Rozproszenie dzieła – Adam Marczyński, Tadeusz Kantor, Karol Broniatowski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/8

Słowa kluczowe:

rozproszenie w sztuce, entropia, material turn, Teoria Aktora-Sieci, sztuka sprawstwa Alfreda Gella, Adam Marczyński, Tadeusz Kantor, Karol Broniatowski, sztuka polska XX wieku

Abstrakt

W artykule zostały przeanalizowane wybrane prace polskich artystów z lat 70. XX wieku: kompozycje z serii Zmiennych Adama Marczyńskiego (druga połowa lat 60. i 1970), akcja Multipart Tadeusza Kantora (1970) oraz figury Karola Broniatowskiego (z cyklu Zagrożenie oraz Big Man 1976-1977), w których tytułowe rozproszenie jest rozumiane jako następstwo dezintegracji pierwowzoru poprzez zainicjowanie dalszej wędrówki jego wyemancypowanych już części. Do rozważań została wykorzystana perspektywa material turn: nieantropocentryczna Teoria Aktora-Sieci (ANT) Brunona Latoura, zgodnie z którą można uznać, że dzieło wraz ze swoim twórcą budują szczególną społeczną sieć, w której wszyscy jej “aktanci” funkcjonują na równych prawach w zbiorowości “ludzi i nie-ludzi”, jak również antropologiczna teoria sztuki Alfreda Gella, który zaproponował zastąpienie badania przedmiotu sztuki jako nośnika symbolicznych znaczeń, badaniem dzieła jako przedmiotu w sieci relacji, starając się odpowiadać na pytania dotyczące motywów i kontekstów działania społecznych “sprawców” (artystów) i wytwarzania przez nich “indeksów” (dzieł sztuki). Akt początkowego porządkowania układu w dziele, a następnie jego dezintegracji – rozproszenia, został w tekście rozpatrzony także z perspektywy wywodzącego się z dziedziny fizyki pojęcia entropii będącej miarą stopnia nieuporządkowania danego układu – i przeciwnej do niej negentropii

Bibliografia

Arnheim Rudolf (1971) Entropy and Art. An Essay on Disorder and Order, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.

“Art Inquiry. Recherches sur les arts” (2018) vol. 20 (29). Participation in Art.

Birkhoff George D. (1933) Aesthetic measure, Cambridge: Harvard University Press.

Bishop Claire (2012) Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London–New York: Verso.

Błotnicka-Mazur Elżbieta (2018) Rethinking Polish Assemblages of the 1960s: the (Re)turn to Things, “Roczniki Humanistyczne”, vol. 66, issue 4, pp. 131-150.

Brown Bill, ed. (2004) Things, Chicago: University of Chicago Press.

Domańska Ewa (2008) Humanistyka nie-antropocentryczna a studia nad rzeczami, “Kultura Współczesna”, no. 3, pp. 9-21.

Domańska Ewa (2005) O zwrocie ku rzeczom we współczesnej humanistyce (Ku historii nieantropocentrycznej), “Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych”, vol. 65, pp. 7-23.

Donkers Laura (2020) Deploying collaborative artistic co-creative methods to strategically promote eco-social regeneration for small island communities, vol. 2, submitted to the University of Dun¬dee for the degree of Doctor of Philosophy, https://discovery.dundee.ac.uk/en/studentTheses/deploying-collaborative-artistic-co-creative-methods-to-strategic, accessed: 11 May 2022.

Drake Gordon F.W., Entropy (physics), [in:] Britannica [online], https://www.britannica.com/science/entropy-physics, accessed: 3 February 2022.

Dziamski Grzegorz (2012) Dokumentowanie sztuki jako nowa praktyka artystyczna, “Sztuka i Dokumentacja”, no. 6, pp. 21-27.

Fazan Katarzyna, Burzyńska Anna, Bryś Marta, eds (2014) Tadeusz Kantor Today. Metamorpho¬ses of Death, Memory and Presence, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition.

Flam Jack, ed. (1996) Robert Smithson: the collected writings, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.

Gell Alfred (1998) Art and Agency. An Anthropological Theory, Oxford: Clarendon Oxford.

