Zagrożenie wykluczeniem – estetyka negatywna na przykładzie twórczości Zyty Rudzkiej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/18

Słowa kluczowe:

Zyta Rudzka, Poznańska Nagroda Literacka, estetyka negatywna, wykluczenie, powieść, pisarstwo

Abstrakt

Zyta Rudzka w swojej twórczości ukazuje sferę obrzeży, wykluczenia, krawędzi ludzkich historii zarówno w wymiarze indywidualnym, jak i zbiorowym (II wojna światowa, losy Niemek z powojennych ziem odzyskanych, Żydów w różnych momentach dziejowych, poznański czerwiec 56’, marzec 68’, wydarzenia grudniowe ze Stoczni Gdańskiej 1970 roku, losy społeczności wiejskich i robotniczych, biedoty, ofiar przemian polityczno-gospodarczych 1989 roku). Główni bohaterowie jej utworów żyją w stanie zawieszenia, gdzieś na obrzeżach rzeczywistości. To, co negatywne: starość, nagość, samobójstwo, śmierć, trauma (indywidualna i zbiorowa) pisarka stawia na pierwszym planie, a nawet w pewien sposób uwzniośla. Cechą charakterystyczną egzystencji bohaterów jest stan permanentnego nie-przekraczania, przejściowości i niepewności. Autorce udaje się stwarzać postaci wieloznaczne, nieoczywiste, w trudnych życiowych momentach, irytujące, wywołujące nieraz skrajne emocje, często negatywne, a mimo to wzbudzające empatię i nić sympatii. Transgresyjne postacie jej prozy i dramatów utknęły w strefie liminalnej, ich konstrukcja nasuwa skojarzenia z Derridiańską metaforą parergonu. Rudzka używa niezwykle sensualnego, raz bardzo dosadnego, a raz poetyckiego języka, wprowadzając czytelnika w światy odmienne, graniczne, powykręcane, wymykające się prostym narracjom. Ważne jest w życiu bohaterów to, co dzieje się w międzyprzestrzeni – w świecie bez przynależności, na marginesie, w zawieszeniu, pęknięciu, pustce i stopniowym zanikaniu.

Biogram autora

Monika Błaszczak - Adam Mickiewicz University in Poznań

Is a Doctor of Humanities, assistant professor at the Department of Literary Aesthetics at the Faculty of Polish and Classical Philology at Adam Mickiewicz University in Poznań. She is a literary, theater and cultural studies scholar by training. Her research deals with literary and theatrical aesthetics, performatics and transdisciplinary aesthetic categories. Her recent publications include: Wstydliwe „splątanie” estetyczne ciała – obszary estetycznego ryzyka w dramacie, teatrze i sztukach performatywnych (in: Estetyczne impresje. Powtórzenia – powroty – perspektywy. Książka jubileuszowa poświęcona prof. Annie Krajewskiej, ed. M. Błaszczak, P. Dobrowolski, I. Górska, Poznań 2022), Experience of the "lower” senses – the artist's multisensory aesthesis (Doświadczenie zmysłów „niższych” – polisensoryczna estetyka artysty), “Art Inquiry. Recherches sur les arts”: How do artists think? 2023, no. 25, Amorficzne kategorie estetyczne jako praktyki twórcze i poznawcze, Poznań 2024.

Bibliografia

Bereza Henryk (1993) Wypiski, 25.02.1993. Quoted from the cover bookmark of the first edition of the book: Z. Rudzka, Białe klisze, Katowice: Wydawnictwo Akapit.

Berleant Arnold (2010) Wrażliwość: wzrost pewnej estetyki, “Sztuka i Filozofia”, No. 37, pp. 7-13.

Borowski Mateusz, Sugiera Małgorzata (2012) Pochwała zapominania, [in:] Rudzka Zyta, Zimny bufet, ed. M. Borowski, M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Kraków: Panga Pang, pp. 8-32.

Brunatne kukułcze jajo (2018) Justyna Jaworska in a conversation with Zyta Rudzka, “Dialog”, No. 9, pp. 34-39.

Czas na inne piosenki. Agnieszka Sowińska in a conversation with Zyta Rudzka, “Dwutygodnik.com” 2018, No. 3, http://www.dwutygodnik.com/artykul/7740--czas-na-inne-piosenki.html [accessed: 15.05.2023].

Derrida Jacques (2003) Prawda w malarstwie, transl. M. Kwietniewska, Gdańsk: słowo / obraz terytoria .

