Some remarks on the legal position of the Federal President in the Republic of Austria

Authors

  • Kamil Florczak Mgr, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/SPE/2024/131/1

Keywords:

Federal President, Republic of Austria, legal position, Constitution, Austrian law.

Abstract

Background: The legal position of the Federal President in the Republic of Austria is marginal. However, in the Austrian doctrine of constitutional law, attention is drawn to individual aspects that raise doubts. Due to the chancellor system of government adopted in this country, the functions of the head of state are insignificant. All the more so because the constitutional regulation on this subject is modest. In Austria, and even more so in Poland, this issue is not widely discussed. The article briefly presents the history of the Austrian Constitution and the ideas behind its adoption. On the other hand, issues related to the Federal Presidents revolve around the problems of their election to office, participation in the legislative process, substitution of the head of state, and their responsibility.

Research purpose: The research objective is to focus on the institution of the Federal President in the Republic of Austria in terms of selected issues and to present doubts raised in Austrian and also Polish science regarding individual aspects that make up their legal position.

Methods: The text uses the dogmatic-legal method, focusing not only on Austrian constitutional norms, but also on a critical analysis of mainly Austrian, but also Polish literature. The historicallegal method was also used to the necessary extent.

Conclusions: The legal position of the Federal President in the Republic of Austria is negligible, not only due to the concentration of main competencies with the Federal Government headed by the Federal Chancellor and the National Council, but also due to the Austrians’ approach to the status of the head of state, which is conditioned by the history of the Habsburg monarchy. Despite the President having small powers, doubts arise in the Austrian literature on the subject regarding individual aspects revolving around the issue of the election of the President, their responsibility or participation in the legislative process. The modest Austrian literature, as well as Polish, only indicates some problems without leaning towards clear solutions. Certainly, the lowering of the age of active suffrage to 16 years deserves attention. The Federal President, despite lacking formal veto power, could refuse to sign a law if there was an obvious contradiction with both national and union law. Regarding responsibility, the solution of popular voting deserves approval. On the other hand, the issue of the Federal President’s substitution has been resolved very effectively, due to the collegial body that is to perform his duties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banaszak B., Szef rządu we współczesnych systemach ustrojowych, Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2011/2, s. 133–159.

Bezemek C., Zur Rolle des Bundespräsidenten als Hüter des Gesetzgebungverfahrens, Zeitschrift für Verwaltung 2015/1A, s. 150–157.

Brezović M., Hans Kelsen und österreichische Verfassung, Seminararbeit am Universität Zagreb, Philosophische Fakultät Abteilung für Germanistik 2013.

Chybalski P., Opinia w sprawie ewentualnych zmian w Konstytucji RP w zakresie przepisów dotyczących zastępstwa Prezydenta RP w świetle podobnych rozwiązań prawnych funkcjonujących w innych państwach Unii Europejskiej, Przegląd Sejmowy 2011/1, s. 99–118.

Cieślik M., System parlamentarno-gabinetowy: model klasyczny a rozwiązania współczesne, Pisma Humanistyczne 2003/5, s. 16–38.

Czarny P., Naleziński B., Federalna Ustawa Konstytucyjna Republiki Austrii, Biblioteka Sejmowa, 2011.

Czarny P., Zasady podziału władzy w Austrii, w: S. Grabowska, R. Grabowski (red.), Zasady podziału władzy we współczesnych państwach europejskich, Rzeszów 2016, s. 104–116.

Grabowska S., Analiza austriackich regulacji prawnych dotyczących odpowiedzialności konstytucyjnej prezydenta, Przegląd Prawa Konstytucyjnego 2017/3, s. 141–151.

Grabowski R., Udział prezydenta w procedurze zmiany konstytucji w państwach europejskich, Studia Politologiczne 2016/42, s. 164–180.

Hiesel M., Einige Überlegungen zur Prüfkompetenz des Bundespräsidenten in Bezug auf das verfassungsmäßige Zustandekommen der Bundesgesetze, Zeitschrift für Verwaltung 2012/6, s. 920–926.

Kulesza W., Konstytucja kwietniowa i konstytucje republikańskich państw autorytarnych w międzywojennej Europie. Próba porównania – wybrane zagadnienia (część I), Przegląd Sejmowy 2016/6, s. 65–90.

Kulesza W., Konstytucja kwietniowa i konstytucje republikańskich państw autorytarnych w międzywojennej Europie. Próba porównania – wybrane zagadnienia (część II), Przegląd Sejmowy 2017/1, s. 37–58.

Kulesza W., Konstytucja z 17 marca 1921 r. na tle powojennych konstytucji republikańskich w Europie 1919–1922, Przegląd Konstytucyjny 2022/1, s. 25–67.

Łukaszewski M., Evolution of the constitutional position of selected German-speaking countries’ heads of state in the 20th/21st century, Przegląd Politologiczny 2014/3, s. 77–93.

Miecznikowska J., Głosowanie korespondencyjne w Austrii – analiza doświadczeń z lat 2008–2019, Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne 2022/1, s. 27–44.

Mirska A., Prezydent Federalny Republiki Austrii, w: J. Osiński (red.), Prezydent w państwach współczesnych, Warszawa 2009, s. 87–122.

Pelinka A., Das politische System Österreiches, Die politischen Systeme Westeuropas, 2004, s. 521–552.

Podsiadło B., Austria – struktura naczelnych władz państwa oraz system władzy lokalnej, w: A. Czyż, S. Kubas (red.), Na drodze do wyjaśnienia problemów politycznych: księga jubileuszowa ofiarowana profesorowi Markowi Barańskiemu, Katowice 2018, s. 336–350.

Rejs P., Instrumenty demokracji bezpośredniej w Republice Austrii ze szczególnym uwzględnieniem referendum konsultacyjnego, w: O. Hałub, M. Jabłoński, M. Radajewski, Instrumenty demokracji bezpośredniej w praktyce, Wrocław 2016, s. 161–186.

Rill H.P., Die Rolle des Bundespräsidenten als Hüter der Verfassung, Zeitschrift für Verwaltung 2008/3, s. 315–317.

Waszak M., Zbieranek J., Propozycja obniżenia wieku czynnego prawa wyborczego do lat 16. Wybrane zagadnienia, „Badania, ekspertyzy, rekomendacje”, Instytut Spraw Publicznych, 2010.

Oficjalna strona internetowa austriackiego parlamentu, https://www.parlament.gv.at/en/explore/political-system/the-federal-president; stan na 19.01.2024 r.

Wyniki pierwszej tury wyborów prezydenckich w Republice Austrii w 2016 roku, https://bundeswahlen.gv.at/2016/1604-0.html; stan na 19.01.2024 r.

Wyniki drugiej tury wyborów prezydenckich w Republice Austrii w 2016 roku, https://bundeswahlen.gv.at/2016/; stan na 19.01.2024 r.

Published

2024-07-25

How to Cite

Florczak, K. (2024). Some remarks on the legal position of the Federal President in the Republic of Austria. Studia Prawno-Ekonomiczne, 131, 9–27. https://doi.org/10.26485/SPE/2024/131/1

Issue

Section

ARTICLES - THE LAW