Anselm Kiefer: Zebrać co rozbite. Prace cyklu Chevirat Ha-Kelim (Rozbicie naczyń)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2022/24/7

Słowa kluczowe:

Anselm Kiefer, sztuka współczesna, „rozbicie naczyń“, Izaak Luria, Kabała, zniszczenie, naprawa.

Abstrakt

Podstawą tworzenia cyklu prac Anselma Kiefera (niemieckiego artysty urodzonego w 1945 roku) Chevirot ha-kelim (Breaking of the vessels), rozpoczętego w 1990 roku jest kabalistyczna teoria Izaaka Lurii (1534-1572) oraz Natana z Gazy (1644-1680). Luria – mistyk i twórca ortodoksyjnej kabały i Natan z Gazy są twórcami kabalistycznego mitu odpowiadającego historycznym doświadczeniom narodu żydowskiego. Mit ów koncentruje się na trzech wielkich symbolach: cimcum (hebr., „skurczenie”), czyli samowycofanie się Boga, umożliwiające zaistnienie świata drogą emanacji, szewira (hebr., „rozbicie naczyń”) oraz tikkun olam (hebr., „naprawa”), czyli kabalistycznej nauce o roli człowieka w naprawie świata. Kiefer od połowy lat 80., gdy artysta zaczął wykorzystywać w swych pracach ołów, popiół, szelak, glinę jego myśl i dzieła odnoszą się do kultury żydowskiej. Prace cyklu Chevirot ha-kelim, demonstrowane od 1985 roku w różnych miejscach na świecie (Berlin, Tel Aviv, Paryż, Hobart…), na które (w zmiennych konfiguracjach) składa się zespół rzeźb, obrazów-reliefów, obiektów odnoszących się do dramatycznego procesu tworzenia świata, rozumianego jako kosmiczna katastrofa. Zburzona została harmonia świata, zło usamodzielniło się – tworzy się historia. Akt Chevirot ha-kelim jest – wedle wykładni kabalistów – momentem rozbicia, pęknięcia pierwotnej jedni. Symbolem rozbicia, tak samo w mitologii żydowskiej, jak w dziełach Kiefera, są skorupy glinianych naczyń, rozbite kawałki szyby, stopione ołowiane karty monumentalnych ksiąg, ołowiany samolot z „przetrąconym” skrzydłem. Świat naznaczony katastrofą wymaga naprawy, odkupienia, przywrócenia pierwotnej harmonii. Prace Kiefera, poprzez zawartą w nich symbolikę, z jednej strony są świadectwem pamięci melancholijnej, odnoszonej do określonej rzeczywistości historycznej (nazizm, zbrodnia Holocaustu i ich obecność we współczesności). Z drugiej strony, przekaz jego sztuki wiąże się z żydowską tradycją wiary w możliwość naprawy i odnowy, zebrania tego, co rozbite i nadziei, że wraz z podjęciem pracy nad przywróceniem pierwotnego porządku (tikkun olam) nastąpi proces odkupienia, scalenia i pojednania. Ten aspekt prac Kiefera odnosi się tak samo do relacji etycznych, jak i do naszych związków z mitami i religiami zakładającymi metafizyczność rzeczywistości.

Bibliografia

Barron Wells Mary Breaking of the Vessels: Destruction and Creation in the Art of Anselm Kiefer, https://aras.org/sites/default/files/docs/00052Barron.pdf (accessed: 22.06.22).

Bernadac Marie-Laure Athanor, https://www.louvre.fr/sites/default/files/medias/medias_fichiers/ fichiers/pdf/louvredossier-presse-anselm-kiefer.pdf (accessed: 19.4.2020).

Biro Matthieu (1998) Anselm Kiefer and Philosophy of Martn Heidegger, Cambridge.

Bouhours Jean-Michel (2016) Anselm Kiefer, Centre Pompidou, 16 December 2015 – 18 April 2016, Paris.

(ed.)Ehrman Ahrne (2005) Götz Adriani talks to Anselm Kiefer, in: Anselm Kefer für Paul Celan, Galerie Thadeus Ropac, Salzburg.

https://www.flickr.com/photos/artimageslibrary/6217939964/in/photostream/anselm/kiefer/shebirat/ha/Kelim (accessed: 23.06.22).

