Obszar kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego w świetle planowanych zmian w ustawie o finansach publicznych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2020/117/3

Słowa kluczowe:

kontrola w administracji, finanse publiczne, dyscyplina finansów publicznych, nowe uprawnienia Ministra Finansów

Abstrakt

Przedmiot badań: W dobie współczesnego rozwoju gospodarczego oraz stale rosnących wymagań rynku, szczególnie w sektorze prywatnym, pojawia się nie tyle fakultatywna, co obligatoryjna konieczność stałego udoskonalania procedur kontroli wewnętrznej w instytucjach publicznych. Zmiany są podyktowane potrzebą poprawy aktualnych rozwiązań systemowych m.in. poprzez wprowadzenie centralnego organu wyznaczającego priorytetowe cele rządu, zasady rozliczalności, ukierunkowania na realizację celów rozwojowych oraz synchronizację z procesem budżetowym. Wspomniana powyżej konieczność zmian stała się swego rodzaju asumptem do przeprowadzenia zaawansowanych prac nad zmianami w ustawie o finansach publicznych, które z uwagi na zakończenie VIII kadencji Sejmu RP oraz aktualną sytuację w naszym kraju, związaną z pandemią koronawirusa zostały wstrzymane, bez wskazania konkretnej daty, kiedy planowane zmiany zostaną ostatecznie wdrożone. Nie oznacza to jednak, że zmiany w zakresie kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego nie są konieczne. Obydwa obszary to ciągły proces, który wymaga bowiem stałego udoskonalania, dlatego analiza projektu ustawy z dnia 6 maja 2019 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych wraz z uzasadnieniem (Projekt ustawy z dnia 6 maja 2019 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych wraz z uzasadnieniem, https://legislacja.rcl.gov.pl; stan na 7.10.2020 r.), który pojawił się na stronie Rządowego Centrum Legislacji, pozwala w znacznym stopniu ocenić kierunki planowanych zmian w przyszłości. Na chwilę obecną nie jest wiadome, czy zmiany wejdą w życie w pierwotnie zaproponowanym kształcie, natomiast z całą pewnością można zauważyć, że Ministerstwo Finansów będzie dążyło do wzajemnej integracji systemów kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego, a także wzmocnienia systemu kontroli zarządczej w szczególności na poziomie operacyjnym. 1

Cel badawczy: Niniejszy artykuł ma na celu omówienie problematyki kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego jednostek sektora finansów publicznych w świetle planowanych zmian w ustawie o finansach publicznych. Z uwagi na korelację zachodzącą w systemie kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego, niezbędne zmiany w ustawie powinny objąć swym zakresem obydwie te instytucje, których wspólnym celem będzie przede wszystkim weryfikacja prawidłowości funkcjonowania danej jednostki oraz zgodności jej postępowania z przepisami prawa. Ponadto w niniejszym artykule została podjęta próba odpowiedzi na pytanie o dalsze kierunki zmian publicznego sektora finansowego w Polsce.

Metoda badawcza: Metoda badawcza prezentowana w niniejszym artykule opiera się na wnikliwej analizie orzecznictwa, literatury, a także rozwiązań normatywnych. Wykorzystano również materiały pochodzące ze stron internetowych, w tym m.in. ze strony Rządowego Centrum Legislacji, zawierające propozycje zmian w ustawie o finansach publicznych oraz ocenę możliwych skutków prezentowanych zmian.

Wyniki: Analiza materiałów wykorzystanych w artykule pozwoliła ocenić celowość przeprowadzanej kontroli zarządczej i audytu wewnętrznego w jednostkach sektora finansów publicznych, w świetle współczesnych wyzwań sektora publicznego, a także pomogła określić elementy procedur wymagających reorganizacji, w tym redefinicji kluczowych zagadnień. Wzbogacenie aspektów teoretycznych funkcjonowania kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego jednostek sektora finansów publicznych w kontekście planowanych zmian w ustawie o finansach publicznych okazać się może cennym głosem w debacie na temat konieczności reformy finansów publicznych w Polsce.

