Dyskurs między i o artystach: Alberto Giacometti – Francis Bacon
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2021/23/12Słowa kluczowe:
Francis Bacon, Alberto Giacometti, dyskurs, proces kreacji, rzeźba, malarstwo, figura ludzka, pracowniaAbstrakt
Problem niniejszego artykułu zawiera się w skupieniu uwagi na pojęciu dyskursu w odniesieniu do życia i twórczości oraz wzajemnych związkach dwóch wybitnych artystów XX wieku: Alberto Giacomettiego i Francisa Bacona. Dyskurs o tych twórcach a także dyskurs między nimi stał się tematem – podstawą rozważań prezentowanego tekstu. W 2018 roku zorganizowana została wystawa (Bacon. Giacometti) konfrontująca dorobek obu mistrzów, w ramach której kuratorzy wskazali na podobieństwo ich postaw artystycznych, styl życia, więzi przyjaźni, rywalizację i wspólne wizje twórcze. Wspólna prezentacja twórczości tych dwóch artystów: Francisa Bacona i Alberto Giacomettiego w ramach jednej wystawy pozwoliła widzieć ich artystyczne dokonania i koleje losu z perspektywy rozumienia znaczenia pojęcia dyskursu. Wystawa ich prac miała miejsce w 2018 roku w Fondation Beyeler przy współudziale Fondation Giacometti w Paryżu. Pokaz ten, przy udziale najwybitniejszych badaczy zajmujących się twórczością obu artystów, stał się wizualnym i merytorycznym wskazaniem szczególnego dyskursu między i o życiu i twórczości Giacomettiego i Bacona.
Bibliografia
Alley Ronald, Rothstein John (1964), Francis Bacon, London, Trustees of the Tate Gallery, Thames & Hudson.
Bacon-Giacometti (2018) Fondation Beyeler. Fondation Giacometti, Riehen/Basel, April 29-September 2, 2018, (ed.) Grenier Catherine, Kuster Ulf, Pappiatt Michael, pp. 19-20.
Bacon. En toutes lettres, Francis Bacon. Books and Painting (2019-2020), exhibition catalogue Paris at the Centre Pompidou, Paris.
Bonnefoy Yves (1991) Alberto Giacometti. La biographie d’ouevre, Paris.
Bataille Georges (2000) On Nietzsche, trans. from French by Boone Bruce, London, Athlone Press.
Bonnefoy Yves (2018) Alberto Giacometti: biograhie d’une oeuvre unique, ed. Flammarion, Paris.
Boudaille Georges (1966), Entretien impossible, “Les Lettres françaises”, 20-26 janvier 1966, pp. 11-13.
Doswalds Christoph (1966) Alberto Giacometti 1901-1966, Kunsthalle Wiedeń.
Dawson Barbara (2009) Tracing Bacon, in: Francis Bacon. Incunabula, Thames & Hudson, London.
Dufrêne Thierry (1994) Alberto Giacometti: les dimensions de la réalité, Skira, Genève.
Dufrêne Thierry (2007) Pour Giacometti, l’atelier est un lieu mental et de reglage optique, Le Journal des Arts.fr 2 novembre 2007.
Genet Jean (1958) L’Atelier d’Alberto Giacometti, Éditions L’Albèrte, Paris.
Genet Jean (2017) L’Atelier d’Alberto Giacometti, French & European Pubns.
Giacometti Alberto (1990), Ecrits, Hermmann, Paris.
Grenier Catherine (2018) Violence and Compulsion, in: Bacon-Giacometti Fondation Beyeler.
Fondation Giacometti, Riehen/Basel, April 29-September 2, 2018, (ed.) Grenier Catherine, Kuster Ulf, Pappiatt Michael, pp. 16-23.
Harrison Martin, Daniels Rebecca (2008) Francis Bacon. Incunabula, London: Thames & Hudson.
Harrison Martin (2008) exh. cat. Alberto Giacometti, Francis Bacon: Isabel Rawsthorne and Other Intimate Strangers, Gagosian Gallery, New York.
Hohl Reinhold (1971) Alberto Giacometti, Hatje, Stuttgart.
Hohl Reinhold (1987) Alberto Giacometti, Nationalegalerie Berlin.
Hohl Reinhold (ed.) (1998) Giacometti : A Biography in Pictures, G. Hatje, Ostfildern-Ruit.
