W odbiciu obrazu – twórczość Joanny Trzcińskiej

Autor

  • Daria Rutkowska-Siuda Institute of Art History, University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/17

Słowa kluczowe:

Joanna Trzcińska, grafika i rzeźba współczesna, warsztat twórcy, twórca-nauczyciel, artefakt

Abstrakt

Artykuł skupia się wokół ostatniej dekady doświadczeń i działań artystycznych malarki, gra­ficzki i pedagoga Joanny Trzcińskiej (ur. 1968 r.), związaną z Akademią Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Analizie formalnej i treściowej poddaje się cykle prac: Obraz, Utuleni i Pasyjki oraz wielkoformatowe autoportrety. Na podstawie wywiadów z artystką, analizy dotychczasowych jej wypowiedzi i publikacji nakreślone zostają jej poglądy na pojęcie Artysty, obrazu. Prezentowany jest proces tworzenia poszczególnych serii i ich wpływ na finalne pracę. W procesie twórczym Trzcińska dopuszcza przypadek – losowość, w tej sytuacji tego co niesie ze sobą materia przez nią opracowywana. Ważnym aspektem jej twórczości staje się samodzielność i kontrola nad procesem kreacji. Ta niezależność może zaskakiwać odbiorcę w zderzeniu z du­żym formatem i liczbą wykonywanych prac. W pracach dominującą rolę odkrywa postać ludzka: zaobserwowana, zmaterializowana i reagująca z przestrzenią. Jej prace wykonywane na sklejce szalunkowej są sensoryczne, oddziałują na wzrok, zapach i dotyk. Minimalizm środków wyrazu podbija ona skalą i multiplikacją, chętnie sięgając po obiekt zastany, artefakt.

Biogram autora

Daria Rutkowska-Siuda - Institute of Art History, University of Łódź

Daria Rutkowska-Siuda – PhD, assistant professor at the Institute of Art History at the University of Łódź, Department of Architecture History. Her research interests include 19th century sacred and industrial architecture from the area of the Kingdom of Poland (mainly from provincial and peripheral areas), issues of monument protection in the 19th and early 20th centu­ries, and industrial design (mainly cast iron) from the area of the Old Polish Industrial District. Author of works: Wzornictwo przemysłowe zakładów odlewniczych z terenu powiatu koneckiego od lat 70. XIX wieku do 1939 roku, (Techne. Seria Nowa 2022); Formy i metody ochrony zabytków sakralnych podejmowane przez duchowieństwo w diecezji sandomierskiej i kieleckiej od lat osiemdzie­siątych XIX wieku do roku 1939. In: Woźniak, Michał F. (ed.), Inwentaryzacja zabytków w Polsce. Dzieje, metody, osiągnięcia, (Toruń 2021); Characteristics of sacral architecture in Radom Gover­norate in the light of social and artistic relationships of the late nineteenth to twentieth century. Acta Academiae Artium Vilnensis. (2017). Redaktor: W obliczu przemian i nowej rzeczywistości. Sztuka lat 1919-1939. Studia z historii sztuki (ed.) Daria Rutkowska-Siuda, Olga Tuszyńska-Szczepaniak, Agnieszka Lorenc-Karczewska, Małgorzata Markiewicz-Wróblewska. Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, Warszawa-Łódź 2021; Między architekturą nowoczesną a tradycyjną [...] między konstrukcją a formą. Prace naukowe dedykowane Profesorowi Krzysztofowi Stefańskiemu (Łódź 2020).

Bibliografia

Belting H., Antropologia obrazu: szkice do nauki o obrazie, UNIVERSITAS, Kraków 2012.

Belting H., Obraz i kult: historia obrazu przed epoką sztuki, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2010.

Eichstaedt J., Ludowy wizerunek Jezusa Chrystusa, Muzeum Ziemi Wieluńskiej w Wieluniu, Wie¬luń 2016.

Exhibition of Joanna Trzcińska's works, Obraz, Galeria (-1) Olympic Centre, February-March 2016, Warszawa.

Exhibition of Joanna Trzcińska's works, Obraz, Galeria Na Rogu, Katarzyna Kobro Secondary Art School in Zduńska Wola, December 2016-January 2017, Zduńska Wola.

Exhibition of Joanna Trzcińska's works, Powtórzony czas początku, January-March 2021, Dom Praczki modern sacrum art gallery, Kielce.

Garbatka Station – an exhibition within the framework of the 9th International Plein-Air of Creative Expression in Painting and Sculpture, July 2016, railway station in Garbatka Letnisko.

https://rodinmuseum.org/

https://www.joanna-trzcinska.pl/

Interview with Joanna Trzcińska, 14.05.2023, Kolumna.

Interview with Joanna Trzcińska, 20.04.2023.

Klekot E., Kłopoty ze sztuką ludową, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2021.

Morant de H., Historia sztuki zdobniczej od pradziejów do nowoczesności, ed. Stefan Hołówka, Arkady, Warszawa 1981.

Obraz, Joanna Trzcińska, curator of the exhibition: Janusz Knorowski, 10.02–1.03.2016, in: Wystawy sztuki współczesnej 2006–2016, Galeria -1, Polski Komitet Olimpijski, Warszawa 2016.

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz jej stosowania (Dz. U. 2010 no. 82 item 537), https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20100820537 [accessed: 14.04.2023].

Trzcińska J., a virtual exhibition entitled The Image in SMTG in Kraków, 7-30.10.2020.

Trzcińska J., Sacralization of matter as a result of the creative process, delivered by Joanna Trzcińska on 6.12.2019 in Rzeszów at the 7th National Scientific Research Symposium on Sacred Art of the 19th and 20th centuries. Sacrum and Matter. Expression and symbolism of the material in sacred art.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13