Doczekalski Piotr, Nagroda “Odry” dla Zyty Rudziej, 02.11.2021, https://dzieje.pl/kultura-isztuka/nagroda-odry-dla-zyty-rudzkiej [accessed: 15.05.2023].

Dunin Kinga (2018) Zajrzeć do studni, “Krytyka Polityczna”, 25.04.2018, http://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/kinga--dunin-czyta/zyta0rudzka-recenzja-zajrzec-do-studni [accessed: 15.05.2023].

Dybel Paweł (2016) Piękny tulipan, trup i bez czystego cięcia. Bez-duszna estetyka Derridy, “Teksty Drugie”: Widmologie, No. 2, pp. 387-401.

Gennep Arnold van (2006) Obrzędy przejścia. Systematyczne studium ceremonii, transl. B. Biały, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Goffman Erving (2005) Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, transl. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir, Gdańsk: Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.

Iwasiów Inga (2023) Laudacja dla Zyty Rudzkiej [Laudation for Zyta Rudzka], https://poznanskanagrodaliteracka.pl/laudacja-dla-zyty-rudzkiej/#more-940 [accessed: 15.05.2023].

Jakubowiak Maciej (2023) Nieczuła narratorka, https://www.dwutygodnik.com/artykul/9184-nieczula-narratorka.html [accessed: 15.05.2023].

Kopciński Jacek (2018) Biedne krokodyle, czyli dramaturgia sygnałów…, [in:] Idem, Wybudzanie, Dramat polski / Interpretacje, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, pp. 62-74. First printed in: J. Kopciński (2011) Biedne krokodyle. Dramaturgia sygnałów Zyty Rudzkiej, “Dialog”, No. 3, pp. 33-41.

Krajewska Anna (2006) Dekonstrukcja jako problem estetyki (na przykładzie dramatycznego dyskursu Jacques'a Derridy), “Przestrzenie Teorii”, No. 6, pp. 19-29.

Krajewska Anna (2020) Teoria splątana, “Przestrzenie Teorii”, No. 34, pp. 7-15.

Popczyk-Szczęsna Beata (2014) Doświadczone – powtórzone: strategie reprezentacji świata w wybranych dramatach Artura Pałygi i Zyty Rudzkiej, [in:] Dramat i doświadczenie, ed. B. Popczyk-Szczęsna, M. Figzał, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 335-346.

Poznańska Nagroda Literacka [Poznań Literary Award], https://poznanskanagrodaliteracka.pl/zyta-rudzka-laureatka-poznanskiej-nagrody-literackiej-2023/, https://amu.edu.pl/dla-mediow/komunikaty-prasowe/zyta-rudzka-i-anna-wakulik-laureatkami-poznanskiej-nagrody-literackiej-2023 [accessed: 24.05.2023].

Rudzka Zyta (1993) Białe klisze, Katowice: Świat Literacki.

Rudzka Zyta (2014) Krótka wymiana ognia, “Dialogˮ, No. 4, pp. 21-41.

Rudzka Zyta (2018) Krótka wymiana ognia, Warszawa: W.A.B.

Rudzka Zyta (2012) Pęknięta obwiązana nitką, [in:] Zimny bufet, ed. M. Borowski, M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Kraków: Panga Pang, pp. 224-277. First printed in: “Dialogˮ 2011, No. 3, pp. 5-29.

Rudzka Zyta (1989) Ruchoma rzeczywistość, [Poems], ed. J. Koperski-Leszin, Warszawa: Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.

Rudzka Zyta (2021) Ślicznotka Doktora Josefa, Warszawa: W.A.B. (first edition: 2006).

Rudzka Zyta (2022) Ten się śmieje, kto ma zęby, Warszawa: W.A.B .

Rudzka Zyta (2020) Tkanki miękkie, Warszawa: W.A.B.

Rudzka Zyta (2022) Wstęp, [in:] Ziarno granatu. Mitologia według kobiet, Warszawa: Agora SA, pp. 32-36.

Rudzka Zyta (2012) Zimny bufet, ed. M. Borowski M. Sugiera, A. Wierzchowska-Woźniak, Kraków: Panga Pang, pp. 34-68.

Student contributions made at two seminars taught at Adam Mickiewicz University: Literary Research II, 16.05.2023 and Literature in Relation to Visual and Performing Arts, 18.05.2023.

Turner Victor (2010) Proces rytualny, transl. E. Dżurak, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Zadura Bohdan (1993) Cząstka wielkiej otchłani (wstęp), [in:] Z. Rudzka, Białe klisze, Katowice: Świat Literacki, pp. 7-13.

Opublikowane

2024-12-30