Artyści mówią o wojnach – analiza na wybranych przykładach

Autor

  • Dominika Łarionow Department of Art History, University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/20

Słowa kluczowe:

wojna, Tadeusz Kantor, Alina Szapocznikow, Marina Abramović, Józef Szajna, Zofia Lipecka

Abstrakt

Futuryści wielbili wojnę jako higienę świata, dopóki sami nie zaczęli ginąć na frontach pierw­szego światowego konfliktu zbrojnego w latach 1914-1918. Artyści, którzy służyli wówczas w wojsku, po 1918 roku opowiadali w swoich dziełach o: lęku, grozie chmur gazowych i świszcze­niu lecących pocisków (Otto Dix). Aby Warburg jako historyk sztuki mówił o obezwładniającym strachu i bezradności zwykłego człowieka uwikłanego w tryby wojny. Na tym tle zastanawia Roger Caillois, który tuż przed wybuchem II wojny światowej opublikował esej potępiający, ale też po części sławiący wojnę. Mieczysław Porębski zauważył, że po 1945 roku sztuka miała pełnić funkcje terapeutyczne. Konstatacja badacza była po części tylko prawdziwa, bowiem dla wielu twórców wstyd z faktu bycia więźniem obozów nazistowskich przeważał nad chęcią wypowiedzenia się na ten temat. Autorka analizuje różne wojenne narracje w pracach, takich twórców jak: Tadeusza Kantor, Alina Szapocznikow, Józef Szajna, Marina Abramović i Zofia Lipecka. Każdy z nich mówił lub prowokacyjnie milczał o wojnie postrzegając ją albo poprzez własne doświadczenia, albo traktując wizyjność tragiczności wydarzeń frontowych tylko przez pryzmat poznania medialnego. Artykuł diagnozuje zmiany w narracji wojennej, które w ciągu 100 lat przeszły od afirmacji wiążącej pojęcie wojny z nowoczesnością, do aktywnych aktualnych komentarzy krytycznych, które czynią z samego artysty wręcz aktywistę. Obecnie to on musi zabrać głos, musi opowiedzieć się za lub przeciw, tworząc sztukę komentującą rzeczywistość

Biogram autora

Dominika Łarionow - Department of Art History, University of Łódź

Dominika Łarionow, PhD, assistant professor at the Institute of Art History, University of Łódź. Her research interests focus on 20th century Polish art. So far, she has published more than 60 scientific articles in Poland and abroad. Author of the books: Spaces of paintings by Leszek Mądzik, Lublin 2008; Just open the door... Objects in the work of Tadeusz Kantor, Łódź 2015. Co-author of three volumes of monographs: Changing Setting. Polish theatrical and social scenography of the 20th and 21st centuries, Warsaw 2020. Her publications have received awards of the Polish Society for Theatre Research and the Committee of Art Sciences of the Polish Academy of Sciences

Bibliografia

Abramović Marina, The cleaner / Do czysta, exhibition catalogue, Hatje Cantz Verlang, Berlin, 2017.

Beylin Marek, Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow, Karakter, Warszawa 2015.

Caillois Roger, Żywioł i ład, transl. by Anna Tatarkiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1973.

Józef Szajna i jego świat, Wydawnictwo Hotel Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 2000.

Kantor – Mirski Marian, Od Rarańczy do Kaniowa. Wspomnienia legionowe z roku 1918, Sosnowiec 1934.

Kasperowicz Ryszard, Obraz w koncepcji Aby'ego Warburga, "Polska sztuka Ludowa – Konteksty", no. 2-3, 2011.

Lipecka Zofia, Jak malować w czasie wojny? https://wszystkoconajwazniejsze.pl/zofia-lipecka-jak-malowac-w-czasie-wojny/ [accessed: 30.09.23].

Porębski Mieczysław, Nauki humanistyczne a etnologia (tezy), "Polska Sztuka Ludowa", no. 2, 1981.

Stawarz Przemysław, Internowanie oraz proces żołnierzy legionowych w Marmaros-Sziget w roku 1918 – we wspomnieniach księdza pułkownika Józefa Panasia – kapelana II Brygady Legionów Polskich in: "Acta Universitatis Lodziensis, Folia Historica" no. 92, Łódź 2014.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13