Paranoja krytyczna jako surrealistyczny wariant myślenia artystycznego

Autor

  • Agnieszka Kuczyńska Institute of Arts Studies, John Paul II Catholic University of Lublin

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/7

Słowa kluczowe:

surrealizm, paranoja krytyczna, simulacrum, aspekt, Dalí, Breton, Lacan, Wittgenstein

Abstrakt

O ile w latach 20. surrealizm zdominowany był przez pojęcie automatyzmu psychicznego i histerii, o tyle w latach 30. najważniejszym impulsem dla eksperymentów surrealistycznych było pojęcie paranoi krytycznej. Wprowadzone przez Salvadora Dali w tekście L’Âne pourri („Le Surréalisme au service de la Révolution”, 1930 nr 1) miało demaskować normatywne rozumienie percepcji nieadekwatne wobec doświadczenia. Podstawowym narzędziem używa­nym przez Dalego był wieloznaczny optycznie obraz poddający się różnym odczytaniom. André Breton pisał o paranoi krytycznej w L’Amour fou (1937) odwołując się do tekstu Freuda na temat Leonarda da Vinci. W Anthologie de l’humour noir definiował ją jako „détournement funkcji logicznej w jej zwykłych sposobach działania”. Pojęcie paranoi krytycznej pozwala zaakcentować kluczo­wą rolę takich stanów percepcji i pojęć opisujących poznanie jak nierozstrzygalność i polisemia. W znacznym stopniu wyznaczają one granice między tym, co jest artykulacją językową i wizu­alną. Paranoja wydaje się pojęciem bardzo dalekim od dwudziestowiecznego modelu myśle­nia naukowego, ale wystarczy odwołać się do Traktatu logiczno-filozoficznego Wittgensteina, by zauważyć, że proponowane przez niego „rozbłyśnięcie aspektu” nie jest dalekie od surrealistycz­nego ujęcia paranoi.

Biogram autora

Agnieszka Kuczyńska - Institute of Arts Studies, John Paul II Catholic University of Lublin

Agnieszka Kuczyńska, PhD. Assistant at the Institute of Arts Studies of the John Paul II
Catholic University of Lublin. She lectures and writes on European art, criticism, and intellectual history of the 19th and 20th centuries, and is particularly interested in the theory and artistic practices of Surrealism. She is currently working on a monograph dedicated to Zbigniew Makowski's work (1930-2019). Her books are: Malowane kurtyny teatralne Henryka Siemiradzkiego [Henryk Siemiradzki's Painted Theatre Curtains] Wydawnictwo TN KUL, Lublin 2010 and Wąski Dunaj nr 5. Ze Zbigniewem Makowskim rozmawiają Agnieszka Kuczyńska i Krzysztof Cichoń [Narrow Danube No. 5. Agnieszka Kuczyńska and Krzysztof Cichoń in Conversation with Zbigniew Makowski] Atlas Sztuki, Łódź 2008.

Bibliografia

Ades Dawn (2019) Salvador Dalí [in:] The International Encyclopedia of Surrealism, M. Richardson, D. Ades, K. Fijalkowski, S. Harris, G. Sebbag eds., vol. 2, London, New York, Oxford: Bloomsbury, pp. 197-200.

Ades Dawn (2022) Salvador Dalí, London: Thames & Hudson.

Anthology of Black Humour (2009) A. Breton ed., transl. M. Polizzotti, London: Telegram.

Bogousslavsky Julien, Haan Joost, Koehler Peter J. (2013) Un passant chez Babinski: André Breton en chemin vers le surréalisme, "Histoires littéraires" Dossier André Breton, vol. 19, no. 53, pp. 91-104.

Breton André, Éluard Paul (1930) Introduction, [in:] S. Dalí, La Femme visible, Paris: Éditions Surréalistes.

Breton André, Éluard Paul (1930) Immaculée Conception, Paris: Éditions Surréalistes.

Breton André (1987 [1937]) Mad Love, transl. M. A. Caws, Lincoln and London: University of Nebraska Press.

Constantinidou Despina-Alexandra (2012) When Lacan Met Dali: Lacan's "Paranoid" Reading of Saussure’s Theory of the Sign, "Gramma: Journal of Theory and Criticism", vol. 20, pp. 237- -255.

Dalí Salvador (1930) L’Âne pourri, "Le Surréalisme au service de la Révolution" no. 1.

Dalí Salvador (1998) Oui: The Paranoid-Critical Revolution Writings, 1927-1933, R. Descharnes ed., transl. Y. Shafir, Boston: Exact Change.

Dalí Salvador (1998) The Collected Writings of Salvador Dalí, ed. and tranls. H. Finkelstein, Cambridge: Cambridge University Press.

Esman Aaron H. (2011) Psychoanalysis and Surrealism. André Breton and Sigmund Freud, "Journal of the American Psychoanalysis Association", no. 59, pp. 173-181.

Freud Sigmund (1981) Psychoanalytic Notes on an Autobiographical Account of a Case of Paranoia (Dementia Paranoides), [in:] idem, Case Histories II: "Rat Man", Schreber, "Wolf Man", Female Homosexuality, J. Strachey, A. Richardson eds., transl. J. Strachey, Harmondsworth, Middlesex, England: Penguin, pp. 129-223.

Richardson Michael, Black Humour, [in:] Surrealism. Key Concepts, Krzysztof Fijalkowski, Michael Richardson eds, Routledge, London-New York 2016, pp. 207-216.

Sérieux Paul, Capgras Joseph (1909) Les folies raisonnantes: Le délire d’interprétation, Paris: Félix Alcan.

Wittgenstein Ludwig (2009) Philosophical Investigations, transl. G. E. M. Anscombe, P. M. S. Hacker and J. Schulte, Chichester: John Wiley Blackwell.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13