Experimental Radio Drama in the Perspective of Experimental Drama Studio and New Radio Dramas Productions
DOI:
https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.4/6Keywords:
radio drama, experimental radio drama, radio genres, sound artAbstract
The main aim of this publication ist to identify, classify and describe radio dramas that were made for Studio Eksperymentalnych Form Teatralnych (Experimental Drama Studio) and as a Nowe Słuchowiska/New Radio Dramas project. I will also provide a description of sound and voice materials of so-called experimental radio dramas. In the first part, the article explains the experimental radio drama genre. It shows the drama subgenres and determinants of experimental drama pattern. In the second part, the article is focused on broadcasts made by Studio Eksperymentalnych Form Teatralnych (Experimental Drama Studio) and in the
project New Radio Dramas.
Downloads
References
Bibliografia przedmiotu
Bachura Joanna (2012), Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Bardijewska Sława (1978), Muza bez legendy. Szkice o polskiej dramaturgii radiowej, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa.
— (2001), Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.
Cox Chrisoph (2009), Sound art and the Sonic Unconscious, „Organised Sound” 14(1), Cambridge UP, Cambridge.
Januszaniec Michał (2020), list elektroniczny do autorki z dn. 28.01.2020.
Kosik Rafał (2007), Ohyda, „Science Fiction F&H”, nr 22.
Kowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wyd. UŁ, Łódź.
— (2020), Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego, Wyd. UŁ, Łódź.
Łastowiecki Janusz (2016), Jak opisywać słuchowisko radiowe? Od refleksji międzywojennej do najnowszych ujęć badawczych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” nr 12/1, s. 11–24.
Moles Abraham (1966), Information Theory and Esthetic Perception, University of Illinois Press, Urbana – Londyn.
Mukařovský Jan (1970), Estetyczna funkcja, norma i wartość jako fakty społeczne [w:] Wśród znaków i struktur, PIW, Warszawa.
Pasiecznik Monika (2017), Eksperyment jest naszym obowiązkiem. Rozmowa z Michałem Januszańcem, www.dwutygodnik.com/artykul/7062-eksperyment-jest-naszym-obowiazkiem. html [dostęp: 28.12.2019].
Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2012), Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.
Policht Piotr, Od rejwującej awangardy do nekropolo. Muzyka w polskiej sztuce, https://culture.pl/pl/artykul/od-rejwujacej-awangardy-do-nekropolo-muzyka-w-polskiej-sztuce [dostęp: 08.07.2020].
Rosińska Zofia (2001), Blaustein. Koncepcja odbioru mediów, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Shell Shock, Encyklopedia Teatru Polskiego, www.encyklopediateatru.pl/przedstawienie/71161/shell-shock [dostęp: 30.12.2019].
Smolarska Zofia (2017), Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych, www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1730/studio_teatralnych_form_eksperymentalnych/ [dostęp: 28.12.2019].
Wojtak Maria (2004), Gatunki prasowe, Wyd. UMCS, Lublin.
Bibliografia podmiotu
Akacje kwitną (2018), na podstawie tekstu D. Vogel, reżyseria Julia Szmyt, adaptacja Zuzanna Bojda, muzyka Izabela Smelczyńska, reżyseria dźwięku Agnieszka Szczepańczyk, mastering Bartek Olszewski, wystąpili Dorota Glac, Marta Jalowska, Kamila Worobiej, Angelika Kurowska, Alicja Czerniewicz, Arkadiusz Brykalski.
Ida Kamińska: jak brzmię? (2018), reżyseria Jędrzej Piaskowski, dramaturgia Hubert Sulima, muzyka Jan Tomza-Osiecki, wystąpił Sebastian Pawlak.
Koniec przemocy (2017), scenariusz i reżyseria Bogna Burska, Magda Mosiewicz, muzyka Adam Witkowski, Maciej Salamon (zespół Nagrobki), wystąpili Klara Bielawka, Marta Malikowska, Tomasz Nosinski.
Marchwicki (2017), scenariusz, reżyseria i muzyka Michał Turowski, reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, wystąpili Andrzej Mastalerz, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor.
Mgła zdaje się przychodzić z zewnątrz (2017), scenariusz i reżyseria Ludomir Franczak, dźwięk Marcin Dymiter, mastering dźwięku Andrzej Brzoska, wystąpili Aleksandra Śląska, Jan Świderski, Krzysztof Wakuliński, Irena Jun, Przemysław Stippa, Marta Malikowska, śpiew Aleksandra Klimczak.
Numer 14 (2018), na podstawie tekstu Sprawiedliwość M. Grabowskiej, reżyseria Katarzyna Kalwat, dramaturgia Marta Sokołowska, muzyka Bartosz Dziadosz, wystąpili Jaśmina Polak, Lech Łotocki, Jacek Beler, Sebastian Pawlak.
Pewnego dnia wszystko to zmieści się w mniejszej torebce (2017), tekst Tamara Antonijević (w tłumaczeniu Aleksandry Jakubczak), reżyseria Małgorzata Wdowik, oprawa muzyczna Ole Hübner, reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, realizacja nagrań Maciej Kubera.
Próżnia prześwietlona (2017), scenariusz i reżyseria Lukáš Jiřička, muzyka Jacek Sienkiewicz, wystąpili Mirosław Zbrojewicz, Klara Bielawka, Antoni Beksiak.
Pudel. Faktomontaż (2018), wg pomysłu Tomasza Platy, realizacja Konstanty Usenko, Karolina Maciejaszek, współpraca Michał Januszaniec, wystąpili Ewa Dałkowska, Arkadiusz Brykalski, Grzegorz Falkowski, Marcin Pempuś, Marta Jalowska, Marcin Pryt, Michalina Sitek, Irena Januszaniec.
Shell Shock (2018), idea Tomasz Plata, reżyseria Tomasz Plata, muzyka Aleksandra Grünholz (We Will Fail).
Stern (2018), reżyseria Agnieszka Jakimiak, muzyka Jakub Ziołek, dramaturgia Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak, mastering Jakub Orłowski, wystąpili Marta Malikowska, Jaśmina Polak.
Zakaz ironii i sarkazmu (2018), tekst Michał Buszewicz, reżyseria Magda Szpecht, opracowanie muzyczne Wojciech Blecharz, wystąpiła Izabela Warykiewicz.