Artystyczne labirynty i wieża Babel. Porównawcze spojrzenie na wystawy: Documenta 5, Les Immatériaux, Labirynt – przestrzeń podziemna

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/12

Słowa kluczowe:

Harald Szeemann, Jean-François Lyotard, Janusz Bogucki, indywidualne mitologie, sacrum sztuki, postmodernizm, wieża Babel

Abstrakt

W niniejszym tekście chciałabym porównać ze sobą trzy wystawy: documenta 5 w Kassel (1972), Les Immatériaux w Centre Pompidou w Paryżu (1985), Labirynt – przestrzeń podziemna w kościele Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie (1989). Są to wystawy różne pod względem skali realizacji, rozgłosu, prezentowanych dzieł, miejsca ekspozycji, naznaczone różnym kontekstem lokalnym. Wizje sztuki, które za ich pośrednictwem chcieli wyartykułować organizatorzy – Harald Szeemann, Jean-François Lyotard oraz Janusz Bogucki – jawią mi się jako idealny przykład do podjęcia rozważań nad zagadnieniem integralności lub heterogeniczności współczesnej działalności artystycznej. Widać wyraźnie, iż omawiane tu wystawy opierały się na schemacie wędrówki z nieodłączną figurą wieży-labiryntu Babel. Stąd też topos wieży Babel, krążący wokół tematu jedności i rozproszenia, ma dla niniejszych rozważań dość zasadnicze znaczenie. Bogucki i Lyotard w pewnym sensie byli podobni w diagnozie sztuki współczesnej, którą postrzegali w kategoriach rozproszenia oraz dużej różnorodności stylistyk, motywacji i odniesień do rzeczywistości – tak samo zresztą jak Szeemann. O ile jednak Bogucki szukał w sferze duchowości pewnej uniwersalnej płaszczyzny porozumienia w sytuacji „pomieszania języków”, tak Szeemann zagłębiał się i eksplorował osobne artystyczne światy działając w rejestrach banalności i duchowości. W porównaniu do tego, Lyotard, jak inni postmoderniści, określał rozproszenie jako stan właściwy współczesności

Bibliografia

Birnbaum Daniel (2005) When Attitude Becomes Form: Daniel Birnbaum on Harald Szeemann, “Artforum”, vol. 43, no. 10, pp. 55, 58, 346.

Bogucki Janusz (1984) Sacrum i sztuka, “Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, no. 17, pp. 133-148.

Bogucki Janusz (1990) Pop ezo sacrum, Poznań: Pallotinum.

Bogucki Janusz (1991) Od rozmów ekumenicznych do Labiryntu, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski.

Boissier Jean-Louis, The Bus of Les Immatériaux, in: Y. Hui, A. Broeckmann, eds., 30 Years After Les Immatériaux: Art, Science and Theory. Lüneburg: meson press, pp. 109-117.

Bremer Maria (2015) Modes of Making Art History. Looking Back at documenta 5 and documenta 6, “Stedelijk Studies Journal”, no. 5, DOI: 10.54533/StedStud.vol002.art08 (accessed: 27.05.2022).

Broeckmann Andreas (2020), Sounding Immaterial. Sound and Listening in the Exhibition Les Immatériaux (Paris, 1985), Les Immatériaux Research, Working Paper No. 4, http://les-i-mmateriaux.net/wp-content/uploads/2020/04/LIR-WP4_Broeckmann-Sound_2020.pdf (accessed: 23.06.2022).

Broeckmann Andreas (2022) The Visual Arts Program of Les Immatériaux, Curated by Jean-François Lyotard and Bernard Blistène, Les Immatériaux Research, Working Paper No. 8, (draft version), https://les-immateriaux.net/wp-content/uploads/2022/03/Broeckmann_Les_Immate-riaux_artworks_program_v5_20220301.pdf (accessed: 03.07.2022).

