Czy tworzenie jest sposobem myślenia?

Autor

  • Anna Szyjkowska-Piotrowska Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/3

Słowa kluczowe:

artysta, artystka, myślenie, sztuka

Abstrakt

Pytanie o to, jak myślą artyści, implikuje postrzeganie artystów jako pewnego rodzaju odmien­nego gatunku. Pytanie to może zatem wywoływać niejednoznaczne reakcje: od uznania różnicy między myśleniem w sztuce a myśleniem w innych dziedzinach, poprzez odrzucenie takiej róż­nicy, aż po całkowitą negację możliwości myślenia poprzez sztukę. Gdzie leży granica między myśleniem o sztuce a myśleniem o artystach? Czy w ogóle twierdzenie, że sztuka może być spo­sobem myślenia lub że może być/nie musi być dyskursywna, jest nadal konieczne? W artykule Is Making Art a Way of Thinking staram się odpowiedzieć na te pytania.

Biogram autora

Anna Szyjkowska-Piotrowska - Academy of Fine Arts in Warsaw, Poland

Anna Szyjkowska-Piotrowska – philosopher of culture, linguist, culture and art theoretician. She is an associate researcher at Sorbonne 1 Pantheon University (ACTE Institute), assistant professor at the Academy of Fine Arts in Warsaw and the Fryderyk Chopin University of Music. She also holds lectures at Collegium Civitas.
She gained her MA degrees in philosophy and applied linguistics with a specialization in English and French interpretation at the University of Warsaw. She obtained a PhD degree in philosophy at the Institute of Philosophy of the University of Warsaw.
Author of the books After -face. Transgressing Visibility in Art and Philosophy (Słowo / obraz terytoria 2015) and Directing the Waves. Thinking in Visual and Musical Avant-gardes (Słowo / obraz teorytoria 2019). NCN scholarship holder, author of articles and essays on art.
She publishes her works in "Art Inquiry. Recherches sur les arts", "Sztuka i filozofia" and
"Estetyka i Krytyka".

Bibliografia

Rudolf Arnheim Rudolf, Visual Thinking, University of California Press, 1972.

Barasch Mosche, Modern Theories of Art. From Impressionism to Kandinsky, New York University Press, New York, London 1998.

Esther Pasztory, Thinking with things. Toward a new vision of art, Texas University Press, Austin 2005.

Catherine Soussloff, The Absolute Artist. The Historiography of a Concept, University of Minnesota Press, Minneapolis, London, 1977.

Anna Szyjkowska-Piotrowska, Dyrygując falom. Myślenie w wizualno-muzycznych awangardach, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2019.

Władysław Tatarkiewicz, A History of Six Ideas, transl. Christopher Kasparek, Springer (1980), 2011.

Michael Taussig, Mastery of the non-mastery in the age of meltdown, The University Chicago Press, Chicago and London, 2020.

Conversations with Jan Gostyński and Agnieszka Sztejerwald

Pobrania

Opublikowane

2023-12-13