Intymność doświadczenia bycia innowacyjnym artystą głuchym – przypadek amerykańskiej sztuki Głuchych

Autor

  • Agnieszka Kołodziejczak Institute of Art History, University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/15

Słowa kluczowe:

sztuka Głuchych, kultura Głuchych, język migowy, bycie Głuchym, doświadczenie Głuchych, artysta Głuchy

Abstrakt

Specyfika kultury Głuchych wynika po części z samej natury głuchoty, z wizualnego postrzegania świata przez osoby głuche, a po części z życia grupowego osób głuchych. Wiąże się ona również z wszechobecną, ukrytą dyskryminacją osób głuchych i niedosłyszących w społeczeństwach, nie tylko w Polsce.
Celem artykułu jest ukazanie historii specyficznego i nowatorskiego „nurtu” w sztuce, jakim jest deaf art, który narodził się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku i który głośno mówi o samej kulturze Głuchych, będąc jednocześnie manifestem ich własnej tożsamości
i dumy z bycia artystą Głuchym. Omawiane w artykule prace amerykańskich artystów głuchych (m.in. Chucka Bairda, Nancy Rourke, Christine Sun Kim, dr Betty Miller, Susan Dupor, Patti Durr, Arnaulda Balarda i Davida Calla) wykraczają poza kategorie sztuk pięknych, zdając się należeć do dziedziny zagadnień interdyscyplinarnych o społecznym charakterze.
Jednocześnie sztuka osób głuchych jest formą buntu wobec zastanej sytuacji, przez podnoszenie wagi doświadczenia i intymności bycia osobą głuchą oraz wagę, nie przez deprecjonowanie, słowa „Głuchy”. Nazywanie siebie „jestem Głuchy” jest dumą z własnej tożsamości. Tego typu proces odwracania znaczenia danego terminu w środowisku osób z niepełnosprawnościami może odnosić się do teorii crip i polega na odwróceniu znaczenia obraźliwego, dyskryminującego terminu w kierunku afirmatywnej i znaczącej identyfikacji. Proces ten wiąże się z potrzebą odrzucenia lub przekształcenia normatywnych, zazwyczaj ableistycznych, kategorii służących do rozpoznawania i „porządkowania” rzeczywistości i tożsamości.
Poprzez de-coincidence, niesłyszący artyści przekraczają granice dotychczasowych sposobów ekspresji, odkrywając nowe, wcześniej niedostępne formy. Sztuka głuchych staje się zatem nieustannym procesem odkrywania i tworzenia nowych możliwości.
Warto wspomnieć, że prace polskich artystów głuchych, nawiązujące do amerykańskiego deaf artu oraz obrazy Nancy Rourke, zostały zaprezentowane na pionierskiej wystawie Głusza/Deafland w Muzeum Śląskim, opowiadającej o historii języka i kultury społeczności głuchych w Polsce. Autorka była kuratorką wspomnianej wystawy.

Biogram autora

Agnieszka Kołodziejczak - Institute of Art History, University of Lodz

Deaf artist and scientist.
Graduate of the Academy of Fine Arts in Łódź and the University of Lodz. Norwegian government scholarship holder (2003/2004) at Kunsthøgskolen in Bergen. PhD (Humanities) from the University of Lodz – an implementation doctoral thesis in the area of culture and art accessibility standards of for deaf people in Poland.
Research assistant at the Department of the History of Painting and Sculpture at the Institute of Art History at the University of Lodz (Preludium 22 grant holder “The art of deaf people in Poland – history and analysis”: 2024-2027). Project specialist in the Social Ideas Foundation FIDEES in Lodz.
Extensive professional experience working in the scientific, local government, nongovernmental (creating and running organizations and social economy) and private sectors. Author and implementer of many pioneering activities and grants in Poland, aimed for deaf and hard of hearing people.
Participant in many plein-air workshops and art exhibitions in Poland and abroad. Co-founder of the Deaf Artists Group, MEOK Gallery and “Ucieleśnienie” Foundation.
Passionate about painting, writing icons and texts, drawing, comics and collage. She loves learning new handicraft techniques.