Burzyńska Anna (2003) Postmoderna: między Wieżą Babel a Biblioteką Babel, in: M. A. Potocka, ed., Postmodernizm. Teksty polskich autorów, Kraków: Bunkier Sztuki, Inter Esse, pp. 53-78.

Cichocki Sebastian (2014) Punkt widokowy: Teresa Murak. Wybrane prace ziemne, “Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej”, no. 8, https://www.pismowidok.org/pl/archiwum/2014/8-powrot-krajobrazu/teresa-murak.-wybrane-prace-ziemne (accessed: 28.06.2022).

Chik Caroline (2011) L' Image paradoxale: Fixité et mouvement, Villeneuve d'Ascq: Presses Universitaires du Septentrion.

Chon Doris (2018) Harald Szeemann’s Museum of Obsessions, between parody and consecration, [in:] G. Phillips, P. Kaiser with D. Chon, P. Rigolo, eds., Harald Szeemann: museum of obsessions, Los Angeles: Getty Research Institute, pp. 89-110.

Conversation with Paul Thek, Duisburg, 12 December 1973 (2018), in: D. Chon, G. Phillips, P. Rigolo, eds., Harald Szeemann: Selected Writings, transl. J. Blower, E. Tucker, Los Angeles: Getty Research Institute, pp. 230-244.

Documenta 5. Befragung der Realität - Bildwelten heute, 1 Ringbuchordner Bd. 1: Materialien (1972), exh. cat., H. Szeemann, M. Grüterich, K. von den Velden, J. Gough- Cooper, eds., Kassel: documenta GmbH / C. Bertelsmann Verlag.

Dziamski Grzegorz (2003), Co po nowoczesności? Dwie perspektywy postmodernizmu, in: M. A. Potocka, ed., Postmodernizm. Teksty polskich autorów, Kraków: Bunkier Sztuki, Inter Esse, pp. 21-40.

Gallo Francesca (2015) Contemporary Art as “Immatériaux”. Yesterday and Today, in: Y. Hui, A. Broeckmann, eds., 30 Years After Les Immatériaux: Art, Science and Theory. Lüneburg: meson press, pp. 119-135.

Głowiński Michał (1990) Mity przebrane, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Heinich Nathalie (2009) Les Immatériaux Revisited: Innovation in Innovations, “Tate Papers” no. 12, https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/12/les-immateriaux-revisited-innovation-in-innovations (accessed: 30.07.2022).

Hoestery Ingeborg (1991) Introduction. Postmodernism As Discursive Event, in: ed. I. Hoesterey, ed., Zeitgeist in Babel. The Post-Modernist Controversy, Bloomington: Indiana University Press.

Hudek Antony (2009) From Over- to Sub-Exposure: The Anamnesis of Les Immatériaux, “Tate Papers”, no. 12, https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/12/from-over-to-sub-exposure-the-anamnesis-of-les-immateriaux (accessed: 28.06.2022).

Jarecka Dorota (2011) Janusz Bogucki, polski Szeemann?, in: K. Sienkiewicz, ed. Odrzucone dziedzictwo. O sztuce polskiej lat 80., Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, pp. 8-28, https://artmuseum.pl/public/upload/files/Odrzucone_dziedzictwo.pdf. (accessed: 25.06.2022).

Jurkowski Marian (1986) Od Wieży Babel do języka kosmitów, Białystok: KAW.

Mitek Alina, Jean-François Lyotarda manifest(acja) immaterialności. W stronę nowej antropologii, [in:] M. Popczyk, ed., Muzeum Sztuki. Antologia, Kraków: Universitas, pp. 235-252.

Klonaris/Thomadaki Manifeste. Le Cinéma Corporel (2016), exh. cat., Paris: Jeu de Paume, Paris, https://jeudepaume.org/wp-content/uploads/2021/04/PetitJournal_KlonarisThomadaki.pdf (accessed: 29.06.2022).

