Przedsiębiorczość społeczna jako ścieżka zawodowej kariery dla młodych Polaków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2020/114/19

Słowa kluczowe:

organizacje hybrydowe, rynek pracy, społeczna odpowiedzialność

Abstrakt

Przedmiot badań: W Polsce, podobnie jak to się dzieje w wielu innych miejscach na świecie, ob­serwujemy pokoleniową zmianę wartości i potrzeb. Ludzi młodych cechuje zasadniczo większa świadomość społeczna oraz ekologiczna niż poprzednie pokolenia. Przedsiębiorczość społeczna posiada potencjał efektywnego kanalizowania społecznego zaangażowania różnych grup społecz­nych, jednakże w Polsce ten model działalności nie jest powszechnie znany. O ile różne aspekty ekonomii społecznej doczekały się wielu studiów, to konkretne zagadnienie nie było jak dotąd przedmiotem badań naukowych.

Cel badawczy: Celem tego artykułu jest zbadanie, czy prospołeczne postawy młodych Polaków są w pełni wykorzystywane, czy przedsiębiorczość społeczna posiada potencjał stania się dla nich jedną ze ścieżek zawodowej kariery oraz czy przyczyniłaby się do tego popularyzacja przed­siębiorczości społecznej w przestrzeni akademickiej.

Metoda badawcza: Zastosowano następujące metody: studia literaturowe, obserwację uczestni­czącą, wywiady pogłębione oraz badania ankietowe.

Wyniki: Przeprowadzone badania potwierdziły, że młode pokolenie, także w Polsce, charakte­ryzuje świadomość społecznych problemów oraz chęć angażowania się w ich rozwiązywanie. Wykazały, iż istnieje zależność między poziomem zaangażowania ludności w różnych krajach na polu przedsiębiorczości społecznej a stopniem znajomości tego modelu w efekcie popularyzowa­nia go w różnych formach.

Wyniki te pozwalają na wyciągnięcie następujących wniosków: Potencjał wynikający ze społecznie zaangażowanej postawy młodego pokolenia Polaków nie jest w pełni wykorzystywany m.in. w konse­kwencji braku znajomości modelu przedsiębiorczości społecznej. Konieczna jest jego popularyzacja, a zwłaszcza potencjału tego typu działalności jako drogi zawodowej kariery, poprzez: 1. włączenie zagadnienia przedsiębiorczości społecznej do oferty programowej jako przedmiot, a z czasem powo­łanie katedr przedsiębiorczości społecznej na uczelniach o profilu ekonomicznym oraz na wydziałach nauk społecznych; 2. nadanie osobnej formy prawnej temu modelowi na równi z innymi podmiotami ekonomii społecznej; 3. dodanie przedsiębiorcy społecznego do oficjalnej listy zawodów.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Bornstein D., How to Change the World. Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas, Oxford University Press, 2007.

Bugg-Levine A., Emerson J., Impact Investing. Transforming How We Make Money While Making a Difference, Jossey-Bass, 2011.

Ferri E., Urbano D., Social Entrepreneurship and Environmental Factors: A Cross-Country Comparison, Research Work, International Doctorate in Entrepreneurship and Business Management Department of Business Economics & Administration, Universitat Autonoma de Barcelona, 2011, cyt. za: P. Light, The search for social entrepreneurship, Brookings, Washington, DC, 2008.

Perrini F., Vurro C., Social Entrepreneurship: Innovation and Social Change Across Theory and Practice, w: J. Mair, J. Robinson, K. Hockerts (red.), Social Entrepreneurship, Palgrave Macmillan, London 2006, s. 57–87.

Popowska M., Przedsiębiorczośćspołeczna jako klucz do skutecznej edukacji przedsiębiorczej na społecznie odpowiedzialnym uniwersytecie, Horyzonty Wychowania 2018/17 (42), s. 205–218.

Porter E.M., Kramer R.M., Tworzenie wartości dla biznesu i społeczeństwa, Harvard Business Review Polska 2011/99.

Praszkier R., Nowak A., Przedsiębiorczość społeczna. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2015.

https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300; stan na 12.07.2019 r.

www.ngo.pl; stan na 7.05.2019 r.

Yunus M., Building Social Business, PublicAffairs 2011.

Yunus M., Crating a World Without Poverty. Social Business and the Future of Capitalism, PublicAffairs, New York 2007.

Yunus M., A World of Three Zeros. The New Economics of Zero Poverty, Zero Unemployment, and Zero Carbon Emissions, Scribe Publications 2018.

http://ashoka-cee.org/poland/; stan na 20.06.2019 r.

https://www.socialchallenges.eu; stan na 15.05.2019 r.

www.changemakers.com; stan na 20.06. 2019 r.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-01

Jak cytować

Stępczak, E. (2020). Przedsiębiorczość społeczna jako ścieżka zawodowej kariery dla młodych Polaków. Studia Prawno-Ekonomiczne, 114, 351–364. https://doi.org/10.26485/SPE/2020/114/19

Numer

Dział

ARTYKUŁY - EKONOMIA