O roli sztuki w pokonywaniu przeszkód poznawczych w perspektywie estetyki filozoficznej
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/1Słowa kluczowe:
sztuka, przeszkoda poznawcza, doświadczenie estetyczne, doświadczenie transformacyjne, epistemologia estetyczna, fenomenologia, hermeneutyka, obcość, Weneckie Biennale.Abstrakt
Sztuka jako szczególna forma poznania świata rozważana jest w artykule przy użyciu kategorii przeszkody poznawczej w rozumieniu Gastona Bachelarda i Henri Bergsona. Analizowane są dwa aspekty tego zagadnienia. Pierwszy dotyczy sytuacji, w której sztuka ułatwia pokonywanie obcości i pomaga w przełamywaniu oporu wobec tego, co nieznane. W drugim ujęciu, przedmiotem refleksji są okoliczności, w których sztuka staje się przeszkodą poznawczą. Osią spajającą są charakterystyczne dla nowoczesności propozycje rozwiązania klasycznego problemu niedostępności poznania pojęciowego do indywidualności tego, co poznawane. Obszar badań wyznacza tradycja epistemologiczna w estetyce filozoficznej wiodąca od Alexandra G. Baumgartena i kontynuowana w dwu nurtach: fenomenologii i hermeneutyce. Analizy koncentrują się na wątkach konfliktu poznawczego w tych koncepcjach doświadczenia estetycznego, które przekraczają dwubiegunowe strategie mitu estetyczności, ale nie dokonują epistemologicznego „cięcia” i poszukują nowych strategii w rozumieniu poznania estetycznego. Istotną kwestią jest próba odpowiedzi na pytanie: jakie są poznawcze możliwości i przeszkody w prowadzeniu tego typu badań i jaki wpływ mają na nie nauki neurobiologiczne i nowoczesne technologie. Artykuł kończy glosa o transformacyjnym doświadczeniu w sztuce na przykładach z dwu ostatnich wystaw na Weneckim Biennale Architektury (2023) i Biennale Sztuki (2024).
Bibliografia
Baumgarten Alexander Gottlieb (2007) Ästhetik. Translated by Dagmar Mirbach. Philosophische Bibliothek, Band 572a, Hamburg: Felix Meiner Verlag.
Bergson Henri (1957) Ewolucja twórcza, transl. Florian Znaniecki, Warszawa: Książka i Wiedza.
Bergson Henri (2006) Materia i pamięć. Esej o stosunku ciała do ducha, transl. Romuald Jakub Weksler-Waszkinel. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Blanchot Maurice (2016) Przestrzeń literacka, transl. Tomasz Falkowski, wydanie pierwsze, Warszawa: PWN.
Bruner Jerome (1991) The Narrative Construction of Reality. “Critical Inquiry” 18, no. 1 (October): 1–21. https://doi.org/10.1086/448619.
Carel Havi, Ian James Kidd (2020) Expanding Transformative Experience, “European Journal of Philosophy” 28, no. 1 (1 March): 199–213. https://doi.org/10.1111/ejop.12480.
Couture Jean-Pierre (2016) Sloterdijk. Key Contemporary Thinkers, Cambridge: Polity Press.
Crary Jonathan (2009) Zawieszenia percepcji: Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, ed. by Iwona Kurz, transl. Łukasz Zaremba and Iwona Kurz, Communicare, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Dubik Adam (2003) Filozofia i opór. Toruń: Wydawnictwo UMK.
Dubik Adam (2007) Gastona Bachelarda teoria “przeszkód poznawczych” w kontekście pytania o uwarunkowania rozwoju wiedzy naukowej, “Kultura i Edukacja” 15, no. 1, pp. 7-22.
Frydryczak Beata (1995) Estetyki oporu, Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego.
Heidegger Martin (1994) Bycie i czas, transl. Bogdan Baran. Biblioteka Współczesnych Filozofów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger Martin (1992) ‘O źródle dzieła sztuki’, transl. Lucyna Falkiewicz, “Sztuka i Filozofia” 5, pp. 9-67.
Husserl Edmund (2002) Fenomenologia świadomości estetycznej, transl. Kamilla Najdek and Janusz Sidorek, “Sztuka i Filozofia” 21, pp. 5-11.
Husserl Edmund (1975) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, transl. Danuta Gierulanka, Biblioteka Klasyków Filozofii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Husserl Edmund (1982) Medytacje kartezjańskie, transl. Andrzej Wajs, Biblioteka Klasyków Filozofii, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Ingarden, Roman (1970) Studia z estetyki. T. 3. Dzieła filozoficzne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kozak Piotr (2011) Od retoryki do estetyki. “Aesthetica” Alexandra Gottlieba Baumgartena, “Forum Artis Rhetoricae” 24, no. 1, pp. 47-67.
Lokko Lesley (2023) 18th International Architecture Exhibition: Biennale Architettura 2023 – The Laboratory of the Future, La Biennale di Venezia, 27 March. https://www.labiennale.org/en/architecture/2023/18th-exhibition.
Lorenc Włodzimierz (2024) Filozofia Petera Sloterdijka jako sposób przeciwdziałania nadciągającej katastrofie, in: Parergon jako metafora współczesnego świata, ed. by Teresa Pękala and Roman Kubicki. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Merleau-Ponty Maurice (1996) Widzialne i niewidzialne. ed. by Jacek Migasiński. Translated by Małgorzata Kowalska. Warszawa: Fundacja Aleitheia.
Nawrocka Barbara, Dominika Wilczyńska, and Dominika Janicka (2024) Bal architektek na weneckim biennale. Trzy pawilony w duchu feministycznego projektowania [accessed: 28.07.24], https://architektura.muratorplus.pl/wydarzenia/bal-architektek-na-weneckim-biennale-trzy-pawilony-w-duchu-feministycznego-projektowania-aa-AqN7-vzZd-yViM.html.
Paul L. A. (2014) Transformative Experience. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198717959.001.0001.
Pedrosa Adriano (2023) Introduction by Adriano Pedrosa: Curator of the 60th International Art. Exhibition, La Biennale di Venezia, 22 June. https://www.labiennale.org/en/art/2024/introduction-adriano-pedrosa.
Pelowski Matthew, Fuminori Akiba (2011) A Model of Art Perception, Evaluation and Emotion in Transformative Aesthetic Experience, “New Ideas in Psychology” 29, no. 2 (1 August), pp. 80-97. https://doi.org/10.1016/j.newideapsych.2010.04.001.
Schollenberger Piotr (2014) Granice poznania doświadczenia estetycznego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Seel Martin (2008) Estetyka obecności fenomenalnej, ed. by Krystyna Wilkoszewska, transl. Krystyna Krzemień-Ojak. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas: Polskie Towarzystwo Estetyczne.
Turner Mark (1998) The Literary Mind, Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195126679.001.0001.
Van de Cruys, Sander, Jacopo Frascaroli, Karl Friston (2023) Order and Change in Art: Towards an Active Inference Account of Aesthetic Experience, “Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences” 379, no. 1895 (18 December). https://doi.org/10.1098/rstb.2022.0411.
Waldenfels Bernhard (2009) Podstawowe motywy fenomenologii obcego, transl. Janusz Sidorek, wydanie pierwsze, Terminus-Akademia 51. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Waldenfels Bernhard (2002) Topografia obcego: studia z fenomenologii obcego, transl. Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Wallis Mieczysław (2004) O warunkach recepcji, in: Wybór pism estetycznych / Mieczysław Wallis ; wprowadzenie, wybór i oprac. Teresa Pękala, Klasycy Estetyki Polskiej, Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych ‘Universitas’.
Wojnar Irena (1985) Bergson, Warszawa: Wiedza Powszechna. Wolińska Anna (2014) Zdziwienie, oczekiwanie, bezczynność: estetyka wobec nadmiaru, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.