Klonaris Maria, Thomadaki Katerina (2001) Traversée du corps, traversée des media. Mises au point pour un regard rétrospectif, in: N. Brenez, Ch. Lebrat eds., Jeune, dure et pure!: une histoire du cinéma d'avant-garde et expérimental en France, París-Milano: Cinémathèque Française / Maz-zotta, pp. 394-402.

Les Immatériaux. Album et Inventaire (1985), T. Chaput, J-F. Lyotard, eds., exh. cat., Paris: Éditions du Centre Georges Pompidou.

Obrist Hans (2009) Krótka historia kuratorstwa, transl. M. Nowicka, Kraków: Korporacja Ha!art.

O pobudzeniu faktów artystycznych i przewidywaniu tego, co się zdarzy. Wywiad z Januszem Boguckim (1989), in: W. Wierzchowska, Sąd niecenzurowany, czyli 23 wywiady z krytykami sztuki, Łódź: Film i Literatura, pp. 2-16.

Osęka Andrzej (2004) in: A. Kroplewska-Gajewska, ed., Bogdan Kraśniewski – Droga, exh. cat., Toruń: Muzeum Okręgowe w Toruniu.

Pręgowski Filip (2015) Seans malarstwa. Jacques Monory, in: J. Pręgowski, F. Pręgowski, eds., Pomiędzy prawdą a zmyśleniem. U źródeł interpretacji w malarstwie współczesnym, Toruń: Zakład Malarstwa na Wydziale Sztuk Pięknych UMK, Stowarzyszenie Przyjaciół Wydziału Sztuk Pięknych UMK, Toruń 2015, pp. 81-96.

Rattemeyer Christian (2010) ‘Op Losse Schroeven' and 'When Attitudes Become Form' 1969, in: Ch. Rattemeyer et al, eds., Exhibiting the New Art: 'Op Losse Schroeven' and 'When Attitudes Beco¬me Form' 1969, London: Afterall Books, pp. 12-64.

Rosenberg Max (2019) Harald Szeemann and the Road Back to the Museum, “Getty Research Journal”, no. 11, pp. 107-132.

Słownik polskiej krytyki artystycznej XX i XXI wieku, vol. I Słownik biograficzny (2020), R. Kasperowicz, M. Lachowski, P. Majewski, eds., Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Szymik Stefan (2013) “Wieża Babel” P. Bruegla czytana oczami biblisty, in: S. Szymik, ed., Biblia kodem kulturowym Europy, Lublin: Wydawnictwo KUL, pp. 77-99.

Teixera Mariana Roquette (2018) The Grandfather exhibition. A sort of manifesto, in: G. Phillips, P. Kaiser with D. Chon, P. Rigolo, eds., Harald Szeemann: museum of obsessions, Los Angeles: Getty Research Institute, pp. 111-128.

The Production of Les Immatériaux. Jean-Louis Boissier in conversation with Andreas Broeckmann (2015), in: Y. Hui, A. Broeckmann, eds., 30 Years After Les Immatériaux: Art, Science and Theory. Lüneburg: meson press, pp. 93-107.

Vicet Marie (2019) Les Immatériaux: a tour of the exhibition with headphones, “Hybrid: Revue des Arts et Médiations Humaines”, no. 6, https://doi.org/10.4000/hybrid.523 (accessed: 19.06.2022).

Waniek Henryk (2010) Świątynia w gruzach, “Ars Regi: czasopismo poświęcone myśli i historii wolnomularstwa”, no. 19, pp. 75-84.

Welsch Wolfgang (1998) Nasza postmodernistyczna moderna, transl. R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska, Warszawa: Oficyna Naukowa.

Weyhert-Waluszko Monika (2016) Grupa Działania i Grupa 111 (1977-...) “Działania lucimskie” – spóźniona recepcja, “Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne ASP we Wrocławiu”, no. 21, pp. 174-203.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20