Rola kluniackiej sztuki i architektury w czasach zagrożenia
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/7Słowa kluczowe:
sztuka kluniacka, architektura, interpretacja, rekonstrukcja, Opactwo w Cluny, Maior EcclesiaAbstrakt
Współcześnie człowiek mierzy się z coraz to nowymi zagrożeniami i wyzwaniami. W trudnych czasach kluczowe znaczenie odgrywa integracja oparta na tożsamości kulturowej, którą rozwijać można poprzez interpretacje dzieł sztuki. Sztuka kluniacka, w tym architektura, stanowiąca element dziedzictwa kulturowego Europy, od wieków odgrywa znaczącą rolę we współtworzeniu pamięci kulturowej, oddziałując na wyobraźnię. Kluczowe w tej kwestii znaczenie mają formy promowania i upowszechniania spuścizny benedyktynów z Cluny. Niniejszy tekst stanowi refleksję nad współczesnym znaczeniem artystycznego dziedzictwa kluniackiego i sposobami budowania wokół niego narracji. Odnosi się także do wielowymiarowego znaczenia opactwa w Cluny jako utraconego i rekonstruowanego obiektu historycznego, wpisując je w szerszy kontekst kulturowy.
Bibliografia
Ackerman James S. (2002) The Conventions and Rhetoric of Architectural Drawing, [in:] J. S. Ackerman ed., Origins, Imitation, Conventions. Representation in the Visual Arts, Cambridge, Mass: The MIT Press.
Banaszkiewicz Jacek (1997) Kultura i świadomość historyczna [in:] B. Geremek ed., Kultura Polski średniowiecznej XIV–XV w., Warszawa: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Naukowe Sentper.
Banaszkiewicz Jacek (1981) Usque in hodiernum diem – Średniowieczne znaki pamięci, "Przegląd Historyczny", no. 2, pp. 229-238.
ClunEtour app, FESC/Paztec SAS, version for Android [accessed: 12.06.2024].
Cluniac Sites in Europe, Council of Europe, https://www.coe.int/en/web/cultural-routes/the-cluniac-sites-in-europe [accessed: 29.06.2024].
Conant Kenneth J. (1942) Early Medieval Church Architecture, Baltimore: Johns Hopkins Press.
Cramer Horst, Koob Manfred (1993) Cluny. Architektur als Vision, Heidelberg: Edition Braus.
Deleuze Gilles (2000) Proust i znaki, transl. M. P. Markowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Długozima Anna (2009) Bośnia i Hercegowina – dobra kultury w czasie wojny i pokoju, "Ochrona Zabytków", vol. 62, no. 3, pp. 59-66.
Drela Monika (2008) Definicja zabytku nieruchomego w prawie polskim i francuskim, "Ochrona Zabytków", vol. 56, no. 1, pp. 111-118.
Drob Janusz Andrzej (1998) Trzy zegary. Obraz czasu i przestrzeni w polskich kazaniach barokowych, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Erll Astrid (2018) Kultura pamięci, transl. A. Teperek, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Graus František (1987) Funktionen der spätmittelalterlichen Geschichtsschreibung, [in:] H. Patze ed., Geschichtsschreibung und Geschichtsbewusstsein im späten Mittelalter, Sigmaringen, pp. 11-55.
Halbwahs Maurice (1992) On Collective Memory, transl. L. A. Coser, Chicago-London: The University of Chicago Press.
Iwanowa Natalija (2023) Sztuka jest ważna niezależnie od wojny, HERITO, https://herito.pl/artykul/sztuka-jest-wazna-niezaleznie-od-wojny/ [accessed: 27.06.2024].
Kaźmierska Kaja, Społeczne ramy pamięci, Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, https://cbh.pan.pl/pl/spo%C5%82eczne-ramy-pami%C4%99ci [accessed: 8.07.2024].
La rosace de la Fédération Européenne des Sites Clunisiens, tout un symbole!, Fédération Européenne des Sites Clunisiens, https://fesc.sitesclunisiens.org/files/docs/Rosace_symbole.pdf [accessed: 12.07.2024].
Laule Bernhard, Laule Ulrike (2000) Architektura romańska we Francji, [in:] R. Toman ed., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn: Konemann, pp. 121-134.
Lipiński Filip (2014) Figuracje pamięci w wirtualnym polu (historii) sztuki, “RIHA Journal”, vol. 113, no. 31, PDF: file:///C:/Users/natal/Downloads/70217-Article%20Text-196219-3-10-20200206.pdf [accessed: 12.07.2024], pp. 1-17.
Marquardt Janet T., First Projects: Medieval Academy Support of Kenneth J. Conant’s Cluny, https://www.medievalacademy.org/page/FirstProjects [accessed: 17.07.2024].
Méhu Didier (2017) Les lieux qui ont fait la France – Cluny, [in:] O. Wieviorka, M. Winock ed., Les lieux de l’histoire de France, Paris: Perrin, pp. 77-90.
Michałowska Monika (2002) Pomiędzy czasem a wiecznością. Roberta Kilwardby’ego koncepcja aevum, "Studia Warmińskie", 39, pp. 105-113.
Moreno-Kamińska, Natalie (2024). Trzy tożsamości. Badanie tożsamości kulturowej – analiza wybranych szlaków kulturowych w Polsce i we Francji, PhD thesis, Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Münster Sander, Friedrichs Kristina, Hegel Wolfgang (2018) 3D Reconstruction Techniques as a Cultural Shift in Art History?, "International Journal for Digital Art History", vol. 3, no. 3, pp. 38-59.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2010) Anachronic Renaissance, New York: Zoone Books.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2009) What Counted as an ‘Antiquity' in the Remaissance?, [in:] K. Eisenbichler ed., Renaissance Medievalisms, Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, pp. 53–74.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2005) Toward a New Model of Renaissance Anachronism, "Art Bulletin", vol. 87, no. 3, pp. 403–432.
Norberg-Schulz Christian (1999) Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa: Murator.
Pacaut Marcel (2010) Dzieje Cluny, transl. A. Ziernicki, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.
Pomian Krzysztof (2009) Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza, ed. 2, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Szumakowicz Eugeniusz (2008) Fenomenologiczna definicja zabytku, "Ochrona Zabytków", vol. 56, no. 2, pp. 93-100.
Świeca Marek (2013) O potrzebie rozwijania kultury estetycznej społeczeństwa, "Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne", no. 1, pp. 345-354.
Urban Weronika Michalina (2018) Współczesny człowiek w polu relacji nowych mediów i współczesnej estetyki, "Media – Kultura – Społeczeństwo", no. 13, pp. 51-62.
Voros Christoph (2013) Sites clunisiens en Europe, Cluny: Fédération Européenne des Sites Clunisiens.
Wernisaż wystawy "Cluny – sen o tradycji", Fundacja Chronić Dobro, 2013, https://www.chronicdobro.org/wernisaz-wystawy-cluny-sen-o-tradycji/ [accessed: 13.06.2024].
Winnicka-Gburek Joanna (2005/2006) O problemach z tożsamością narodową i sztuką, "Estetyka i Krytyka", vol. 9/10, pp. 255-266.
Wood Christopher S. (2008) Forgery – Replica – Fiction. Temporalities in German Renaissance Art, Chicago-London: The University of Chicago Press.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.