenson; science fiction; nineteenth century

Abstrakt

The aim of this article is to present the principles of the neo-Victorian movement using the example of the Neal Stephenson’s novel The Diamond Age. In the futuristic world created by the author, nineteenth-century Victorianism is revived as an ideology that shapes the social structure of the “Vickys,” one of the most influential social groups. The novel can be seen as an example of literature that (re)interprets the Victorian era, both in terms of its aesthetic and moral dimensions. At the center of this study is the neo-Victorian community — a futuristic society that consciously reconstructs nineteenth century Victorian values, aesthetics, and moral codes in response to the identity crisis and moral decline of the twentieth century. Neo-Victorianism is presented here as a tool for building a new social and ethical order. Even the choice of aesthetics — at first glance a nostalgic return to the era — carries a specific, deeply encoded message that is understood by both Victorian and neo-Victorian societies. The Diamond Age can be considered a representative example of neo-Victorian fiction. Its core lies in a return to nineteenth-century ideals — not through a literal return to the “Age of Steam,” but through a renaissance of Victorian values within a cyberpunk vision of the near future. The analysis demonstrates how the author (re)constructs nineteenth-century cultural patterns, aesthetics and value systems within a futuristic setting. The discussion begins with a reflection on the nature of the Neo-Victorian movement and considers its relevance in the context of broader cultural and identity transformations.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Ayres Brenda (2024), Fits Like a Glove: Neo-Victorian Metonyms of Fingers, Hands, and Gloves [w:] The Palgrave Handbook of Neo-Victorianism, red. B. Ayres, S.E. Maier, Palgrave Macmillan, Londyn.

Ayres Brenda, Maier Sarah E. (2024), Introduction [w:] The Palgrave Handbook of Neo-Victorianism, red. B. Ayres, S.E. Maier, Palgrave Macmillan, Londyn.

Babilas Daria (2012), Wiktoria znaczy zwycięstwo. Kulturowe oblicza brytyjskiej królowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Brigg Peter (1999), The Future as the Past Viewed from the Present: Neal Stephenson’s The Diamond Age, „Extrapolation” nr 40(2).

Bulloff Liby (2010), Steampunk Fashion: Four Styles [w:] J. VanderMeer, S.J. Chambers, The Steampunk Bible, Harry N. Abrams, Nowy Jork.

Chomiak Magdalena (2018), Moda końca lat 60. XX wieku jako wyraz buntu i idei wolności [w:] Kontrkultura. Motywy, manifestacje, dziedzictwo, red. A. Węcławiak, Europejskie Stowarzyszenie Kulturoznawcze, Poznań.

Danahay Martin (2024), Is Steampunk Neo-Victorian? [w:] The Palgrave Handbook of Neo-Victorianism, red. B. Ayres, S.E. Maier, Palgrave Macmillan, Londyn.

Forajter Wacław (2014), Kolonizator skolonizowany. Przypadek Sygurda Wiśniowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Gromkowska-Melosik Agnieszka (2012), Ciało, moda i tożsamość kobiety epoki wiktoriańskiej — dyskursy piękna i przemocy, „Kultura — Społeczeństwo — Edukacja” nr 2.

Heilmann Ann, Llewellyn Mark (2010), Introduction: Neo-Victorianism and Post-Authenticity: On the Ethics and Aesthetics of Appropriation [w:] A. Heilmann, M. Llewellyn, Neo-Victorianism: The Victorians in the Twenty First Century. 1999–2009, Routledge, Londyn.

Johnston Judith, Waters Catherine (2008), Introduction [w:] Victorian Turns, NeoVictorian Returns. Essays of Fiction and Culture, red. P. Gay, J. Johnston, C. Waters, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne.

„Journal of Neo-Victorian Studies” [czasopismo online], [www.neovictorianstudies.com](http://www.neovictorianstudies.com) [dostęp: 1.04.2025].

Kohlke Marie-Luise (2008), Introduction: Speculations in and on the Neo-Victorian Encounter, „Journal of Neo-Victorian Studies” nr 1.

Koziołek Ryszard (2011), Męskość Stasia [w:] R. Koziołek, Znakowanie trawy albo praktyki filologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Koziołek Ryszard (2012), Skolonizowani, na lewo! Kolonizatorzy, na prawo!, „Akcent” nr 1.

Lemann Natalia (2019), Historie alternatywne i steampunk w literaturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, DOI: 10.18778/8142-416-5.

Litwinowicz-Droździel Monika (2019), Zmiana, której nie było. Trzy próby czytania Reymonta, Wydawnictwo Nertion, Warszawa.

Moore Alan, Campbell Eddie (2021), Prosto z piekła. Melodramat w szesnastu częściach, przeł. M. Chaciński, M. Cieślik, wyd. 3 popr., Egmont, Warszawa.

Ottens Nick (2011), Farewell To Empire, „Gatehouse Gazette” nr 22.

Perschon Mike D. (2012), The Steampunk Aesthetic: Technofantasies in a Neo-Victorian Retrofuture, Edmonton, Alberta.

Primorac Antonija (2024), Neo-Victorian Fiction on Screen [w:] The Palgrave Handbook of Neo-Victorianism, red. B. Ayres, S.E. Maier, Palgrave Macmillan, Londyn.

Reckwitz Erhard (2004), „Człowiek i bestia” w spotkaniu kolonialnym — przypadek literacki, przeł. K. Nowak, „ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura” nr 1(8).

Rubin Charles T. (2006), What Should Be Done: Revolutionary Technology and the Problem of Perpetuation in Neal Stephenson’s The Diamond Age, „Perspectives on Political Science” nr 35(3).

Smiles Samuel (1873), O charakterze, przeł. W. Przyborowski, t. 1, Nakł. Red. „Przeglądu Tygodniowego”, Warszawa.

Smith Michelle J. (2013), Neo-Victorianism: An Introduction, „Australian Journal of Victorian Studies” nr 18(3).

Stephenson Neal (2018), Epoka diamentu, przeł. W. Szypuła, wyd. 2, Wydawnictwo MAG, Warszawa.

Stimpson Catharine R. (2014), Victorians, Machines, and Exotic Others [w:] Clockwork Rhetoric. The Language and Style of Steampunk, red. B. Brummett, University Press of Mississippi, Jackson.

Szleszyński Bartłomiej (2019), Wzorce i odbicia. O komiksowych grach z wiekiem XIX [w:] B. Szleszyński, Non omnis moriar? Bolesław Prus, wiek XIX i opowieści współczesne, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Zielonka Konrad (2022), Czas snu i rzeczywistość duchowa. Aborygeńska koncepcja wszechświata i naukowość w „Trylogii Solarnej” Jana Maszczyszyna, „Śląskie Studia Polonistyczne” nr 20(2), DOI: 10.31261/SSP.2022.20.03.

Pobrania

Opublikowane

2025-11-12

Jak cytować

Zielonka, K. (2025). Wikowie. Neowiktoriańskie spojrzenie na Epokę Diamentu Neala Stephensona. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 68(2). https://doi.org/10.26485/ZRL/2025/68.2/12