Działalność nieewidencjonowana a działalność gospodarcza. Analiza nowej regulacji prawnej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2020/116/3

Słowa kluczowe:

działalność gospodarcza, działalność bez rejestracji, niskoprzychodowa aktywność biznesowa

Abstrakt

Przedmiot badań: Artykuł dotyczy nowego rozwiązania, dającego możliwość prowadzenia nisko­przychodowej działalności, niepodlegającej rejestracji (działalności nieewidencjonowanej), które zostało wprowadzone ustawą z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców.

Cel badawczy: Celem artykułu jest omówienie zasad podejmowania działalności nieewiden­cjonowanej, dokonanie analizy funkcjonowania tej działalności w kontekście przepisów prawa podatkowego oraz z zakresu ubezpieczeń społecznych, a następnie dokonanie oceny praktycznego zastosowania omawianej regulacji w obrocie gospodarczym.

Metoda badawcza: Przy opracowaniu artykułu posłużono się metodą dogmatyczno-prawną.

Wyniki: Artykuł zmierza do wykazania, iż przyjęta przez ustawodawcę konstrukcja działalności nieewidencjonowanej stanowi formę uzyskiwania dochodu podobną do działalności gospodarczej. Pozwala bowiem na legalne posiadanie dodatkowego źródła przychodu, lecz warunki zezwalające na prowadzenie takiej działalności jednoznacznie wskazują, iż aktywność ta nie może zastępować głównego źródła dochodu. System ubezpieczeń społecznych przyjmuje za ustawą Prawo przedsię­biorców, iż działalność nieewidencjonowana nie stanowi działalności gospodarczej, a tym samym osoba ją wykonująca nie podlega ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu. ZUS wydał jednak interpretację indywidualną, w której uznał, iż skoro osoby wykonujące działalność nieewidencjo­nowaną nie są przedsiębiorcami, nie mogą też świadczyć w ramach tej działalności usług na rzecz przedsiębiorców. Prawo podatkowe z kolei zawiera swoje definicje działalności gospodarczej i nie przewiduje żadnych zwolnień podatkowych z tytułu prowadzenia aktywności nieewidencjonowa­nej. Intencję ustawodawcy należy pozytywnie ocenić, gdyż dążył on do rozwoju oraz usprawnienia obrotu gospodarczego. Wątpliwości, które pojawiły się na gruncie wydanej przez ZUS interpretacji przepisów, mogą prowadzić do wniosku, iż nie każda aktywność osoby wykonującej ją w ramach działalności nieewidencjonowanej będzie podlegała zwolnieniu z obowiązkowego ubezpieczenia społecznego. Takie stanowisko ZUS może negatywnie wpłynąć na atrakcyjność tej formy działalności. Wydaje się zasadnym, aby ustawodawca jednoznacznie określił, iż każda aktywność wykonywana w ramach działalności nieewidencjonowanej będzie zwolniona również z ubezpieczeń społecznych.

Liczba pobrań

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Bibliografia

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 września 2018 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2019 r., Dz.U. z 2018 r., poz. 1794.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2020 r., Dz.U. z 2019 r., poz. 1778.

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny, Dz.U., z 2019 r., poz. 1145.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, Dz.U. z 2019 r., poz. 1387.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. z 2019 r., poz. 865.

Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych, Dz.U. z 2019 r., poz. 300.

Ustawa z dnia 10 października 2002 roku o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, Dz.U., z 2018 r., poz. 2177.

Ustawa z dnia 14 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, Dz.U. z 2018 r., poz. 2174.

Ustawa z dnia 2 lipca 2004 roku o swobodzie działalności gospodarczej, Dz.U. z 2017 r., poz. 2168.

Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Prawo przedsiębiorców, Dz.U. z 2019 r., poz. 1292.

Ustawa z dnia 6 marca 2018 roku Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej, Dz.U. z 2018 r., poz. 650.

Uzasadnienie rządowego projektu ustawy – Prawo przedsiębiorców, druk Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej VIII kadencji nr 2051 z 21 listopada 2017 roku.

