(Nie)ludzka technologia w ikonografii współczesnego śląskiego street artu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/12

Słowa kluczowe:

street art, technologia, nieludzkie, Grupa Janowska, nowy materializm, Saturn

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest zagadnieniu ikonografii współczesnego śląskiego street artu w kon­tekście relacji człowiek – technologia. Autor, odwołując się do światopoglądu ezoterycznego ruchu Różo – Krzyża, wskazuje na jego wpływ na twórczość współczesnych śląskich artystów miejskich, Raspazjana oraz Mony Tusz, z uwzględnieniem pośrednictwa malarzy Grupy Janow­skiej. Podniesiona zostaje kwestia relacji pomiędzy światem natury a technologii w kontekście antropozoficznych poglądów Rudolfa Steinera oraz współczesnej filozofii nowego materializmu. Autor poddaje analizie wybór murali, wskazując na ich funkcję jako rodzaju praktyk materialno – dyskursywnych, które nakierowane są na eksplorację dualizmów bio-technologicznego świata.

Biogram autora

Jakub Petri - Department of Aesthetics, Faculty of Philosophy, Jagiellonian University, Kraków

PhD, works at the Department of Aesthetics of the Jagiellonian Uni­versity, Cracow, Poland. He specializes in urban aesthetics, somaesthetics and transcul­tural studies. He is the author of a book on Japanese urban space (Estetyczne aspekty japońskiej przestrzeni miejskiej, 2009) and several articles on the aesthetics of street art and performative urban disciplines. He was also the editor of the volume of proce­edings of the 19th International Congress of Aesthetics (ICA) (Performing Cultures, 2016) and organized a conference on the aesthetics of urban space (“Estetyczne Akty­wacje Przestrzeni Miejskiej”, Cracow 2015).

Bibliografia

Banksy (2012), Exit Through the Gift Shop, movie, Revolver Entertainment.

Barad, Karen (2012a), On Touching – The Inhuman That Therefore I Am, v1.1,

https://www.diaphanes.net/titel/on-touching-the-inhuman-that-therefore-i-am-v1-1-3075 [accessed 30.05.2020]

Barad Karen (2012b), Intra-actions, an interview with Karen Barad, https://es.scribd.com/docu¬ment/342381833/Intra-Actions-Interview-of-Karen-Barad [accessed 30.05.2002]

Bennet Jane (2004), The Force of Things: Steps Toward an Ecology of Matter, Political Theory, Vol. 32, No. 3 (Jun., 2004), pp. 347-372.

Bennet Jane (2010), Vibrant Matter. A Political Ecology of Things, Duke University Press.

Gralińska-Toborek Agnieszka (2019), Graffiti i Street art. Słowo, obraz, działanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gralińska-Toborek Agnieszka, Jerzyk, Kazimierska-Jerzyk Wioletta (2013), Doświadczenie sztuki w przestrzeni miejskiej. Galeria Urban Forms 2011-2013, Urban Forms, Łódź, 2013.

Paterson Mark (2011), More-than Visual Approaches to Architecture. Vision, Touch, Technique, Social and Cultural Geography, vol. 12, pp. 263-281.

Petri Jakub (2016), The Garden Cities of Katowice: A Study of Cityholia, Art Inquiry, vol. 18, pp. 127-143.

Petri Jakub (2019), Under construction : urban practices of terrain vague in Upper Silesia, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica, vol. 33, pp. 65-74.

Steiner Rudolph (1915), The Destinies of Individuals and of Nations, The Nature of the Christ Im¬pulse and the Michaelic Spirit Serving It, https://wn.rsarchive.org/Lectures/Dates/19150117p01.html [accessed 30.05.2020]

Steiner Rudolf (1918), The Philosophy of Freedom, The Consequences of Monism, https://wn.rsar-chive.org/Books/GA004/English/RSP1964/GA004_conmon.html [accessed 30.05.2020

Twardoch Szczepan (2014), Drach, Wydawnictwo Literackie, Kraków

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25