Robo-doradztwo. Profesjonalna budowa i zarządzanie portfelem inwestycyjnym
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2021/121/12Słowa kluczowe:
robo-doradztwo, doradztwo inwestycyjne, portfel inwestycyjnyAbstrakt
Przedmiot badań: Przedmiotem badań jest usługa robo-doradztwa inwestycyjnego w kontekście jej idei, atrybutów, dostępności w wybranych krajach oraz roli w profesjonalnej budowie i zarządzaniu portfelem inwestycyjnym. Przedmiotem badania ankietowego jest analiza znajomości usługi robo-doradztwa w Polsce i jej akceptacji wśród respondentów.
Cele badawcze: Cel 1: Charakterystyka robo-doradztwa. Cel 2: Rola robo-doradztwa w profesjonalnym budowaniu oraz zarządzaniu portfelem inwestycyjnym dla nieprofesjonalnych uczestników rynku. Cel 3: Przegląd dostępnych usług robo-doradztwa inwestycyjnego w wybranych krajach europejskich i USA. Cel 4: Prezentacja wyników badań ankietowych nt. znajomości usługi robo-doradztwa inwestycyjnego w Polsce i jej akceptacji wśród respondentów.
Metoda badawcza: Metoda 1: Analiza porównawcza 18 usług robo-doradczych z wybranych krajów. Metoda 2: Badanie ankietowe, dotyczące usługi robo-doradztwa w Polsce, zrealizowane techniką CAWI. 1
Wyniki: Obszary wchodzące w zakres usługi robo-doradztwa to m.in. profilowanie, doradztwo, równoważenie oraz indeksowanie. Wszystkie wymienione obszary są równie istotne w budowie oraz zarządzaniu portfelem inwestycyjnym. Robo-doradztwo może zminimalizować lub nawet wyeliminować wiele ryzyk na etapie identyfikacji celów inwestora, podziału portfela na klasy aktywów, wyboru aktywów do portfela czy też monitorowaniu składu portfela. Wykonana analiza porównawcza potwierdziła szeroką dostępność usług robo-doradczych na rynku europejskim oraz USA. Analizowane platformy różnią się między sobą głównie na płaszczyźnie kosztów, minimalnych poziomów wpłat czy też dostępności doradcy, która nie jest tak oczywista. Usługi robo-doradcze posiadają również wspólne cechy, w postaci szerokiej dostępności funduszy typu ETF, które można wykorzystać do budowy portfeli inwestycyjnych. W Polsce oferta usług robo-doradztwa inwestycyjnego jest bardzo wąska. Z badań wynika niewielka znajomość oraz doświadczenie ankietowanych w obszarze usług robo-doradczych. Ankietowani mający doświadczenie z doradcą oraz robo-doradcą ocenili robo-doradcę lepiej o 0,62 pkt. (w skali 1–5) od doradcy. W badaniach respondenci dostrzegli zarówno zalety, jak i wady usługi robo-doradczej. Samą usługę należy traktować nie jako zagrożenie dla dotychczasowych doradców, ale ich uzupełnienie sprawiające, że model hybrydowy łączący fizycznego doradcę wspomaganego rozwiązaniami technologicznymi stanie się modelem najbardziej prawdopodobnym.