Genetyczne kryterium sztuki
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/4Słowa kluczowe:
kryterium sztuki, intencjonalność, proces twórczy, instytucjonalizm, dzieło sztukiAbstrakt
Celem artykułu jest przedstawienie kryterium sztuki, którym jest akt nadania statusu dzieła sztuki przez artystę/artystkę po zakończeniu procesu tworzenia. Analiza obejmuje rozróżnienie dotyczące interpretacji dzieła sztuki, jako prowadzonej w sposób zróżnicowany i wielokierunkowy, od możliwej dyskusji dotyczącej tego, czy dany obiekt lub proces jest lub nie jest dziełem sztuki. Artykuł zawiera tezę o niemożności odebrania dziełu sztuki tego statusu. Dyskusja dotyczy działalności twórczej i procesu odbioru, odnosi się także do koncepcji świata sztuki i instytucjonalnej definicji sztuki, uznając tę ostatnią za zbyt daleko ingerującą w naturę sztuki, a także zawiera treści dotyczące relacyjnego rozumienia dzieła sztuki.
Bibliografia
Aristotle (2011) Nicomachean Ethics, transl. R. C. Bartlett, S. D. Collins. The University of Chicago Press.
Beardsley Monroe (1970) The Possibility of Criticism, Wayne State University Press, Detroit.
Bourriaud Nicolas (2002) Relational Aesthetics, transl. S. Pleasance, F. Woods. Les presses du réel.
Bürger Peter (1984) Theory of the avant-garde, transl. M. Shaw. Manchester University Press.
Danto Arthur (1964) The Artworld, "The Journal of Philosophy", vol. 61, No. 19, American Philosophical Association Eastern Division Sixty-First Annual Meeting (Oct. 15, 1964), pp. 571-584: https://www.jstor.org/stable/2022937 [accessed: 11.05.2023]
Danto Arthur (1974) The Transfiguration of the Commonplace, "The Journal of Aesthetics and Art Criticism", Wiley-Blackwell, American Society for Aesthetics, vol. 33, No. 2, pp. 139-148.
Dickie George (1974) What is Art? An Institutional Analysis, Cornell University Press, Ithaca and London.
Dziemidok Bohdan (2002) The main controversies of modern aesthetics, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
Funch Bjarne Sode (2022) Emotions in the Psychology of Aesthetics, "Arts", Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 11(4), 76, Basel, pp. 1-11: https://doi.org/10.3390/arts 11040076
Kant Immanuel (1987) Critique of Judgment. Translated by W. Pluhar, Hackett Publishing Com¬pany, Indianapolis.
Margolis Joseph (1999) What, After All, Is a Work of Art? Lectures in the Philosophy of Art, The Pennsylvania State University Press.
Sommerer Christa, Mignonneau Laurent (2010) Value of Art: http://www.interface.ufg.ac.at/christa-laurent/WORKS/FRAMES/FrameSet.html [accessed: 11.05.2023]
Sunarto Bambang (2015) Basic Knowledge and Reasoning Process in the Art Creation, "Open Journal of Philosophy",
Scientific Research Publishing (SCIRP) 2015, 5, pp. 285-296: http://dx.doi.org/10.4236/ojpp.2015.55036 [accessed: 11.05.2023]
Weitz Morris (1956) The Role of Theory in Aesthetics, "The Journal of Aesthetics and Art Criticism", Wiley-Blackwell, American Society for Aesthetics, vol. 15, No. 1, pp. 27-35.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.