Bibliografia

Badiou Alain (2012) The Rebirth of History, transl. G. Elliott, London: Verso; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 254.

Benedikt Anna K. (2021) Let’s Listen with Our Eyes... The Deconstruction of Deafness in Christine Sun Kim’s Sound Art, [in] M.-A. Kohl, ed., Under Construction: Performing Critical Identity, Basel: MDPI Books. Available: https://res.mdpi.com/bookfiles/edition/1060/article/1780/Lets_Listen_with_Our_EyesThe_Deconstruction_of_Deafness_in_Christine_Sun_Kims_Sound_Art.pdf?v=1573116209 (accessed: 26/06/2025).

Czajkowska-Kisil Małgorzata (2014) Głusi, ich język i kultura, [in:] P. Rutkowski, S. Łozińska, eds., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Faculty of Polish Studies, University of Warsaw, pp. 17-35.

Durr Patricia (1999) Deconstructing The Forced Assimilation of Deaf People Via De’Via Resistance and Affirmation Art, “Visual Anthropology Review” vol. 15/2, pp. 47–68.

Durr Patricia (2006) De’Via: Investigating Deaf Visual Art, [in:] B. K. Eldredge, D. Stringham, Mi. M. Wilding-Diaz, eds., Deaf Studies Today!, vol. 2, Orem, Utah: American Sign Language and Deaf Studies Program, Utah Valley State College, pp. 167-187

.

Erevelles Nirmala (2011) Disability and Difference in Global Contexts: Enabling a Transformative Body Politics, New York: Palgrave; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 240.

Forbes-Robertson Amy (2004) DEAF ART: WHAT FOR? A critical ethnographic exploration of the discourses of Deaf visual artists, Center for Deaf Studies, USA, The article is available at: https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.589.5481&rep=rep1&type=pdf (accessed: 26/06/2025).

Gronvik Lars (2008) The review of the book McRuer R. Crip Theory. Cultural Signs of Queerness and Disability, “Scandinavian Journal of Disability Research”, vol. 10, no. 1, pp. 67-69.

Kuppers Petra (2011) Introduction, [in:] P. Kuppers, ed., Somatic Engagement, Oakland: ChainLinks; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 248.

Ladd Paddy (2003) Understanding Deaf culture: In search of deafhood, Clevedon, Buffalo, Toronto, Sydney: Multilingual Matters.

Manen van James W. (2014) Nancy Rourke: Deaf Artist Series, Chicago Illinois, Empyreal Press.

McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, pp. 232-271.

Podgórska-Jachnik Dorota (2007) Głusi wśród słyszących – głusi wśród Głuchych. Problemy integracji społecznej osób z uszkodzonym słuchem w aspekcie tożsamościowym, [in:] E. Twardowska, ed., Tożsamość społeczno-kulturowa głuchych, Łódź: Polish Association of the Deaf Lodz Department, pp. 219-223.

Podgórska-Jachnik Dorota (2013) Głusi. Emancypacje, Łódź: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Łodzi. Article available at: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/5537/Dorota%20Podgorska%20Jachnik%20Glusi%20emancypacje.pdf?sequence=1&isAllowed=y (accessed: 26/06/2025).

Sadowski Andrzej (2019) Tożsamość pogranicza jako kategoria socjologii pogranicza, “Roczniki Nauk Społecznych”, vol. 11 (47), no. 4, pp. 73-91.

Sak Mariusz, ed. (2014) Deaf studies w Polsce, vol. 1, Łódź: Polish Association of the Deaf Lodz Department.

Scott Darieck (2010) Extravagant Abjection: Blackness, Power an Sexuality in the African American Literary Imagination, New York: NYU Press; after: McRuer Robert (2020) Kaleki opór, “Teksty Drugie”, no. 2, p. 244.

Sonnenstrahl Deborah M. (2002) Deaf Artists in America: Colonial to Contemporary, San Diego, CA: Dawn Sign Press.

Stanosz Dagmara, ed., (2022) Głusza/Deaf Land – exhibition catalogue, Katowice: Muzeum Śląskie.

Twardowska Ewa, ed. (2008) Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: Polski Związek Głuchych Oddział Łódzki.

Tomaszewski Piotr, Krzysztofiak Piotr (2025) Deafhood – rekonceptualizacja pojęcia głuchoty, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 74(2), pp. 97-120, available at: https://journals.ltn.lodz.pl/Przeglad-Socjologiczny/article/view/2725/2431 (accessed: 26/06/2025).

Tomaszewski Piotr, Wieczorek Radosław, Krzysztofiak Piotr Karol, Kowalska Joanna (2018) Percepcja audyzmu w polskiej społeczności głuchych, “SOCIETAS/COMMUNITAS” vol. 2-2 (26-2), pp. 109-139.

Woźnicka Elżbieta, ed., (2018) Edukacja niesłyszących – wczoraj, dziś i jutro, Łódź: Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi.

Zajkowska Monika (2013) Przejawy audyzmu wobec osób głuchych. Krytyczna analiza dys-kursu, MA thesis Faculty of Polish Studies, University of Warsaw, available: https://open.icm.edu.pl/server/api/core/bitstreams/0905858b-81b0-4205-ac67-138289fc0201/content (accessed: 26/

06/2025).

Zajkowska Monika (2014) Swoi, gdy polscy. Inni, gdy głusi. Praktyki kolonizacyjne wobec głuchych w Polsce, “Przegląd Humanistyczny”, no. 5(446), pp. 97-105.

https://deaf-art.org/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/articles/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/profiles/chuck-baird/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/profiles/david-call/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/profiles/betty-g-miller/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/profiles/susan-dupor/ (accessed: 26/06/2025).

https://deaf-art.org/profiles/patti-durr/ (accessed: 26/06/2025).

https://deafculturecentre.ca/deaf-arts-series/deaf-arts-handbook-vol-one.pdf (accessed: 26/06/2025).

https://deviacurr.files.wordpress.com/2015/04/devia-manifesto-full-size-72-dpi.jpg (accessed: 26/06/2025).

https://didaskalia.pl/pl/artykul/kto-mi-daje-prawo-do-bycia-crip (accessed: 26/06/2025).

http://ghebaly.com/wp-content/uploads/2019/05/Christine-Sun-Kim-Compiled-Press-1.pdf (accessed: 26/06/2025) - pdf version of the most important articles about the art of Christine Sun Kim.

http://www.kulturagluchych.pl/photos_cms/PDF/snapshot_5.pdf (accessed: 26/06/2025).

https://medium.com/@WorldLearning/these-young-deaf-artists-have-a-message-for-the-hearing-world-f19a961551db (accessed: 26/06/2025).

https://www.nancyrourke.com/oilpaintingsyears.htm (accessed: 26/06/2025).

https://rhizome.org/editorial/2015/oct/30/artist-profile-christine-sun-kim/ (accessed: 26/06/2025).

https://surdistsunited.com/devia-history/surdism-manifesto/ (accessed: 26/06/2025).

https://surdistsunited.com/devia-history/surdism-manifesto/ (accessed: 26/06/2025).

https://uproxx.com/life/meet-christine-sun-kim-the-sound-artist-whos-changing-the-way-we-listen/ (accessed: 26/06/2025).

https://www.youtube.com/live/1R79jujnkhc (accessed: 26/06/2025).

https://www.youtube.com/@TEMOABO/videos (accessed: 26/06/2025).

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część III. Studia przypadków - ARTYKUŁY