Ciągłość, nieciągłość, fulguracja – Filozoficzne konteksty zmian w sztuce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/1

Słowa kluczowe:

Ciągłość i nieciągłość, skok, fulguracja, myślenie, podmiot, czas, teraźniejszość, aktualność, syndrom, sztuka, awangarda, nowoczesność, granica.

Abstrakt

W artykule autorka przyjmuje założenie, że interpretacje zmian sztuce, ich łagodnego bądź gwałtownego przebiegu, zależą w od rozumienia czasu i koncepcji podmiotu. Przemiany w sztu­ce i przemiany w estetyce nie zawsze przebiegają równolegle z przekształceniami w obszarze społecznym. Przesłanki filozoficzne są jednym z podstawowych kryterium ów podziałów w este­tyce. Podjęta jest próba odpowiedzi na pytanie, jak konstruująca się tożsamość człowieka nowo­czesnego, poszukuje nowego medium komunikacji, w tym wypadku jak czynią to teoretycy zaj­mujący się sztuką. Przedmiotem analiz są koncepcje opisujące zmiany w sztuce zapoczątkowane przez awangardę, rozważane w szerokim kontekście dyskursu nowoczesności. Łączy je swoista forma myślenia tożsamościowego, przybierającego charakter syndromu. Przedmiotem rozważań są teorie, które posługują się kategoriami o rodowodzie filozoficznym: fulguracja i płaszczyzny, ciągłość i nieciągłość, stopniowość i skokowość oraz im pokrewnymi jak ewolucja i dewolucja, kryzys negatywny i pozytywny. W kontekście rozważań na temat projektu nowoczesności w czę­ści pierwszej przywołane są koncepcje M. Wallisa, S. Morawskiego i G. Sztabińskiego. W drugiej części autorka zadaje pytanie na ile zmienił się sposób myślenia o sztuce w epoce późnej nowo­czesności. Powołuje się głównie na „refleksję medialną” Dietera Merscha i ideę teraźniejszości Germano Celanta.

Bibliografia

Adorno Th. W., Dialektyka negatywna, transl. K. Krzemieniowa, PWN, Warszawa 1986

Białostocki J., Kryzysy w sztuce. Materiały Sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Lublin grudzień 1985, PWN, Warszawa 1988.

Bielik-Robson A., Inna nowoczesność. Pytania o współczesną formułę duchowości, Universitas, Kraków 2000

Bohrer K. H., Absolutna teraźniejszość, Oficyna Naukowa, Warszawa 2003.

Celant G., Unexpressionism: Art Beyond the Contemporary, Rizzoli, New York, 1988.

Ettlinger L., Historia sztuki jako historia, transl. S. Michalski, in : Pojęcia, problemy, metody współczesnej nauki o sztuce, ed. J. Białostocki , Warszawa 1976.

Greenberg C., Malarstwo modernistyczne, in: idem, Obrona modernizmu. Wybór esejów, eds. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków 2006

Habermas J., Modernizm – niedokończony projekt, transl. M. Łukasiewicz, [in:] Postmodernizm. Antologia przekładów, ed. R. Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998.

Kowalik Ł., Stoicka ontologia Leibniza, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria R. 26: 2017, No. 1 (101), ISSN 1230–1493.

Kowalska B., Od impresjonizmu do konceptualizmu. Odkrycia sztuki, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989.

Lorenc I., Zacieranie granic: fikcja – rzeczywistość a sztuka współczesna, in: Dystynkcje estetyczne – wyróżnienie i wykluczenie, ed. T. Pękala, Wyd. UMCS, Lublin 2020.

Marquard O., Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia Filozoficzne, Oficyna Naukowa 1994, Rozstanie z filozofią pierwszych zasad. Studia Filozoficzne, Oficyna Naukowa 1994.

Mersch D., Teorie mediów, transl. E. Krauss, Wyd. Sic!, Warszawa 2010.

Mersch D., Sprache und Aisthesis. Heidegger und die Kunst, in: Sybille Peters, Martin Jörg Schäfer (Hg.): Intellektuelle Anschauung. Figurationen zwischen Kunst und Wissen, Bielefeld ([transcript]) 2006.

Morawski S., O słabościach praxis neoawangardowej i niedostatkach teorii awangardy, [in:] Wybory i ryzyka awangardy. Studia z teorii awangardy, U. Czartoryska, R.W. Kluszczyński (eds.), Warszawa – Łódź 1985.

Orlik P., Wobec indyferencji. O możliwości konstytuowania całości poindyferencjalnej T. I, Pirron i Hölderlin na ścieżkach indyferencji (aspekt wolności), Wyd. Naukowe IF UAM, Poznań 2013.

Pękala T., Awangarda i ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Wyd. UMCS, Lublin 2000.

Pękala T., Syndrom ciągłości i nieciągłości, “Przegląd Kulturoznawczy” 3(49) 2021.

Pfeiffer-Blattner U., Kontinuität, [in:] Zeit im Lebensverlauf, S. Schinkel, F. Hösel, S.-M. Köhler, i in. (eds.), transcript Verlag, Bielefeld 2020.

Sztabiński G., Inne pojęcia estetyki, Universitas, Kraków 2020,

Wallis M., Ciągłość i nieciągłość w dziejach sztuki, in: Idem, Wybór pism estetycznych, Wprowadze-nie, wybór i opracowanie T. Pękala, Universitas, Kraków 2004.

Wallis M., Przemiany w sztuce i przemiany w estetyce, “Studia Filozoficzne” no. 10 (83), 1972,

Wallis M., Secesja, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1984.

Welsch W., Nasza postmodernistyczna moderna, transl. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 1998.

Wenzel A.L., Grenzüberschreitungen in der Gegenwartskunst. Ästhetische und philosophische Positionen, transcript Verlag, Bielefeld 2013.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20