Pokaż, że istniejemy: Rita Leistner, opowieści kobiet z Iraku i poszukiwanie człowie(ka)czeństwa na fotografiach konfliktu
DOI:
https://doi.org/10.26485/PS/2024/73.3/7Słowa kluczowe:
Rita Leistner, kobiety w Iraku, storytelling wizualny, sztuka społecznie zaangażowana, fotografia wojenna, fotoreportażAbstrakt
Artykuł przedstawia analizę jednego z projektów społeczno-artystycznych, kanadyjskiej fotografki, Rity Leistner. Jej twórczość koncentruje się głównie na funkcjonowaniu człowieka w czasie konfliktu i kryzysu, także wewnętrznego, ale obejmuje również inicjatywy związane z ochroną środowiska czy pasją jaką przejawiają jej bohaterowie w życiu codziennym. Leistner okazuje troskę i głęboką empatię, opowiadając historie, których tematem jest kondycja człowieka i obecny stan humanizmu. Nasze refleksje skupiają się projekcie Safer here, który opowiada historię kobiet zamkniętych wbrew swojej woli w bagdadzkim szpitalu psychiatrycznym. Leistner przedstawiła ich codzienną walkę o przetrwanie, godne życie i pogodzenie się z samą sobą. Pierwotnie był częścią Unembedded – projektu czworga fotoreporterów stacjonujących w Iraku. Naszym celem jest umieszczenie historii Leistner w szerszym kontekście, w którym zastanowimy się nad sposobem tworzenia i przedstawiania światu historii wojennych. Bierzemy pod uwagę także wymagającą i trudną rolę, jaką odgrywają w tym procesie artyści, którzy starają się znaleźć równowagę między byciem interpretatorami a byciem historykami. Twórczość Leistner ukazuje ją jako przede wszystkim aktywistkę walczącą o uwagę opinii publicznej i empatię na rzecz ofiar wojny. W swoich rozważaniach wykorzystujemy storytelling i analizę wizualną w interpretacji opisywanych prac Leistner.
Bibliografia
Alford Kael. 2014. “Unembedding war photography: An interview with Kael Alford.” The Women’s Review of Books Jan-Feb:16–17.
Art Institute Chicago. 2006. The concerned photographer. https://www.artic.edu/exhibitions/154/the-concerned-photographer [access: 13.09.2023].
Bamberg Michael. 2007. Narrative – state of the art. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Bates Charlotte, Kate Moles, Lily Mae Kroese. 2023. “Animating sociology”. The Sociological Review 71(5): 976–991. https://doi.org/10.1177/00380261231156688.
Becker Howard. 2007. Telling about society. Chicago: The University of Chicago Press.
Berger Ronald J., Richard Quinney (eds.). 2004. Storytelling sociology: Narrative as social inquiry. Boulder: Lynne Rienner Publishers.
Bohnsack Ralf. 2008. “The interpretation of pictures and the documentary method”. Forum: Qualitative Social Research 9(3): art. 26. https://doi.org/10.17169/fqs-9.3.1171.
Boyd William. 2015. The war-hungry women written out of photographic history. The Guardian, 22 A ug. https://www.theguardian.com/artanddesign/2015/aug/22/war-hungry-womenphotographic-history-william-boyd [access: 13.09.2023].
Braganza Chantal, Rita Leistner. 2009. Shadows and light. The Ryerson School of Journalism, 16 Jun. https://rrj.ca/shadows-and-light/ [access: 13.09.2023].
Bresheeth Haim. 2006. “Projecting trauma war photography and the public sphere”. Third Text 20(1): 57–71. https://doi.org/10.1080/09528820500483636.
Costa Rosalina Pisco. 2021. “All the world’s a stage” and sociologists its storytellers: Contemporary sociology and the art of telling a good story. In: Handbook of research on contemporary storytelling methods across new media and disciplines. L.C. Mihaeş, R. A ndreescu, A. Dimitriu (eds.), 1–16. Pensylwania: IGI Global.
Del Negro Janice M., Melanie Kimball. 2021. The why of storytelling. In: Storytelling. Art and technique. J.M. Del Negro (ed.), 4–16. Exeter: Libraries Unlimited.
Emerson Peter Henry. 2010. Naturalistic photography for students of the art (1889). Whitefish: Kessinger Publishing, LLC.
Griffin Michael. 2010. “Media images of war”. Media, War & Conflict 3(1): 7–41.
Kennedy Liam. 2009. “Soldier photography: Visualising the war in Iraq”. Review of International Studies 35(4): 817–833.