Gosden Chris, Marshall Yvonne (1999) The cultural biography of objects, “World Archaeology”, vol. 31, no. 2, pp. 169-178.

Howorus-Czajka Magdalena (2016) Adam Marczyński – artysta “poszerzający pole”, “Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, no. 4 (42), pp. 10-25.

Howorus-Czajka Magdalena (2019) Tropami wielokrotności. Strategie powtórzenia w sztuce pol¬skiej lat 60. i 70. XX wieku, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kauffman Stuart (1995) At Home in the Universe. The Search for the Laws of Self-Organization and Complexity, Oxford: Oxford University Press.

Kawalec Anna (2016) Sztuka sprawstwa. Antropologiczny wymiar działania/oddziaływania artystycznego, “Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, vol. 25, no. 2 (98), pp. 103-114.

Kobialka Michal (2009) Further on, Nothing. Tadeusz Kantor’s Theatre, Minneapolis–London: University of Minnesota Press.

Kopytoff Igor (1986) The cultural biography of things, [in:] The social life of things. Commodities in cultural perspective, Arjun Appadurai, ed., Cambridge: Cambridge University Press, pp. 64-91.

Kowalska Bożena (1985) Adam Marczyński 1908-1985, “Projekt”, no. 3, pp. 2-10.

Kowalska Bożena (1985) [sine titulo in:] Adam Marczyński 1908-1985, [ex. cat.], March – April 1985 Kraków, September – October 1985 Łódź, Kraków: BWA Kraków.

Krajewski Marek (2012) Style życia przedmiotów. Zarys koncepcji, [in:] Style życia, wartości, oby-czaje. Stare tematy, nowe spojrzenia, Aldona Jawłowska, Wojciech Pawlik, Barbara Fatyga, eds, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, pp. 49-70.

Latour Bruno (2005) Reassembling the Social. An Introduction to Actor-Network-Theory, Oxford: Oxford University Press.

Łarionow Dominika (2018) Tadeusz Kantor – Engagement – Multiplication – Participation, “Art Inquiry. Recherches sur les arts”, vol. 20 (29), pp. 235-244.

Mikina Ewa (1979) [sine titulo in:] Karol Broniatowski. Prace z lat 1970-79, [ex. cat.], Muzeum Sztuki w Łodzi, 30 October – 2 December 1979, Łódź: Muzeum Sztuki, pp. 6-8.

Kantor Tadeusz (2000) Metamorfozy. Teksty o latach 1938-1974, elab. Krzysztof Pleśniarowicz, Kraków: Księgarnia Akademicka.

Roberts Jennifer L. (2017) Things: Material Turn, Transnational Turn, “American Art”, vol. 31, no. 2, pp. 64-69.

Skrodzki Wojciech (1977) Dzieła i poszukiwania, [in:] Andrzej Osęka, Wojciech Skrodzki, Współ-czesna rzeźba polska, Warszawa: Arkady, pp. 19-45.

Smithson Robert (1966) Entropy and the new Monuments, “Art Forum ”, vol. 4, no. 10 (June), pp. 26-31.

Schrödinger Erwin (1944) What is life?, Cambridge: Cambridge University Press.

Szmelter Iwona (2017) Elementy nowej teorii konserwacji dziedzictwa sztuki wizualnej. Ratunek dla ochrony dawnej sztuki nietypowej i sztuki współczesnej, “Sztuka i Dokumentacja”, no. 17, pp. 155-181.

Szmelter Iwona (2017) Fenomeny społecznej roli sztuki a demokratyzacja. Od zarania kultury do sztuki Kantora i Abakanowicz. Percepcja, ochrona i zachowanie, “Sztuka i Dokumentacja”, no. 16, pp. 49-61.

Tsing Anna (2012) Unruly Edges: Mushrooms as Companion Species. For Donna Haraway, “Environmental Humanities”, vol. 1, pp. 141-154.

Wamberg Jacob (2020) Jak sztuka stała się posthumanistyczna. Rozszerzenie koncepcji historiogra-fii, “Szum”, 10.07.2020, https://magazynszum.pl/jak-sztuka-stala-sie-posthumanistyczna-rozsze-rzenie-koncepcji-historiografii/, accessed: May 7, 2022

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20