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Rozporządzenie Rady (WE) w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych, Dz. Urz. WE L 209 z dnia 2 sierpnia 1997 r. z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 10, t. 1 z późn. zm.

Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów pu¬blicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1440 ze zm.).

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.).

Bożek W., w: Z. Ofiarski (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2019, LEX komentarz do art. 68 u.f.p.

Chojna-Duch E., Próba systematyzacji pojęć i zadań z dziedziny kontroli i audytu wewnętrznego na podstawie ustawy o finansach publicznych, Kontrola Państwowa 2010/1, s. 59–60.

Dębowska-Sołtyk M., Sołtyk P., Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jako sku¬tek dysfunkcji gospodarowania środkami publicznymi, FK 2015/5, s. 41–53.

Fleszer D., Audyt wewnętrzny i jego rola w zarządzaniu jednostką sektora finansów publicznych, FK 2014/5, s. 57–68.

Fleszer D., Zarządzanie ryzykiem w ujęciu kontroli zarządczej, FK 2013/7–8, s. 102–114.

Lipiec-Warzecha L., Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, Warszawa 2011, LEX ko¬mentarz do art. 283 u.f.p.

Misiąg W., Ustawa o finansach publicznych, w: W. Misiąg (red.), Ustawa o finansach publicz¬nych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Komen¬tarz, wyd. 3, Warszawa 2019, Legalis komentarz do art. 69 u.f.p.

Sołtyk P., Usługodawca zewnętrzny audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorial¬nego, FK 2014/4, s. 45–51.

Trykozko R., Ustawa o finansach publicznych. Komentarz dla jednostki samorządu terytorial¬nego, Warszawa 2010.

Wierzbicki J., w: A. Mikos-Sitek (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, wyd. 10, 2020, Legalis komentarz do art. 272 u.f.p.

Witalec W., Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych a naruszenie dyscy¬pliny finansów publicznych, FK 2012/4, s. 52–63.

Wójtowicz-Dawid A., Kontrola zarządcza w kontekście zmiany prawa, osiągania określonego celu oraz efektywności zmian, PPP 2014/7–8, s. 162–169.

Zalewski D., w: A. Mikos-Sitek (red.), Ustawa o finansach publicznych. Komentarz, wyd. 10, 2020, Legalis komentarz do art. 68 u.f.p.

Orzeczenie GKO z dnia 22 listopada 2018 r., BDF1.4800.86.2018, LEX nr 2896853.

Wyrok WSA z siedzibą w Rzeszowie z dnia 27 września 2011 r., I SA/Rz 470/11, Legalis nr 374329.

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 16 stycznia 2018 r., V SA/Wa 455/17, LEX nr 2508312.

https://legislacja.rcl.gov.pl – Projekt ustawy z dnia 6 maja 2019 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych wraz z uzasadnieniem; stan na 7.10.2020 r.

https://www.coso.org – Kontrola Wewnętrzna – Zintegrowana Struktura Ramowa – COSO I (ang. COSO Internal Control – Integrated Framework, Amerykańskiego Instytutu Biegłych Rewidentów, maj 2013 r.); stan na 7.10.2020 r.

https://www.sejm.gov.pl – Uzasadnienie z dnia 20 października 2008 r., druk nr 1181 do projektu ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.; stan na 7.10.2020 r.

https://www.theiia.org – Trzy linie obrony w efektywnym zarządzaniu ryzykiem i kontroli (ang. The Three Lines of Defense in Effective Risk Management and Control, Instytutu Au¬dytorów Wewnętrznych, styczeń 2013 r.); stan na 7.10.2020 r.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-28

Jak cytować

Kowalczyk, O. (2020). Obszar kontroli zarządczej oraz audytu wewnętrznego w świetle planowanych zmian w ustawie o finansach publicznych. Studia Prawno-Ekonomiczne, 117, 43–59. https://doi.org/10.26485/SPE/2020/117/3

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO