Sztuka uliczna: przekaz artystyczny w nowoczesnym środowisku miejskim

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/13

Słowa kluczowe:

sztuka uliczna, graffiti, muralizm, kryterium artystycznej oceny, narracje

Abstrakt

Przez cały czas istnienia ludzkości formułowano odpowiednie kryteria dla środków informacyj­nych i przedmiotu dzieł sztuki. Wiek XX charakteryzował się fundamentalną reinterpretacją sen­sowności i sposobu przekazu informacyjnego sztuki, która utraciła dominującą rolę w niektórych zakresach – przekazywania ideałów estetycznych, edukacji społeczeństwa w duchu harmonii i piękna - wprowadzając cechy moralne z wykorzystaniem środków artystycznych, pewne treści ideologiczne itp. Sztuka uliczna kontrastowała ze sztuką tradycyjną i wielowiekowymi środkami artystycznymi w sposobie dostarczania pewnych informacji, a główną przyczyną jej powstania były problemy społeczne okresu powojennego w biednych dzielnicach Nowego Yorku. W warun­kach bezrobocia, ogólnej depresji i ubóstwa, młodzi ludzie wymyślili nowe rozrywki wykorzystu­jąc wszystko, co było w pobliżu. A potem, kilka lat później, ten trend objął niemal wszystkie kraje świata - zarówno biedne, jak i bogate. W ten sposób okres powojenny przyniósł deskorolki, rap, graffiti i street art w obecnej formie.

Stopniowo znaczenie sztuki ulicznej pogłębiło się i poszerzyło: oprócz wyrażania siebie i pro­testów społecznych, wśród aktualnych celów pojawił się także indywidualny sprzeciw wobec postępującej globalizacji, pojawiły się implikacje polityczne, które, na przykład, zdecydowanie charakteryzują graffiti i malowidła ścienne Rewolucji Godności na Ukrainie. W trakcie swojego rozwoju legalna sztuka uliczna oddzieliła się od nielegalnej, czysto amatorskiej, spontanicznej. Pojawili się także artyści, którzy zaczęli uprawiać „komercyjną sztukę uliczną”, którą lepiej by­łoby nazwać sztuką miejską lub po prostu nowoczesną sztuka, ponieważ nie jest już tworzona w warunkach ulicznych i znajduje się coraz bardziej pod prerogatywą galerii sztuki i prywatnych klientów. Postawa innych artystów, którzy nie uważają swojej pracy za komercję, jest często nie­co niejednoznaczna, ponieważ promują oni sztukę poza polityką i handlem, uprawiając „sztukę dla sztuki”. Ciekawym zjawiskiem należącym do tego porządku w sztuce ulicznej są realizacje młodych artystów bez dostępu do zewnętrznego finansowania, które stały się swoistym „klastrem artystycznym”, czy raczej „klastrem kreatywnym”. Ich pojawienie się było możliwe ze względu na dostępność znacznej liczby niedziałających przedsiębiorstw przemysłowych, w których artyści wynajmowali puste pomieszczenia za symboliczną opłatą.

Osobliwość sztuki ulicznej polega na tworzeniu narracji będącej interwencją w miejski obszar. W tym przypadku każdy artysta ma swój cel: przekazać wiadomość, upamiętnić siebie, zareago­wać na polityczne zdarzenie, wyrazić protest itd. W przypadku, gdy sztuka uliczna ze spontanicz­nej staje sztuką na festiwalu czy w przestrzeni galerii, może uzyskać transmedialny charakter i być dopełniona tańcami, performansami, muzyką.

Biogramy autorów

Mykola Dyomin - Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina

Doctor of Science (Architecture) (1988), Professor (1990), Ho­nored Architect of Ukraine (1997), Corresponding Member of the National Ukrainian Academy of Arts (2001), Professor of the International Academy of Architecture (1992), full member, Vice-President of the Ukrainian Academy of Architecture. In 1975–1986 – Head of the Department of the General Plan of Kyiv; 1988–2002 – Director of the Research Institute of Theory and History of Architecture and Urban Planning.

From 1986 to the present, Head of the Department of Urban Construction of Kyiv National University of Construction and Architecture.

Author of more than 60 significant architectural and urban projects, and more than 300 scientific articles. Scientific interests and fields of scientific activity: architecture, urban studies, art theory.

  1. Dyomin, M.M., Orlenko, M.I. (2017). The systematic approach to monuments and restoration activities. Urban planning and territorial planning: Scientific and techni- cal collection, Osietrin, M.M. (Ed.). Kyiv, KNUCA. Issue 65, pp. 21–32.
  2. Dyomin Mykola, Ivashko Oleksandr. The systematic approach to the revitalization of historical fortifications and industrial enterprises under art clusters, Chełm – Lviv, 2018. No. 10. pp. 30-33.
  3. Dyomin Mykola, Ivashko Yulia, Rezga Kouider, Mosques of Algeria: Architectural and Urban Aspects, Kyiv, 2019, p. 192.
  4. Dyomin Mykola, Ivashko Oleksandr, Street Art as a new Phenomenon of Art – a Means of Centrification of the Urban Environment, “Art Inquiry. References sur les arts”, volu- me XXI (XXX), pp. 129-148.

Oleksandr Ivashko - Kyiv National University of Construction and Architecture, Ukraina

Master of Science in Architecture, a post-graduate student. Scientific interests and fields of scientific activity: street art, contemporary art, art clusters.

