Symbioza pana i niewolnika według Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2025/136/1

Słowa kluczowe:

niewolnictwo, państwo, władza, ubezwłasnowolnienie, sprawiedliwość

Abstrakt

Przedmiot badawczy: Przedmiotem badawczym niniejszego artykułu jest aksjologiczne, etyczne oraz teologiczne uzasadnienie istnienia niewolnictwa jako instytucji prawnej w doktrynie polityczno- prawnej św. Tomasza z Akwinu; powody jej dopuszczenia oraz cel, jaki owa instytucja ma spełniać. Badanie zostało dokonane, aby przedstawić niewolnictwo jako zjawisko ważne historycznie, społecznie i kulturowo, wyrastające zarówno z tradycji biblijnych i filozoficznych oraz w celu wykazania, że myśl Akwinaty jego dotycząca może być przydatna przy badaniu aksjologii ubezwłasnowolnienia całkowitego.
Cel badawczy: Celem przedmiotowego badania jest próba odpowiedzi na pytanie: czym dla św. Tomasza jest prawna instytucja niewolnictwa. We wskazanej tezie badawczej mieści się konieczność odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób Doktor Anielski łączył dopuszczalność prawnego pozbawienia jednostki praw z moralnością chrześcijańską oraz jak owo połączenie realizuje się w granicach teorii państwa św. Tomasza z Akwinu oraz wskazanie, w jaki sposób Tomaszowa koncepcja niewolnictwa może wspomagać współczesną praktykę legislacyjną w zakresie stosunku ubezwłasnowolnienia.
Metoda badawcza: Użyta została metoda komparatystyczna: doktryna św. Tomasza została zestawiona zarówno z doktryną Arystotelesa, jak i współczesną instytucją ubezwłasnowolnienia całkowitego, aby pokazać źródła, z których św. Tomasz czerpie oraz historyczną uniwersalność prawnych rozwiązań dotyczących jednostek niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Wskazano również w zarysie teologiczne uzasadnienia niewolnictwa istniejące przed Doktorem Powszechnym. Sięgnięto do koncepcji niewolnictwa w myśli Arystotelesa, na której św. Tomasz się wzoruje celem wykazania różnic i podobieństw między tymi doktrynami. Porównanie myśli św. Tomasza względem współczesnych prawnych rozwiązań ma wskazać, w jaki sposób niewolnictwo tomistyczne może być przydatne w dobie współczesnej.
Wyniki: Niewolnictwo w myśli Akwinaty jest bardzo zbliżone do współczesnej instytucji ubezwłasnowolnienia całkowitego. Służy jednostce niebędącej w stanie samodzielnie zadbać o swój byt realizować się w społeczeństwie. Nie jest narzędziem państwa wymierzonym przeciw jednostce; władca państwa ma obowiązek, działając w granicach cnoty roztropności i sprawiedliwości, kształtować stosunek niewolnictwa możliwie najkorzystniej dla niewolnika oraz ma obowiązek dbać o nienadużywanie tego stosunku przez poddanych. Zasady, które statuuje św. Tomasz, widoczne są w orzecznictwie polskim dotyczącym ubezwłasnowolnienia całkowitego. Wskazuje to więc na aktualność myśli Doktora Powszechnego. Koncepcja niewolnictwa według św. Tomasza może więc być wskazówką legislacyjną, w jaki sposób kształtować stosunek ubezwłasnowolnienia.

Liczba pobrań

Brak danych dotyczących pobrań.

Bibliografia

Arystoteles, Etyka Nikomachejska, tłum. D. Gromska, PWN, Warszawa 1981.

Arystoteles, Polityka, tłum. L. Piotrowicz, DeAgostini, Warszawa 2002.

Leon XIII, Aeterni Patris. O filozofii chrześcijańskiej, Wydawnictwo Te Deum, Warszawa 2003.

Pius XI, Studiorum Ducem, tłum. J. Woroniecki, Archidiecezjalny Instytut Akcji Katolickiej, Warszawa 1938.

Św. Augustyn, Państwo Boże, tłum. W. Kubicki, Vis-à-vis Etiuda, Kraków 2023.

Św. Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, tłum. J. Salij, DeAgostini, Warszawa 2001.

Św. Tomasz z Akwinu, Objaśnienie Polityki, tłum. M. Beściak, M. Przanowski, W Drodze, Pro Futuro Theologiae, Instytut Tomistyczny, Toruń–Warszawa–Poznań 2023.

Św. Tomasz z Akwinu, Summa Filozoficzna, nakł. „Wiadomości Katolickich”, Kraków 1935.

Adiele O.P., The Popes, the Catholic Church and the Transatlantic Enslavement of Black Africans 1418–1839, Georg Olms Verlag, Hildesheim–Zurich–New York 2017.

Andrzejczak I., Andrzejczak A., Tomasz z Akwinu jako Etyk, von borowiecky, Warszawa 2021.

Bardach J., Leśnodorski B., Pietrzak M., Historia ustroju i prawa polskiego, LexisNexis Polska, Warszawa 2009.

Daguet F., Myśl polityczna św. Tomasza z Akwinu, tłum. T. Pękala, Teologia Polityczna, Warszawa 2021.

Davies B., Stump E. (red.), The Oxford Handbook of Aquinas, Oxford University Press, New York 2012.

Gudowski J., Kodeks Cywilny. Orzecznictwo. Piśmiennictwo. Tom 1. Część Ogólna, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2018.

Hauzarek T., Tomasza z Akwinu teoria afektywnego poznania Boga oraz jej filozoficzne i teologiczne założenia, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2012.

Jan Paweł II, Laborem Exercens. Tekst i komentarze, J. Gałkowski (red.), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1986.

Katechizm Kościoła Katolickiego, wyd. 1, Pallottinum, Poznań 1994.

Kulik G., Katolickie Zasady Niewolnictwa w nauczaniu teologów XVI i XVII wieku, von borowiecky, Radzymin–Warszawa 2023.

Legutko R., Pan i Niewolnik. Czego uczy nas Arystoteles?, Towarzystwo Naukowe KUL 2023.

Łuszczyńska M., Ubi ratio ibi ius. Doktryna Prawna Świętego Tomasza z Akwinu, Wyd. UMSC, Lublin 2013.

Olszewski M., Przanowski M., Wprowadzenie, w: Św. Tomasz z Akwinu, Objaśnienie Polityki, tłum. M. Beściak, M. Przanowski, W Drodze, Pro Futuro Theologiae, Instytut Tomistyczny, Toruń–Warszawa–Poznań 2023, s. 9–99.

Lipowicz M., Idea sprawiedliwości w myśli Karola Marksa, IDEA – Studia nad Strukturą i Rozwojem Pojęć Filozoficznych 2014/XXVI, Białystok, s. 103.

Sadowski M., Naturalne i społeczne prawa człowieka w nauczaniu papieża Leona XIII, Zeszyty Prawnicze, 2011/11/4, s. 122.

Św. Tomasz z Akwinu, Summa Teologiczna, https://zwola-old.karmelicibosi.pl/p/z/formacja/summa.html; stan na 19.04.2025 r.

Pobrania

Opublikowane

2025-12-08

Jak cytować

Bujacz, S. (2025). Symbioza pana i niewolnika według Arystotelesa i św. Tomasza z Akwinu. Studia Prawno-Ekonomiczne, 136, 9–26. https://doi.org/10.26485/SPE/2025/136/1

Numer

Dział

ARTYKUŁY - PRAWO