Sztuka wobec geografii postkatastroficznej. Projekt "Don't follow the wind w Fukushimie"
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/6Słowa kluczowe:
Don't Follow the wind, Fukushima, Chim Pom, pejzaż postkatastroficzny, strefa wykluczenia, geografia ciszyAbstrakt
Tekst stanowi studium przypadku projektu kuratorskiego Don't Follow the Wind (od 2015), zrealizowanego z inicjatywy kolektywu Chim Pom w zonie w Fukushimie, wytyczonej z powodu katastrofy w elektrowni atomowej (2011). Działanie to podjęto w przestrzeni podlegającej stanowi wyjątkowości, otoczonej granicami, których zasięg wyznacza poziom napromieniowania. Za nimi znajdują się niedostępne dla publiczności dzieła sztuki, integralnie związane z kontekstem postkatastroficznego pejzażu strefy wykluczenia. Zanim dokona się rozpad substancji radioaktywnych, dzieła te mogą ulec materialnej degradacji. Wystawa zmienia swój wydźwięk z upływem czasu, a cykliczne formy jej prezentacji poza zoną w tzw. Non-Visitor Centers ustanawiają relację między miejscem (site) a nie-miejscem (nonsite). Don't Follow the Wind to także przedsięwzięcie ukierunkowane na dialog z dotkniętą katastrofą, poddaną przymusowej dyslokacji społecznością, pozwalające przemówić straumatyzowanym jednostkom, których głos przełamuje wymuszoną „geografię ciszy”. Kuratorzy wystawy postawili na to, co niewidzialne (jak promieniowanie) i nieformalne (jak oddolny obieg informacji, empatia i więzi międzyludzkie). Projekt wydaje się być protagonistą roli sztuki w świecie, którego postkatastroficzna geografia ma mieć charakter enklawowy z licznymi strefami dezidentyfikacji, podobnie jak dziś jego cywilizacja konfrontuje się z obrazem własnych ruin jak heterotopią w foucaultowskim zwierciadle, stanowiącym „miejsce bez miejsca”.
Bibliografia
/12 Don’t Follow the Wind: Meiro Koizumi & Non-Visitor Center, Futaba, Fukushima, 2022, http://dontfollowthewind.info/dfw-ex-en [accessed: 23.06.2024].
Eckardt Frank (2011) Landscapes of Disaster. Symbolic Spaces of Orientation, “Topos. The International Review of Landscape Architecture and Urban Design”, no. 76, pp. 47-50.
Foucault Michel (2005), Inne przestrzenie, transl. A. Rejniak-Majewska, “Teksty Drugie”, no. 6, pp. 117-125.
Lütticken Sven (2021), Radio-Activity, [in:] N. Hirsch, J. Waite, eds., Don't Follow the Wind, Berlin: Sternberg Press, pp. 91-115.
Nettleton Taro (2022) Art in the Fukushima Exlusion Zone, “ArtReview”, https://artreview.com/art-in-the-fukushima-exclusion-zone/ [accessed: 23.06.2024].
Rogoff Irit ( 2000) Terra Infirma. Geography's Visual Culture, London and New York: Routledge.
Sawaragi Noi (2023) Notes on Art and Current Events 105. Heat Source and Body Heat: “Art After Human” MOCAF, “ART iT”, https://www.art-it.asia/en/top_e/contributertop_e/237724/ [accessed: 23.06.2024].
Smithson Robert (1996) A Provisional Theory of Non-sites, [in:] J. Flam, ed., Robert Smithson: The Collected Writings, Berkeley: University of California Press.
Stengers Isabelle (2015) In Catastrophic Times: Resisting the Coming Barbarism, transl. From French A.Goffrey, London: Open Humanities Press.
Waite Jason (2021) The Entropic Silence of Fukushima, [in:] N. Hirsch, J. Waite, eds., Don't Follow the Wind, Berlin: Sternberg Press, pp. 175-188.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.