„Sztuki plastyczne” czy „sztuki wizualne”? Wyobrażona de-koincydencja i imitowanie w polskim dyskursie artystycznym po 1989 roku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2025/27/2

Słowa kluczowe:

sztuki plastyczne, plastyka, sztuki wizualne, imitacja, polska sztuka, Europa Środkowo-Wschodnia

Abstrakt

Na przełomie lat 90. i 2000 popularność w polskim środowisku artystycznym zdobył termin „sztuki wizualne”, który zaczął zstępować „sztuki plastyczne”. Wydaje się jednak, że zmiana ta nie była podyktowana wyłącznie czynnikami artystycznymi, lecz przede wszystkim polityczno-społecznymi. Do takiego przypuszczenia skłania to, że termin „sztuki plastyczne” może być bardzo pojemy – w tradycji zachodniej humanistyki odnosił się do zarazem do materialnego i intelektualno-duchowego wymiaru tworzenia i może obejmować różnorodne praktyki artystyczne. Wskazuje na to między innymi ciągła obecność terminu „sztuki plastyczne” w języku francuskim, w którym powszechnie używany jest do dziś, oznaczając zarówno tradycyjne media artystyczne, jak też media i praktyki artystyczne wykorzystywane dopiero od XX wieku (np. instalację lub performance). Artykuł przekonuje, że porzucenie terminu „sztuki plastyczne” miało wymiar imitacyjny – wynikało z potrzeby zademonstrowania przynależności do kręgu kultury zachodniej po zmianie ustroju politycznego w 1989 roku.

Biogram autora

Łukasz Białkowski - University of the National Education Commission, Cracow

Ph.D. (b. 1981), is a university lecturer, art critic, independent curator and translator. His academic research draws on philosophy of art and social history of media. He particularly focuses on historical narratives about creativity and cultural figures of the artist as well as their relationship to the evolution of the field of art, art institutions and systems for artworks distribution. Member of AICA. He’s an assistant professor at the Department of Art Studies, at the University of the National Education Commission in Cracow.
https://up-krakow.academia.edu/LukaszBialkowski

Bibliografia

Bal Mieke (2009) Wizualny esencjalizm i przedmiot kultury wizualnej, transl. M. Bryl, [in:]

M. Bryl, P. Juszkiewicz, P. Piotrowski, W. Suchocki, eds., Perspektywy współczesnej historii sztuki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, pp. 839-873.

Biblissima.fr, https://outils.biblissima.fr/fr/eulexis-web/?lemma=%CF%80%CE%BB%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82&dict=Bailly# [accessed: 22 June 2025].

Banasiak Jakub, ed. (2009) Raster. Antologia tekstów, Warszawa: 40000 Malarzy.

Brogowski Leszek (1992) Alechinsky w Muzeum Morskim w Paryżu, "Obieg", no. 11-12, pp. 22-26.

Central Statistical Office Report, Art Galleries in 2024, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5493/10/8/1/dzialalnosc_galerii_sztuki_w_2024_r..pdf [accessed: 10 May 2025].

Charpentier Séraphine (2021) Londres : l'artiste plasticien Damien Hirst expose ses oeuvres à succès des années, 80-90, "TV5 Monde”, 24 December 2021, https://information.tv5monde.com/video/londres-l-artiste-plasticien-damien-hirst-expose-ses-oeuvres-succes-des-annees-80-90 [accessed: 9 May 2024]

Chateau Dominique (2023) L’ambivalence de la notion d’arts plastiques: Lamennais et Taine,

“Nouvelle Revue d’esthétique”, no. 31, pp. 31-32.

Dabić M. (1991) Pod powierzchnią obrazu, czyli o malarstwie Krzysztofa Pająka, “Obieg”, no. 5, p. 14.

Guzek Ł. (1994) Odpowiedź na polemikę Małgorzaty Mach, “Obieg”, no. 3-4, pp. 59-56.

Hirai Hiro (2007) The Invisible Hand of God in Seeds: Jacob Schegk’s Theory of Plastic Faculty, “Early Science and Medicine”, no. 12, pp. 377-404.

Kluszczyński Ryszard W. (1999) Artyści pod pręgierz, krytycy sztuki do kliniki psychiatrycznej, czyli najnowsze dyskusje wokół sztuki krytycznej w Polsce, “EXIT. Nowa sztuka w Polsce”, no. 4 (40), pp. 2074-2081.

Krastew Ivan, Holmes Stephen (2024) The Light That Failed: Why the West is Losing Its Fight for Democracy, transl. A. Paszkowska, Warszawa: Krytyka Polityczna.

Les Artistes Emergents, Les galeries d’art en France, (https://www.artistes-emergents.fr/parlons-d-art/le-marche-de-l-art/1513088_les-galeries-d-art-en-france [accessed: 10 May 2024]).

Malabou Catherine (2018) Dokąd zmierza materializm? Althusser/Darwin, transl. E. Wojciechowska, “Praktyka Teoretyczna”, no. 2(28), pp. 16-29.

Markowska Anna (2003) Definiowanie sztuki – objaśnianie świata. O pojmowaniu sztuki w PRLu, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Plato, Laws.

Sempoliński Jacek (2000) Tak i tak, “Biuletyn Informacyjny Związku Polskich Artystów Plastyków”, no. 2, pp. 34-36.

Sennett Richard (2010) Etyka dobrej roboty, transl. J. Dzierzgowski, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA.

Szreder Kuba (2016) ABC projektariatu, Warszawa: Bęc Zmiana.

Włodarczyk Wojciech (1990) Lata osiemdziesiąte – sztuka młodych, “Obieg”, no. 11, pp. 8-15.

Opublikowane

2025-12-17

Numer

Dział

Część I. Ramy teoretyczne - ARTYKUŁY