Obowiązek ujawniania strategii podatkowych w kontekście dyskusji o społecznej odpowiedzialności biznesu
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2021/120/13Słowa kluczowe:
podatki, transparentność podatkowa, społeczna odpowiedzialność biznesu, etyka w biznesie.Abstrakt
Przedmiot badań: W niniejszym artykule przedstawiono nową instytucję prawnopodatkową związaną z publikowaniem informacji o realizowanej strategii podatkowej na tle ogólnej dyskusji na temat wprowadzenia kwestii podatkowych do zagadnień społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Dyskusja na temat wprowadzenia kwestii transparentności podatkowej do raportowania o społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw trwa od dłuższego czasu, jednak w 2021 r. polski ustawodawca postanowił wprowadzić do prawa podatkowego nową instytucję, która może wpisywać się w nurt społecznej odpowiedzialności biznesu. Z tego powodu warto przyjrzeć się zarówno tej nowej instytucji, jak i jej światowym analogom, a także osadzić je w tematyce społecznej odpowiedzialności biznesu, zwłaszcza że sam ustawodawca na CSR się powołuje.
Cel badawczy: Celem niniejszego artykułu jest dokonanie wstępnej analizy upubliczniania informacji o realizowanej strategii podatkowej pod kątem kompatybilności tej instytucji z CSR oraz przedstawienie tejże instytucji na tle międzynarodowego kontekstu gospodarczego, etycznego, prawnego i społecznego.
Metoda badawcza: W artykule zastosowano komparatystyczną analizę nowych przepisów o upublicznianiu strategii podatkowych oraz podobnych instytucji występujących w innych państwach. Wsparta ona zostanie analizą dogmatyczno-prawną omawianych przepisów, a także ekonomiczną analizą prawa w celu stwierdzenia, na ile nowa instytucja prawnopodatkowa może przyczynić się do rozwoju i utrwalenia metod zarządzania CSR w Polsce.
Wyniki: Nowe przepisy dotyczące publikowania strategii podatkowych mają pewien potencjał w zakresie CSR, jednak częściowo jest on niwelowany przez skłonność ustawodawcy do tworzenia przepisów głównie w interesie administracji skarbowej. Nie ulega wątpliwości, że samo wprowadzenie tej nowatorskiej pod względem prawnym instytucji może zmienić myślenie o kwestiach podatkowych w CSR w Polsce, jednak wydaje się, że ustawodawca dysponował już lepszym z punktu widzenia CSR wzorcem. Kwestią otwartą pozostaje zagadnienie dobrowolności publikowania strategii podatkowych, jednak nie wydaje się, aby była to kwestia kluczowa z punktu widzenia transparentności podatkowej w CSR
Liczba pobrań
Bibliografia
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. O podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 1992 r., nr 21, poz. 86).
Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 642).
Sprawa C-255/02 Halifax plc i in. przeciwko Commissioners of Customs & Excise.
Brzeziński B., Pewność prawa podatkowego. Zagadnienia podstawowe, w: A. Kaźmierczyk, A. Franczak (red.), Zasada pewności w prawie podatkowym, Warszawa 2018.
Caroll A.B., A Three-dimensional Conceptual Model of Corporate Performance, Academy of Management Review 1979/4 (4).
Filipczyk H., Tax Non-avoidace as a Missing Piece of the Puzzle in the CSR Agenda in Poland, Annales, Etyka w Życiu Gospodarczym, grudzień 2015/18/4.
Filipczyk H., Why is Tax Avoidance (Im)Moral? Ethics, Methaethics and Taxes, Toruński Przegląd Podatkowy 2017.
Gołuchowski J., Patriotyzm a podatki, Kwartalnik Prawa Podatkowego 2014/3.
Jenkins R., Newell P., CSR, tax and development, Third World Quarterly, kwiecień 2013.
Knuutinen R., Corporate Social Responsibility, Taxation and Aggressive Tax Planning, Nordic Tax Journal, Maj 2014.
MacGregor R., Wilkinson B., The Effect of Economic Patriotism on Tax Morale and Attitudes Toward Tax Compliance, Advances in Taxation 2012/20.
Malinowski D.M., Dyrektywa 2018/822 – zasady przekazywania informacji o uzgodnieniach transgranicznych i ich skutkach podatkowych, Przegląd Podatkowy 2018/8.
Mariański A., Michalak A., Wprowadzenie, obowiązku raportowania schematów podatkowych. Analiza prawno-konstytucyjna, Przegląd Podatkowy 2020/8.
McWilliams A., Siegel D., Corporate Social Responsibility: A Theory of the Firm Perspective, Academy of Management Review 2001/26 (1).
Śnieżek E., Raportowanie informacji o społecznej odpowiedzialności biznesu, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
Wasilewski M., Bischoff A., Unikanie opodatkowania przez przedsiębiorstwa międzynarodowe w kontekście społecznej odpowiedzialności biznesu, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia 2017/1 (85).
Wolak-Tuzimek A., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa a konkurencyjność przedsiębiorstw, CeDeWu, Warszawa 2019.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264241442-en; stan na 27.03.2021 r.
http://guczalska.pl/teksty-akademickie/csr-i-milton-friedman-opowiesc-wigilijna-i-zly-kapitalista/; stan na 27.03.2021 r.
http://media-publications.bcg.com/pdf/BCGAustVoluntaryTaxTransparencyCode2018.pdf; stan na 29.03.2021 r.
https://ec.europa.eu/growth/industry/sustainability/corporate-social-responsibility_en; stan na 27.03.2021 r.
https://www.ato.gov.au/business/large-business/in-detail/tax-transparency/voluntary-tax-transparency-code/; stan na 29.03.2021 r.
https://www.gov.uk/guidance/large-businesses-publish-your-tax-strategy#who-must-publish-a-strategy; stan na 23.03.2021 r.
https://taxboard.gov.au/sites/taxboard.gov.au/files/migrated/2019/02/TTC-Consultation-Paper-final.pdf; stan na 29.03.2021 r.