  1. Ivashko, O.D., Orlenko M.I. Art-Clusters as a New Type of Buildings: the Specificity of the Spatial Solution and the Features of Restoration during the Redevelopment Process (The Experience of Poland). / Środowisko Mieszkaniowe (Housing environ- ment), Kraków, 2017. No. 21. pp. 109-115.
  2. Iwaszko O. Społeczna Przyroda Nowych Artystycznych Kierunków w Miejskim Środo- wisku, “Przestrzeń/Urbanistyka/Architektura” 2/2018, pp. 167–176.
  3. Ivashko, O., Perehuda, Ye. Street art as a factor of cultural development and an element of symbolic politics in post-revolutionary Ukraine. Stosunki międzykulturowe. Tom 1. Strategie bezpieczeństwa i komunikacji we współczesnym świecie, Zielona Góra, 2016, pp. 155-174.
  4. Ivashko O. Możliwości użycia sztuki ulicznej we współczesnym dostosowaniu zamków i twierdz. Current issues in research, conservation and restoration of historic fortifica- tions, Chełm-Lviv, 2016, pp. 86-90.
  5. Dyomin Mykola, Ivashko Oleksandr. Street Art as a new Phenomenon of Art – a Means of Centrification of the Urban Environment, “Art Inquiry. References sur les arts”, volume XXI (XXX), pp. 129-148.

Bibliografia

Bezklubenko Serhii (1997) Art and power. Grumpy spouses?, “Viche” No. 8, pp. 125-134.

Bezklubenko Serhii (2000) Essays on the general theory of art. I. What is art?, “Bulletin of KNU¬KIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 3, pp. 4-19.

Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. II. The origin of art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts” Kyiv, Vol. 4, pp. 4-33.

Bezklubenko Serhii (2001) Essays on the general theory of art. III. The formation of art form. What is "artistic", “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 6, pp. 16-26.

Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. V. Formation of the arts. Ch. I. Applied art; Ch. II. Building art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 7, pp. 10-20.

Bezklubenko Serhii (2002) Essays on the general theory of art. Culture and art in the modern world: scientific issues, “Bulletin of KNUKIM”. Kyiv, Vol. 7, pp. 164-168.

Bezklubenko Serhii (2003) Essays on the general theory of art. VI. The formation of the arts. Chapter 3. Painting; Chapter 4. Musical art, “Bulletin of KNUKIM”. “Series in Arts”. Kyiv, Vol. 8, pp. 12-29.

Iwaszko Oleksandr (2018) Społeczna Przyroda Nowych Artystycznych kierunków w Miejskim Śro¬dowisku. Przestrzeń / Urbanistyka / Architektura, 2/2018, pp. 167-176.

Ivashko O. (2019) The issues of conservation and revitalization of the monuments of industrial architecture. “Wiadomości Konserwatorskie – Journal of Heritage Conservation” / 58/2019 pp. 113-117.

Ivashko Yulia (2009) Features of the use of natural motifs in modern architecture. “Bulletin of Lviv Polytechnic National University”, No. 656, pp. 38-43.

Ivashko Yulia (2010) The influence of Japanese art on the art and architecture of Europe in the late nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 250-254.

Ivashko Yulia (2011) The influence of Buddhism and Shintoism on the development of religious and philosophical ideas in Europe in the nineteenth and early twentieth centuries, “Linguistic and Conceptual Views of the World” Vol. 28, pp. 277-280.

Ivashko Yulia, Kuzmenko Tetiana, Li Shuan, Chang Peng (2019). The influence of the natural environment on the transformation of architectural style, “Landscape architecture and Art”. 2019, vol. 8, No 8, pp. 101-108.

Kulikov Petro, Dyomin Mykola, Chernyshev Denys, Kuśnierz-Krupa Dominika, Krupa Michał. (2019). The issues of preservation and revitalization of residential, public and industrial buildings from the second half of the 19th and early 20th centuries in Kyiv and Krakow, “Wiadomości Kon¬serwatorskie – Journal of Heritage Conservation”, 60, 2019, pp. 140-146.

Shylo Oleksandr, Ivashko Oleksandr (2016) Monumental art and street art in modern urban space “Scientific Herald of Construction” No. 2 (84), pp. 74-78.

Petrova Olha (1993) Functioning of the ethnic-artistic traditions in professional fine art (based on the materials of national schools of the 60s and 80s) DSc diss., Institut of Phylosophy of National Academy of Sciences of Ukraine.

Petrova Olha (1986) Stylization or materialization of traditions? "Tvorchestvo", No.6, pp. 14-16.

Petrova Olha (2004) Art criticism reflections. Kyiv: Publishing House of Kyiv-Mohyla Academy.

Ortodox Poltavshchyna (composed by A. Dmytrenko, L. Onischuk, V. Shulyk) (2008), Poltava: ASMI.

Sztabiński Grzegorz (2019). Why Do We Need the Term “Art”? “Art Inquiry. References sur les arts”, volume XXI (XXX), pp. 19-35.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2019) How does performance affect the understanding of ‘Art’. “Art Inquiry. References sur les arts”, volume XXI (XXX), pp. 111-127.

Sztabińska-Kałowska Paulina (2019). Sztuka w świetle zwrotu performatywnego, manuscript.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25