Nagie formy – wyzwanie kulturowe
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/13Słowa kluczowe:
performance art, pornografia, spojrzenie, pleasure principle, posthumanizm, gender, Festival of Naked Forms, Lenka KlodovaAbstrakt
Punktem wyjścia artykułu jest Festival of Naked Forms, który jest organizowany przez Lenka Klodova w Pradze (i okazjonalnie w innych miastach). Kuratorka nadała festiwalowi charakter monotematyczny. Dotyczy on nagości w sztuce performance, a więc formie na żywo. Festiwal odbywa się co roku, od 2016. W tym czasie na festiwalu została zaprezentowana ogromna różnorodność form performance, środków artystycznych, hybryd medialnych. Dokumentacja festiwalu stanowi podstawę badań nagiej formy w sztuce na żywo. W metodologii interpretacyjnej naga forma została powiązana z formami prezentacji libido oraz 'zasady przyjemności', a także aspekt wizualności dzieła sztuki i roli 'spojrzenia' w tak specyficznym dziele jakim jest dzieło sztuki performance. Punktem odniesienia są zarówno sztuka surrealistyczna jak i po współczesne relacje sztuki wobec pornografii. W konkluzji została wskazana subwersywna, rzucająca wyzwanie czyli polityczna, siła nagich form i ich zdolność dokonania zmian w kulturze
Bibliografia
Artist’s Manifestos From the Futurists to the Stuckists (2011), selected by A. Danchev, Penguin Books.
Świdziński Jan (1977), Sztuka jako Sztuka kontekstualna. Art as Contextual Art, Warszawa: Remont Gallery.
O’Doherty Brian (1986), Inside the White Cube. The Ideology of the Gallery Space, San Francisco: Lapis Press.
Kosuth Joseph (2002), No Exit, [in:] Art After Philosophy and After. Collected Writings, 1966-1990, edited by G. Guercio, Cambridge, MA: MIT Press, pp. 227-234.
Fokt Simon (2012), Pornographic art - a case from definitions, “The British Journal of Aesthetics”, 52, no. 3, pp. 287-300.
Maes Hans R. V. (2012), Who Says Pornography Can't Be Art? [in:] H. R. V. Maes and J. Levinson, eds., Art and Pornography: Philosophical Essays, Oxford: Oxford University Press, pp. 17-47.
Maes Hans R. V. (April 2011), Art or Porn: Clear Division or False Dilemma? “Philosophy and Literature”, 35(1), pp. 51-64.
Held Jacob M. (2019), Film, Art, and Pornography, [in:] N. Carroll, L. T. Di Summa and S. Loht eds., The Palgrave Handbook of the Philosophy of Film and Motion Pictures, Cham: Palgrave Mac-millan, pp. 721-755.
Vasilaki Mimi (April 2010), Why Some Pornography May Be Art, “Philosophy and Literature”, 34(1), pp. 228-233.
Bürger Peter (1984), The Theory of the Avant-Garde, translated by M. Shaw, Manchester: Manchester University Press.
Braidotti Rosi (2013), The Posthuman, Cambridge, UK: Polity Press.
http://htm.divus.cz/praha/en/article/alfred-kubin-a-few-notes-inspired-by-the-exhibition.
https://www.ubu.com/historical/breton/Breton-Andre_First-Manifesto-of-Surrealism_1924.pdf.
https://www.Artnews.com/art-news/retrospective/why-have-there-been-no-great-women-artists-4201/.
https://kar.kent.ac.uk/31448/1/FINAL%20OUTPRINT.PDF.
https://doi.org/10.1007/978-3-030-19601-1_31.
https://doi.org/10.1093/aesthj/ays002.
http://htm.divus.cz/praha/en/page/?uri=f-n-a-f&id=100.
https://www.favu.vut.cz/en/studios/body-design.
https://ubu.com/film/muehl. html.