Jedlińska Eleonora (2006) Szechina albo ucieleśnione Imię Boga. Rzeźba Anselma Kiefera w Hamburger Bahnhoff w Berlinie, “Przegląd Nauk Historycznych” 2006, V, no. 2 (10), pp. 213-224.

Jedlińska Eleonora (2019) Kształty pamięci. Wybrane zagadnienia sztuki współczesnej, Łódź.

Jedlińska Eleonora (2020) Anselm Kiefer at the Louvre Museum and Olafur Eliasson in Versaille: on the narrative space of a work of art, in: “Art Inquiry“ 2020 XXII.

Jonas Hans (1979) Das Prinzip Verantwortung, Frankfurt/Main: Insel.

Jonas Hans (1994) Le Concept de Dieu après Auschwitz: une voie juive, trad. de l’allemand par. Ph. Ivernel, transl. from French Jedlińska Eleonora, Payot&Rivages, Paris 1994.

Jung Carl Gustaw (1970) Civilization in Transition. The collected works of C.G. Jung, edit. and transl. by Adler Gerhard and Richard Francis Carrington Hull (R.F.C. Haull), Princeton Uni¬versity Press, New York.

Kamczycki Artur (2015) Muzeum Liebeskinda w Berlinie. Żydowski kontekst architektury, Poznań.

Kłoczowski Andrzej, Hans Jonas o boskiej wszechmocy i niemocy Boga, https://kultura.onet.pl/fragmrnty-ksiazek/hans-jonas-o-boskiej-wscechmocy-i-niemocy-boga/psh8qo7. (onet.pl) (acces¬sed: 3.3.22).

Kłoczowski Andrzej (2012) Hans Jonas. Idea Boga po Auschwitz, Kraków.

Kulbyté Agné (2020) The Painteras a Prophet turned toward the Past, “Art Inquiry” 2020, XXII, pp. 39 55.

Mencfel Michał (2004) Sztuka i melancholia. O problemie pamięci w twórczości Anselma Kiefera, “Artium Quaestiones” 2004, XV, Poznań.

Ouaknin Marc-Alain (2006) Tajemnice kabały, transl. Pruscy Krystyna and Krzysztof, Warszawa.

(ed.) Rosenthal Mark (1987) Anselm Kiefer, The Art Institute of Chicago and the Philadelphia Museum of Art, Chicago.

Saltzman Lisa (1999) Anselm Kiefer and Art after Auschwitz, Cambridge.

Scholem Gershom (1996) Kabała i jej symbolika, transl. Kania Ireneusz, Kraków.

Scholem Gerschon (2006), Żydzi i Niemcy, Sejny.

Schelom Gerschom (2007), Mistycyzm żydowski i jego główne kierunki, Warszawa.

Scholem Gershon (2010) O mistycznej postaci bóstwa. Z badań nad podstawowymi pojęciami ka-bały, transl. Haas Agnieszka, Warszawa 2010.

Schwartz J. (2012) Go See - Tel Aviv: Anselm Kiefer ‘Shevirat Ha-Kelim (the breaking of the vessels)’ at Tel Aviv Museum of Art through April 30, 2012 in: http://artobserved.com/2012/01/go-see-tel-aviv-anselm-kiefer-shevirat-ha-kelim-the-breaking-of-the-vessels-at-tel-aviv-museum-of-art-through-april-30-2012/ (accessed: 26.06.22).

Strasser Catherine (2000) Chevirat Ha-kelim: Le bris des vases et Anselm Kiefer: Chapelle de la Salpêtrière, Édition du Regard, Paris.

Terrasse Jean-Marc (2007) Frontieres, en nous, hors de nous, nous - Entretien Jean-Marc Terrasse:Anselm Kiefer au Louvre , edit. du Regard, Paris.

Unterman Alan (1994) Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Warszawa.

Wąs Cezary (2007) Ekstatyczna pustka we współczesnej architekturze kultowej, “Quart. Kwar¬talnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego”, Wrocław.

Zweite Armin (1989), Anselm Kiefer. The Heigh Priestess, published by Harry N. Abrams, Shelter Island.

Zweite Armin (1989), Anselm Kiefer, Zweistromland. Mit einem Essay von Armin Zweite, Köln.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-20