Genetyczne kryterium sztuki

Autor

  • Sidey Myoo Department of Aesthetics Institute of Philosophy Jagiellonian University, Kraków, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/4

Słowa kluczowe:

kryterium sztuki, intencjonalność, proces twórczy, instytucjonalizm, dzieło sztuki

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie kryterium sztuki, którym jest akt nadania statusu dzieła sztu­ki przez artystę/artystkę po zakończeniu procesu tworzenia. Analiza obejmuje rozróżnienie do­tyczące interpretacji dzieła sztuki, jako prowadzonej w sposób zróżnicowany i wielokierunkowy, od możliwej dyskusji dotyczącej tego, czy dany obiekt lub proces jest lub nie jest dziełem sztuki. Artykuł zawiera tezę o niemożności odebrania dziełu sztuki tego statusu. Dyskusja dotyczy dzia­łalności twórczej i procesu odbioru, odnosi się także do koncepcji świata sztuki i instytucjonalnej definicji sztuki, uznając tę ostatnią za zbyt daleko ingerującą w naturę sztuki, a także zawiera treści dotyczące relacyjnego rozumienia dzieła sztuki.

Biogram autora

Sidey Myoo - Department of Aesthetics Institute of Philosophy Jagiellonian University, Kraków, Poland

Sidey Myoo is a scientific pseudonym which comes from the net name adopted by prof. dr hab. Michał Ostrowicki in 2007, in Second Life. Sidey Myoo is a philosopher; he works at the Depart­ment of Aesthetics, Institute of Philosophy of the Jagiellonian University and the Department of Theory of Media Art of the Faculty of Intermedia at the Academy of Fine Arts in Cracow. He is interested in aesthetics treated as a theory of art, mainly in relation to contemporary art, including new media art. Since 2003, he has been analysing the philosophy of the Web and phe­nomena such as immersion, interactivity, telepresence, telemacity, hybridization, immateriality, identity and artificial intelligence. He stresses the importance of the development of technology which creates or transforms the whole human world. In 2006, he used the notion of virtual realis (later: electronic realis) which has become a basis for ontoelectronics, i.e., ontology focused on the analysis of electronic reality treated as a sphere of being.

In 2007, he founded the Academia Electronica (www.academia-electronica.net) – a virtual part of the Jagiellonian University, acting on the model of university in the virtual worlds: Second Life and Spatial, where official academic courses and conference presentations are carried out.

Bibliografia

Aristotle (2011) Nicomachean Ethics, transl. R. C. Bartlett, S. D. Collins. The University of Chicago Press.

Beardsley Monroe (1970) The Possibility of Criticism, Wayne State University Press, Detroit.

Bourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics, transl. S. Pleasance, F. Woods. Les presses du réel.

Bürger Peter (1984) Theory of the avant-garde, transl. M. Shaw. Manchester University Press.

Danto Arthur (1964) The Artworld, "The Journal of Philosophy", vol. 61, No. 19, American Philosophical Association Eastern Division Sixty-First Annual Meeting (Oct. 15, 1964), pp. 571-584: https://www.jstor.org/stable/2022937 [accessed: 11.05.2023]

Danto Arthur (1974) The Transfiguration of the Commonplace, "The Journal of Aesthetics and Art Criticism", Wiley-Blackwell, American Society for Aesthetics, vol. 33, No. 2, pp. 139-148.

Dickie George (1974) What is Art? An Institutional Analysis, Cornell University Press, Ithaca and London.

Dziemidok Bohdan (2002) The main controversies of modern aesthetics, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.

Funch Bjarne Sode (2022) Emotions in the Psychology of Aesthetics, "Arts", Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 11(4), 76, Basel, pp. 1-11: https://doi.org/10.3390/arts 11040076

Kant Immanuel (1987) Critique of Judgment. Translated by W. Pluhar, Hackett Publishing Com¬pany, Indianapolis.

Margolis Joseph (1999) What, After All, Is a Work of Art? Lectures in the Philosophy of Art, The Pennsylvania State University Press.

Sommerer Christa, Mignonneau Laurent (2010) Value of Art: http://www.interface.ufg.ac.at/christa-laurent/WORKS/FRAMES/FrameSet.html [accessed: 11.05.2023]

Sunarto Bambang (2015) Basic Knowledge and Reasoning Process in the Art Creation, "Open Journal of Philosophy",

Scientific Research Publishing (SCIRP) 2015, 5, pp. 285-296: http://dx.doi.org/10.4236/ojpp.2015.55036 [accessed: 11.05.2023]

Weitz Morris (1956) The Role of Theory in Aesthetics, "The Journal of Aesthetics and Art Criticism", Wiley-Blackwell, American Society for Aesthetics, vol. 15, No. 1, pp. 27-35.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13