Problematyka (nie)integracji osób głuchych i słabosłyszących w odniesieniu do sztuki i wystawiennictwa w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/13Słowa kluczowe:
dostępność, Głusza, kultura Głuchych, język migowy, sztuka głuchychAbstrakt
Słowo integracja z perspektywy głuchej badaczki i obserwatorki życia społecznego i kulturalnego oznacza bardziej swoistą utopię na gruncie polskiej rzeczywistości zarówno społecznej jak i kulturalnej w odniesieniu do grup osób z niepełnosprawnościami.
Stereotypy wynikające z postrzegania osób z niepełnosprawnościami rzutują mocno na sposób postrzegania społeczności głuchych i nie ułatwiają organizacji wystaw stricte kulturalno-artystycznych w prestiżowych miejscach publicznych takich jak muzeum.
Artykuł opisuje dwie bardzo ważne przełomowe wystawy pokazujące społeczność głuchych w historycznej i kulturalnej odsłonie bez odniesień do stereotypu niepełnosprawności, które uzasadniają strategię heterogeniczności w świecie sztuki.