Kennedy Liam. 2012. “Framing compassion”. History of Photography 36(3): 306–314.
Kukiełko Kalina, Krzysztof Tomanek. 2023. “Storytelling and the healing power of photography: Rita Leistner’s «My Space» project”. Przegląd Socjologii Jakościowej 19(3): 202–219. https://doi.org/10.18778/1733-8069.19.3.11.
Kukiełko-Rogozińska Kalina, Krzysztof Tomanek. 2017. „Obrazy emocji, emocje świata. Fotografie wojenne Rity Leistner”. Kultura Współczesna 2(95): 14–26. https://doi.org/10.26112/kw.2017.95.02.
Kukiełko-Rogozińska Kalina. 2021. Wojna na fotografiach Rity Leistner. Szczecin: WUS.
Leistner Rita. 2003. Prisoners of war Iraq 2003. http://ritaleistner.com/geneva-convention-iraqprisoners-of-war-detainees/ [access:13.09.2023].
Leistner Rita. 2004. Safer here. Al Rashad Psychiatric Hospital Women’s Ward – Baghdad 2004. http://ritaleistner.com/rita-leistner-gallery-al-fanar/ [access 22.04.2024].
Leistner Rita. 2005a. Hazardous terrain. In: Unembedded: Four independent photojournalists on the war in Iraq. edited by Ghaith Abdul-Ahad, Kael Alford, Thorne Anderson, Rita Leistner, no page numbers. White River Junction: Chelsea Green Pub.
Leistner Rita. 2005b. al Rashad inside Baghdad’s largest psychiatric hospital, during an insane war. The Walrus 12 Apr. https://thewalrus.ca/al-rashad/ [access: 13.09.2023].
Leistner Rita. 2011. About looking for Marshall McLuhan in Afghanistan. http://ritaleistner.com/rita-leistner-project-looking-for-marshall-mcluhan-in-afghanistan/ [access: 13.09.202310].
Leistner Rita. 2014a. Portraitscape of war. Eye of Photography. Jun 26. https://loeildelaphotographie.com/en/?s=Rita+Leistner [access: 13.09.2023].
Leistner Rita. 2014b. Safer here. http://ritaleistner.com/rita-leistner-safer-here/ [access: 13.09.2023].
Leistner Rita. 2016. Lebanon, Israel, Palestine – 2006 to 2016. http://ritaleistner.com/project-levant-trilogy/ [access: 13.09.2023].
Leistner Rita. 2018a. Photography goes to war. In: The Routledge companion to photography and visual culture. M. Neumüller (ed.), 341–377. New York: Routledge.
Leistner Rita. 2018b. Rita Leistner. About. http://ritaleistner.com/about-2/ [access: 13.09.2023].
Leistner Rita. 2019. The tree planters – portraits and enchanted forests British Columbia, Canada 2016–2019. http://ritaleistner.com/project-the-tree-planters/ [access: 13.09.2023].
MacIntyre Alasdair. 2007. A study in moral theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press.
McBridge Jason. 2009. Look closely! Award-winning photojournalist Rita Leistner shines a light on North American native communities. UofT Magazine, December. http://magazine.utoronto.ca/feature/photojournalist-rita-leistner-photos-of-native-communities/nggallery/image/7-photos-by-rita-leistner/ [access: 13.09.2023].
McMaster H.R. 2014. “Photography at war”. Survival. Global Politics and Strategy 56(2): 187–198.
Meyers Laura. 2003. “Art at war. (War Art)”. Art Business News May: 42.
Nikolaev Alexander G. 2009. “Images of war: Content analysis of the photo coverage of the war in Kosovo.” Critical Sociology 35(1): 105–130. https://doi.org/10.1177/0896920508098659.
Polletta Francesca, Pang Ching Bobby Chen, Beth Gharrity Gardner, Alice Motes. 2011. “The sociology of storytelling”. Annual Review of Sociology 37: 109–130. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-081309-150106.
Polletta Francesca. 2006. It was like a fever: Storytelling in protest and politics. Chicago: University of Chicago Press.
Rice Carla, Ingrid Mündel. 2018. “Story-making as methodology: Disrupting dominant stories through multimedia storytelling”. Canadian Sociological Association/La Societe Canadienne de Sociologie 55(2): 211–231. https://doi.org/10.1111/cars.12190.
Vernazzani Alfredo. 2021. “How artworks modify our perception of the world”. Phenomenology and the Cognitive Sciences 22: 417–438. https://doi.org/10.1007/s11097-021-09742-1.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.