Sztuka w cieniu szubienicy. Wizualne relacje z egzekucji Teofila Wiśniowskiego i Józefa Kapuścińskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/19

Słowa kluczowe:

sztuka polska, sztuka XIX wieku, ikonografia patriotyczna, Teofil Wiśniowski, Józef Kapuściński

Abstrakt

31 lipca 1847 roku we Lwowie wykonano karę śmierci na dwóch działaczach politycznych zaangażowanych w wydarzenia związane z rewolucją 1846 roku: Teofilu Wiśniowskim i Józefie Kapuścińskim. Było to wydarzenie bezprecedensowe w dotychczasowej historii politycznej Galicji. Publiczna egzekucja, która zebrała tłumy obserwatorów, stała się manifestacją postaw przeciwnych władzom austriackim. Obaj bojownicy o wolność kraju od momentu ogłoszenia kary śmierci otoczeni zostali para-hagiograficznym kultem. Choć wszelkie formy upamiętnienia rewolucjonistów spotykały się ze sprzeciwem władz zaborczych, to jednak były publikowane wydawnictwa komemoratywne, utwory literackie, muzyczne, a także wizualne. Według licznych przekazów w dniu egzekucji obowiązywał zakaz wykonywania szkiców portretowych obu mężczyzn czy studiów ukazujących toczące się wydarzenia. Artyści, którzy usiłowali wykonywać jakiekolwiek notatki byli aresztowani, a prace – niszczone. Pomimo tego wiadomo, że niektórym udało się odnotować te wrażenia z ukrycia, by następnie na ich podstawie wykonać prace, które miały trafić do szerokiego obiegu. Celem artykułu jest analiza dzieł poświęconych egzekucji Wiśniowskiego i Kapuścińskiego, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mogły powstawać z natury bądź zostały wykonane przez bezpośrednich obserwatorów tych wydarzeń. Okazuje się, że we wszystkich właściwie przypadkach reporterska wierność realiom historycznym podporządkowana została, zgodnie z konwencjami epoki, celom propagandowym, a weryzm dramatycznych scen ukryty pod narodowowyzwoleńczą symboliką.

Biogram autora

Agnieszka Świętosławska - Institute of Art History, University of Lodz

PhD, art historian, graduate of the University of Lodz. She obtained a doctoral degree from the Art Institute of the Polish Academy of Sciences in 2014. Assistant professor at the Institute of Art History at the University of Lodz, member of the Association of Art Historians and the Polish Institute of World Art Studies, and author of a monograph on Polish genre painting of the first half of the 19th century and several articles on the problems of modern art. Her research interests lie in the field of 19th-century painting and printmaking, with a particular focus on the work of artists associated with the Lviv milieu. She is committed to uncovering the contributions of lesser-known artists who have been unjustly overlooked in the history of art.

Bibliografia

Barycz Henryk (1963) Szczęsny Morawski regionalista sądecki, [in:] idem, Wśród gawędziarzy, pamiętnikarzy i uczonych galicyjskich, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Ciesielski Emilian (1906) Teofil Wiśniowski i Józef Kapuściński, Lwów: by Jan Maniszewski's bookshop.

Długajczyk Beata, Machnik Leszek (2019) Muzeum Lubomirskich 1823-1940. Zbiór malarstwa, Wrocław: Ossolineum.

"Dodatek do Gazety Lwowskiej" (1847) no. 89, p. 2597.

"Gazeta Lwowska" (1847) no. 84, p. 498.

"Ilustrowany Kuryer Codzienny" (1927) no. 210, p. 5.

Janion Maria, Żmigrodzka Maria (1978) Romantyzm i historia, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Katalog portretów osobistości polskich i obcych w Polsce działających, vol. 2, G-K (1992) ed. H. Widacka, Warszawa: Biblioteka Narodowa.

Katalog portretów osobistości polskich i obcych w Polsce działających, vol. 5, T-Z. Suplementy (1995) ed. H. Widacka, Warszawa: Biblioteka Narodowa.

