Eksperyment i „sztuka artystyczna”. Od niepewności do imitacji

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2020/22/8

Słowa kluczowe:

eksperyment, sztuka artystyczna, powieść eksperymentalna, sztuka ekspery¬mentalna, pastisz, imitacja

Abstrakt

Artykuł przedstawia trzy różne odsłony eksperymentu artystycznego. Źródłowa idea ekspery­mentu w działalności artystycznej, przedstawiona w XIX wieku przez Émila Zolę pod hasłem „powieści eksperymentalnej” a także neoawangardowe rozróżnienie na „sztukę artystyczną” i eks­perymentalną dokonane przez Allan Kaprowa w latach 60. XX wieku łączyły ściśle eksperyment z niepewnością i niewiedzą. W tym kontekście w artykule postawione zostaje pytanie, w jakiej mierze praktyki współczesnych artystów, również często określane mianem eksperymentalnych, wpisują się w historyczne rozumienie eksperymentu i czy nie stały się kolejną artystyczną stylisty­ką. Kwestia ta jest analizowana w odniesieniu do filmu Powtórzenie Artura Żmijewskiego.

Biogram autora

Łukasz Białkowski - Department of Art Studies, Faculty of Humanities, Pedagogical University of Krakow

(Born 1981) – Ph. D. in philosophy. He is a university lecturer, art critic and independent curator. He focuses on the problems of socially engaged art, as well as relations between a structure of art production and the development of audio-visual technologies and the Internet. He has published his texts in numerous magazines, exhibition catalogues and monographic studies. Author of Nieszczere pole. Szkice o sztuce elaborating on various aspects of the notion of autonomy within the art field and Figury na biegunach discussing the figure of an author in 20th-century philosophy of art. Associate Professor at the Faculty of Humanities at the Pedagogical University of Kraków and lecturer at the Faculty of Graphic Arts (Academy of Fine Arts in Kraków). He lives in Kraków.

Bibliografia

Bendyk E. (2006) “Powtórzenie” – Żmijewski contra Zimbardo, “Antymatrix.

Blog Edwina Bendyka”, https://bendyk.blog.polityka.pl/2006/06/06/powtorzenie-zmijewski-contra-zimbardo/ [accessed: 14 July 2020].

Bishop C. (2012) Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, London–New York: Verso.

Bishop C. (2006) The social turn: Collaboration and its discontents, “Artforum International”, February, no. 44(6), pp.178–183.

Bourriaud N. (2002) Relational Aesthetics, translated by Simon Pleasance & Fronza Woods with participation of Mathieu Copeland, Dijon: les presses du réel.

Greenberg C. (2006) Obrona modernizmu. Wybór esejów, translated by G. Dziamski, M. Śpik--Dziamska, Kraków: Universitas.

Higgins D. (1985) Intermedia, translated by M. and T. Zielińscy [in:] idem, Intermedia i inne eseje, Warszawa: Akademia Ruchu.

Kaprow A. (2003) Experimental Art, in: Essays of Blurring the Life and Art: Expanded Edition, ed. J. Kelley, Berkeley–Los Angeles–London: University of California Press.

Mytkowska J. (2005) Powtórzenie, curatorial text for the 51st International Art Exhibition – Biennale di Venezia, Polish Pavilion, https://labiennale.art.pl/en/wystawy/repetition/ [accessed: 17 July 2020].

Nelson T. (1965) A File Structure for the Complex, the Changing, and the Indeterminate. Associa¬tion for Computing Machinery. Proc. 20th National Conference, pp. 84–100.

Remy M. (1969) Dictionnaire du français moderne, Paris : Hatier.

Ugrešić D. (2013) Kultura karaoke, translated by D.J. Ćirlić, Kraków: Ha!art.

Zola É. (1881) Le Roman expérimental, Paris : ed. VI, Éditeur G. Charpentier, 1881; The Experi¬mental Novel (1893), transl. from French by B. M. Sherman, New York: The Cassel Publishing Co.

Pobrania

Opublikowane

2020-12-25