Jacobi Carol (2008) Alberto Giacometti, Francis Bacon: Isabel Rawsthorne and Other Intimate Strangers, Gagosian Gallery, New York, p. 224.
Jedlińska Eleonora (2021) Francis Bacon (1909-1992). Fotografia jako sposób patrzenia, “Sztuka i Krytyka” nos. 3-4, pp. 8-32.
Kędzierski Marek (2003) (transl.) List do Pierre’a Matisse’a / Lettre a Pierre Matisse, “Kwartalnik Artystyczny” nos. 2-3, p. 27. First edition : N.N., Hier, sables mouvant, “Le Surrealisme au Service de la Revolutuion’’ 15.5.1933.
Kędzierski Marek (2003) (transl.) Alberto Giacometti. Teksty, in: “Kwartalnik Artystyczny” 2003, nos. 2-3, pp. 13-51.
Kędzierski Marek (2003) Sztuka niezmiernie mnie interesuje... Alberto Giacometti i jego rzeczywistość in: “Kwartalnik Artystyczny”, nos. 2-3, pp. 83-161.
Kędzierski Marek (2003) „Widzieć” oznaczało dla niego „być”... James Lord w rozmowie z Markiem Kędzierskim, transl. Kędzierski Marek, “Kwartalnik Artystyczny”, nos. 2-3, pp. 163-191.
Kędzierski Marek (2003) „My byliśmy uprzywilejowani...” Ernst Scheidegger w rozmowie z Markiem Kędzierskim, transl. Kędzierski Marek, “Kwartalnik Artystyczny” nos. 2-3, pp. 192-202.
Kołacka Daria (2002) Czy portret musi mieć głowę? O Alberta Giacomettiego zmaganiu z materią w kilku częściach, in: “Artium Quaestiones” no. XIII, pp. 5-74.
Krauss Rosalind E. (1986) No more play, in: The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths, Cambridge, Massachusetts, London 1986.
Leiris Michel (1929) Alberto Giacometti, “Documents” 1929, no. 4, p. 210.
Leszkowicz Paweł (2008) Homoseksualny Bacon, “Kwartalnik Artystyczny” 2005, no. 4, pp. 114- -123.
Lord James (1985) Alberto Giacometti: A Biography, Farrar, Giroux, New York.
Ofield Simon (2001), Wrestling with Francis Bacon, “Oxford Art Journal” vol. 2, pp. 113-130.
Pappiatt Michael, Francis Bacon and Alberto Giacometti: Parallel Vision of Terrible Truth, in: Bacon.Giacometti. exh. cat. Fondation Beyeler. Fondation Giacometti, Riehen/Basel, April 29-September 2, 2018. pp. 168-175.
Sylvester David (1987), Interviews with Francis Bacon. The Brutality of Fact. London: Thames & Hudson.
Sylvester David (1997), Rozmowy z Francisem Baconem. Brutalność faktu, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.
Véronique Wiesinger (2007) L’atelier d’Alberto Giacometti. Collection de la fondation Alberto et Annette Giacometti, eédition du Centre Pompidou Paris.
Arya Rina (2008) A-theology and the Recovery of the Sacred in Georges Bataille and Francis Bacon, Université de Glasgow, Glasgow p. 2. https://A-theology and the recovery of the sacred in Batailleand Bacon — University of Huddersfield Research Portal (31.08.2021)
Dufrêne Thierry, Pour Giacometti, l’atelier est un lieu mental et de réglage optique –”L'ŒIL” – n° 596 (lejournaldesarts.fr) https://www.lejournaldeserts.fr/expositions (30.5.2021).
https://www.tate.org.uk/art/artworks/giabometti-jean-genet ‘Jean Genet’, Alberto Giacometti, 1954 or 1955 | Tate (31.5.2021).
Isabel Rawsthorne: The Woman who was a walking Work of Art, “Yorkshire Post” 15 August 2008. https://www.bing.com/search?q=Isabel Rawsthorne: The Women who was a walking Work of Art, “Yorkshire Post” 15 August 2008. - Bing (31.8.2021).
Jacobi Carol Picasso’s Portraits of Isabel Rawsthorne, “The Burlington Magazine”, 2017 September, vol. 159/No. 1374. https://www.burlington.org.uk/archive/article/picassos-portraits-of-isabel-rawsthorne (30.05.2021).