Laniewski Alfred (1939) Dzień 31 lipca 1847 r. na “Górze Tracenia” we Lwowie, "Kurier Literacko-Naukowy", no. 31, pp. II-IV (494-496).

Nicieja Stanisław, Patelski Mariusz (1997) Rok 1846 we Lwowie. Stracenie Kapuścińskiego i Wiśniowskiego i ich kult we Lwowie, [in:] Rok 1846 w Galicji. Ludzie, wydarzenia, tradycje, ed. M. Śliwa, Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, pp. 77-100.

Obrazy śmierci w sztuce polskiej XIX i XX wieku (2000) ed. A. Król, E. Ryżewska, ex. cat. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.

Opałek Mieczysław (1958) Litografia lwowska 1822-1860, Wrocław-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

O portretach Teofila Wiszniewskiego (1848) "Dziennik Mód Paryskich", no. 17, p. 137-138.

Ostaszewski-Barański Kazimierz (1897) 31 VII 1847-1897, "Dziennik Polski", no. 210, pp. 1-2.

Ostatnie słowa Teofila Wiśniowskiego do Ludu Polskiego, trzy dni przed śmiercią (1847) "Orzeł Biały", no. 17, p. 67.

Pawłowski Bronisław (1904) Sprawa Józefa Kapuścińskiego, "Tydzień" 1904, no. 31, pp. 243-244, no. 32, pp. 251-253.

Pieńkos Andrzej (2000) Okropności sztuki, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.

Porębski Mieczysław (1962) Malowane dzieje, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Po śmiertelnej drodze (1910) "Na ziemi naszej", no. 5, p. 34.

Prek Franciszek Ksawery (1959) Czasy i ludzie, ed. H. Barycz, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rewolucja polska 1846 roku. Wybór źródeł (1950) ed. S. Kieniewicz, Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Schnür-Pepłowski Stanisław (1897) Życie za wolność! (Opowieść z przeszłości Galicyi), Lwów: H. Altemberg Bookshop Publishers.

Stebelski Piotr (1909) Proces kryminalny Teofila Wiśniowskiego i towarzyszy o zbrodnię zdrady stanu, Lwów: s.n.

Widacka Hanna (2013) Legenda księcia Józefa Poniatowskiego, "Spotkania z Zabytkami", no. 9–10, pp. 10–13.

Wyjątek z listu pisanego ze Lwowa 4go Sierpnia 1847 r. (1847) "Dziennik Narodowy", no. 333, p. 1336.

Wyrok śmierci przez c. k. Sąd karzący Lwowski wydany na Józefie Kapuścińskim, o zbrodnię Stanu i morderstwo na osobie Kaspra Markla, burmistrza miasta Pilsna, popełnione, prawnie przekonanym, w skutek potwierdzenia przez wysoki i najwyższy C. K. Sąd Sprawiedliwości, we Lwowie dnia 31 lipca 1847 szubienicą wykonany (1847), Lwów: s.n.

Wyrok śmierci w c. k. Sądzie karzącym Lwowskim, przeciw Teofilowi Wiśniowskiemu, także przybraną nazwę Karola Duval, Winnickiego, Dąbrowskiego, Zagórskiego i Benedykta Lewińskiego noszącemu, za popełnioną zbrodnię Stanu, zapadły, i na tymże w moc potwierdzenia wyższych sądowych Instancyj, dnia 31 lipca 1847 we Lwowie szubienicą wykonany (1847), Lwów: s.n.

Zbiory Pawlikowskich. Katalog (1960) ed. M. Grońska, M. Ochońska, Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Zechenter Witold (1927) Z pożółkłej księgi, "Kurier Literacko-Naukowy", no. 31, p. II.

Zygmuntowicz Zygmunt (1934) Zbrodnia Austrjaków, Lwów: Polskie Towarzystwo Opieki nad Grobami Bohaterów.

Żygulski Zdzisław jun. (1977) Z ikonografii ks. Józefa — narodziny i wędrówka mitu bohatera, [in:] Ikonografia romantyczna, ed. M. Poprzęcka, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 251-283.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-30