Misselling usług finansowych w kontekście naruszenia dobrych obyczajów
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2018/109/2Słowa kluczowe:
good manners; misspelling; financial services; unfair competitionAbstrakt
W ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (uokik)1 obowiązuje od 17 kwietnia 2016 r. przepis art. 24 ust. 2 pkt 4. Na jego podstawie działanie niezgodne z prawem lub z dobrymi obyczajami polegające na proponowaniu konsumentom przez instytucje finansowe takich usług, które nie odpowiadają potrzebom konsumentów lub są prezentowane konsumentom w sposób nieadekwatny do charakteru tychże usług, zostało uznane za nowy rodzaj naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W pracy określono, w jakim zakresie regulacja ta różni się od dotychczas istniejących instrumentów ochrony praw konsumentów i pokrewnych instytucji, do których należą przykładowo zachowania niezgodne z zasadami współżycia społecznego, nieuczciwe praktyki rynkowe czy czyny nieuczciwej konkurencji. Ocena ta wynika z zastrzeżenia ustawodawcy, że ochrona zbiorowych interesów konsumentów (jakim jest misselling) przewidziana w ustawie nie wyłącza ochrony wynikającej z innych ustaw. Dogmatycznoprawna analiza prowadzi do wniosku, iż mimo podobnego poziomu ochrony konsumentów na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, uregulowanie missellingu upraszcza i przyspiesza działania organu ochrony konkurencji.
Liczba pobrań
Bibliografia
Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 419).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – prawo bankowe (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1876 ze zm.).
Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2168).
Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 1768 ze zm.).
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r., poz. 798).
Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r., poz. 2070).
Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz.U. z 2015 r., poz. 1348 ze zm.).
Ustawa z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2017 r., poz. 2486).
Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2018 r., poz. 646).
Ganczar Małgorzata, Misselling – nowa praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów w świetle nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, w: Marzena Czarnecka,
Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016.
Kohutek Konrad, Sieradzka Małgorzata, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, LEX Wolters Kluwer, Warszawa 2014.
Kopaczyńska-Pieczniak Katarzyna, Dobre obyczaje i zasady współżycia społecznego w prawie spółek handlowych, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska 2016/LXIII/2, Sectio G, Lublin 2016, s. 93–115.
Kunkiel-Kryńska Aleksandra, Naruszenie dobrych obyczajów a praktyka naruszająca zbiorowe interesy konsumentów, w: Marzena Czarnecka, Tadeusz Skoczny (red.), Prawo konsumenckie w praktyce, C.H. Beck, Warszawa 2016, s. 94–111.
Laszczyk Anna, Gajdus Michał, Wedle dobrych obyczajów czy zgodnie z zasadami współżycia społecznego? Uwagi na tle funkcjonowania klauzuli generalnej z ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Przegląd Prawniczy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2012/1, s. 23–34.
Mojak Jan, Dobre obyczaje w polskim prawie kontraktowym – wybrane zagadnienia, UMSC, Studia Iuridica Lublinensia 2016/XXV/2, Lublin 2016, s. 161–175.
Mokrysz-Olszyńska Anna, Zasada „wszystko, co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone” w świetle klauzuli dobrych obyczajów i wymogu staranności zawodowej, Roczniki Administracji i Prawa 2015/XV (1), Oficyna Wydawnicza „Humanitas”, Sosnowiec, s. 129–142.
Sieradzka Małgorzata, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Oficyna, Warszawa 2008.
Sieradzka Małgorzata, Zdyb Marian (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Wolters Kluwer, Warszawa 2016.
Stefanicki Robert, Dobre obyczaje w prawie polskim, Przegląd Prawa Handlowego 2002/5, s. 23–31.
Szwaja Janusz, Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2006, s. 156.
Tischner Anna, Pojęcie „przeciętny konsument” w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym na tle prawa i orzecznictwa Unii Europejskiej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki, Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
Włodarczyk-Dziurzyńska Karolina, Pojęcie praktyki rynkowej, w: Ewa Nowińska, Dariusz Kasprzycki,
Nieuczciwe praktyki rynkowe. Ocena regulacji, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012.
Żurawik Artur, Klauzula generalna „dobrych obyczajów” – ujęcie teoretyczne, Wydział Prawa i Administracji UAM, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 2009/1, s. 35–51.
Plan działania w sprawie detalicznych usług finansowych: szersza oferta i lepsze produkty. Bruksela, dnia 23.03.2017 r. COM(2017) 139 final, https://eurlex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:055353bd-0fba-11e7-8a3501aa75ed71a1.0009. 02/DOC_1&format=PDF; stan na 20.07.2018 r.