Komierzyńska-Orlińska E., w: M. Wierzbowski (red.), Konstytucja biznesu. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2019.

Korycińska-Rządca P., Blaski i cienie tzw. „ulgi na start” wprowadzonej ustawą z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae Wydział Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Rok 22, 2018/3/I, s. 293–303.

Kotowicz B., Słaby M., Ułatwienia dla przedsiębiorców – próba oceny nowych rozwiązań praw¬nych, Monitor Prawniczy 2018/13 (dodatek), s. 40.

Kruszewski A.K., w: A. Pietrzak (red.), Prawo przedsiębiorców. Komentarz, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2019.

Lewandowski P., O definicji przedsiębiorcy i działalności gospodarczej po wejściu w życie ustawy – Prawo Przedsiębiorców, Palestra 2019/1–2, s. 100–101.

Lubeńczuk G., w: M. Zdyb, G. Lubeńczuk, A. Wołoszyn-Cichocka, Prawo Przedsiębiorców. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019, https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mjxw62zogi3damrsga3dcojoobqxalrugiztinrrg4zq; stan na 6.02.2020 r.

Niedzielska K.A., Działalność gospodarcza nieewidencjonowana w systemie ubezpieczeń społecznych, Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae, Wydział Prawa, Administracji i Zarządzania Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Rok 22, 2018/3/II, s. 65–68.

Piszcz A., w: G. Kozieł (red.), Prawo Przedsiębiorców. Przepisy wprowadzające do Konstytucji Biznesu. Komentarz, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2019, https://sip.legalis.pl/document-view.seam?documentId=mjxw62zogi3damrrge4temroobqxalrugiztinrrg4zq#ta bs-metrical-info; stan na 6.02.2020 r.

Sieradzka M., Zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy z 6.3.2018 r. – Prawo przedsiębiorców, Monitor Prawniczy 2018/13 (dodatek), s. 36.

Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2019.

Decyzja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku nr 285 z dnia 24 lipca 2018 roku, znak DI/100000/43/822/2018.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 marca 2016 roku, IPT¬PB3/4511-390/15-3/KJ.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (do 2003.12.31) w Warszawie z dnia 19 stycznia 1998 r., II SA 1238/97, Lex nr 34045.

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 września 2009 r., II FSK 549/08, Lex nr 524636.

Wyrok Sądu Rejonowego w Szczytnie z dnia 9 kwietnia 2019 r., II W 831/18, LEX nr 2667194.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 4 sierpnia 2016 r., I SA/Wr 483/16, Lex 2100254.

https://bip.zus.pl/inne/interpretacje?p_auth=VPWpANjV&p_p_id=interpretationsportlet_WAR_ interpretationsportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_ id=column-4&p_p_col_count=1&_interpretationsportlet_WAR_interpretationsportlet_ cur=1_interpretationsportlet_WAR_interpretationsportlet_javax.portlet.action=search; stan na 8.10.2019 r.

https://interpretacje-podatkowe.org/przychody-nalezne/iptpb3-4511-390-15-3-kj; stan na 25.09.2019 r.

https://sip.lex.pl/#/commentary/587786415/583855/bielecki-leszek-i-in-komentarz-do-ustawy-prawo-przedsiebiorcow-w-konstytucja-biznesu-komentarz?cm=URELATIONS; stan na 25.09.2019 r.

https://sjp.pwn.pl/sjp/nalezny;2486404.html; stan na 25.09.2019 r.

https://www.gov.pl/web/rodzina/zasady-korzystania-z-tzw-ulgi-na-start; stan na 6.02.2020 r.

https://www.gov.pl/web/rozwoj/zasady-korzystania-z-ulgi-na-start; stan na 6.02.2020 r.

https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/ulga-na-start-zawsze-bez-skladek/1826497; stan na 6.02.2020 r.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-26

Jak cytować

Kanarek-Równicka, A. (2020). Działalność nieewidencjonowana a działalność gospodarcza. Analiza nowej regulacji prawnej. Studia Prawno-Ekonomiczne, 116, 49–64. https://doi.org/10.26485/SPE/2020/116/3

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO