„Sztuki plastyczne” czy „sztuki wizualne”? Wyobrażona de-koincydencja i imitowanie w polskim dyskursie artystycznym po 1989 roku
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/2Słowa kluczowe:
sztuki plastyczne, plastyka, sztuki wizualne, imitacja, polska sztuka, Europa Środkowo-WschodniaAbstrakt
Na przełomie lat 90. i 2000 popularność w polskim środowisku artystycznym zdobył termin „sztuki wizualne”, który zaczął zstępować „sztuki plastyczne”. Wydaje się jednak, że zmiana ta nie była podyktowana wyłącznie czynnikami artystycznymi, lecz przede wszystkim polityczno-społecznymi. Do takiego przypuszczenia skłania to, że termin „sztuki plastyczne” może być bardzo pojemy – w tradycji zachodniej humanistyki odnosił się do zarazem do materialnego i intelektualno-duchowego wymiaru tworzenia i może obejmować różnorodne praktyki artystyczne. Wskazuje na to między innymi ciągła obecność terminu „sztuki plastyczne” w języku francuskim, w którym powszechnie używany jest do dziś, oznaczając zarówno tradycyjne media artystyczne, jak też media i praktyki artystyczne wykorzystywane dopiero od XX wieku (np. instalację lub performance). Artykuł przekonuje, że porzucenie terminu „sztuki plastyczne” miało wymiar imitacyjny – wynikało z potrzeby zademonstrowania przynależności do kręgu kultury zachodniej po zmianie ustroju politycznego w 1989 roku.
Bibliografia
Bal Mieke (2009) Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, transl. M. Bryl, [in:]
M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, eds., Perspektywy współczesnej historii sztuki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 839-873.
Biblissima.fr, https://outils.biblissima.fr/fr/eulexis-web/?lemma=%CF%80%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82&dict=Bailly# [accessed: 22 June 2025].
Banasiak Jakub, ed. (2009) Raster. Antologia tekstów, Warszawa: 40000 Malarzy.
Brogowski Leszek (1992) Alechinsky w Muzeum Morskim w Paryżu, "Obieg", no. 11-12, pp. 22-26.
Central Statistical Office Report, Art Galleries in 2024, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5493/10/8/1/dzialalnosc_galerii_sztuki_w_2024_r..pdf [accessed: 10 May 2025].
Charpentier Séraphine (2021) Londres : l'artiste plasticien Damien Hirst expose ses oeuvres à succès des années, 80-90, "TV5 Monde”, 24 December 2021, https://information.tv5monde.com/video/londres-l-artiste-plasticien-damien-hirst-expose-ses-oeuvres-succes-des-annees-80-90 [accessed: 9 May 2024]
Chateau Dominique (2023) L’ambivalence de la notion d’arts plastiques: Lamennais et Taine,
“Nouvelle Revue d’esthétique”, no. 31, pp. 31-32.
Dabić M. (1991) Pod powierzchnią obrazu, czyli o malarstwie Krzysztofa Pająka, “Obieg”, no. 5, p. 14.
Guzek Ł. (1994) Odpowiedź na polemikę Małgorzaty Mach, “Obieg”, no. 3-4, pp. 59-56.
Hirai Hiro (2007) The Invisible Hand of God in Seeds: Jacob Schegk’s Theory of Plastic Faculty, “Early Science and Medicine”, no. 12, pp. 377-404.
Kluszczyński Ryszard W. (1999) Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki do kliniki psychiatrycznej, czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce, “EXIT. Nowa sztuka w Polsce”, no. 4 (40), pp. 2074-2081.
Krastew Ivan, Holmes Stephen (2024) The Light That Failed: Why the West is Losing Its Fight for Democracy, transl. A. Paszkowska, Warszawa: Krytyka Polityczna.
Les Artistes Emergents, Les galeries d’art en France, (https://www.artistes-emergents.fr/parlons-d-art/le-marche-de-l-art/1513088_les-galeries-d-art-en-france [accessed: 10 May 2024]).
Malabou Catherine (2018) Dokąd zmierza materializm? Althusser/Darwin, transl. E. Wojciechowska, “Praktyka Teoretyczna”, no. 2(28), pp. 16-29.
Markowska Anna (2003) Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRLu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Plato, Laws.
Sempoliński Jacek (2000) Tak i tak, “Biuletyn Informacyjny Związku Polskich Artystów Plastyków”, no. 2, pp. 34-36.
Sennett Richard (2010) Etyka dobrej roboty, transl. J. Dzierzgowski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.
Szreder Kuba (2016) ABC projektariatu, Warszawa: Bęc Zmiana.
Włodarczyk Wojciech (1990) Lata osiemdziesiąte – sztuka młodych, “Obieg”, no. 11, pp. 8-15.

