OŚWIADCZENIE O OTWARTYM DOSTĘPIE

Art Inquiry jest recenzowanym czasopismem naukowym w modelu diamentowego otwartego dostępu, wydawanym przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe. Cała zawartość jest bezpłatnie dostępna online natychmiast po publikacji, bez żadnych opłat dla użytkownika ani jego instytucji. Użytkownicy mogą czytać, pobierać, kopiować, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać oraz linkować pełne teksty artykułów bez konieczności uzyskiwania wcześniejszej zgody wydawcy lub autora.


LICENCJE I PRAWA AUTORSKIE

Od 2024 roku wszystkie artykuły publikowane są na licencji Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0). W poprzednich latach artykuły ukazywały się na licencji CC BY-NC-ND 4.0. Informacja o obowiązującej licencji podawana jest przy każdym artykule indywidualnie.

Autorzy zachowują pełne prawa autorskie do swoich prac. Przesyłając manuskrypt, autorzy udzielają wydawcy niewyłącznej, wolnej od opłat licencji na publikację, archiwizację i rozpowszechnianie zaakceptowanej wersji artykułu. Autorzy mogą deponować ostateczną wersję wydawcy (Version of Record) w repozytoriach instytucjonalnych i dziedzinowych bez okresu embarga, zgodnie z licencją CC BY 4.0.


ARCHIWIZACJA

  • nadawanie numerów DOI (Crossref)

  • archiwizacja cyfrowa w PKP Preservation Network (PKP PN)

  • krajowe biblioteki cyfrowe, takie jak POLONA (Biblioteka Narodowa)


OPŁATY ZA PRZETWARZANIE ARTYKUŁÓW (APCs)

Czasopismo nie pobiera żadnych opłat za zgłoszenie ani proces redakcyjny artykułów. Publikacja w Art Inquiry jest całkowicie bezpłatna dla autorów.


PUNKTACJA MNISW: 70 punktów


DOFINANSOWANIE ZE ŚRODKÓW BUDŻETU PAŃSTWA

Czasopismo dofinansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych" na podstawie umowy nr RCN/SN/0115/2021/1 z dnia 6 grudnia 2022 r. Okres realizacji projektu: 31 października 2022 r. - 30 października 2024 r. Wartość dofinansowania: 40 000,00 zł.
Celem programu jest wsparcie polskich czasopism naukowych w realizacji strategii ich rozwoju obejmujących działania zmierzające do podniesienia poziomu praktyk wydawniczych i edytorskich, zwiększenia wpływu czasopism na rozwój nauki oraz utrzymania się czasopism w międzynarodowym obiegu naukowym.

 

 

 

Ogłoszenia

Call for Papers – Art Inquiry 2026

2025-10-02

New curator practices: an overlap between care, activism and aesthetics

Contemporary curatorial practices differ significantly from the traditional model of organizing exhibitions as a neutral act of presenting works of art. Curators are increasingly taking on the role of active participants in social and political life – they initiate artistic processes, moderate intercultural dialogue, support grassroots activities and become guardians of memory, trauma, communities and values. In response to social, political, ecological and identity crises, curating is transforming into a form of engaged cultural practice, often functioning at the intersection of activism, pedagogy, affective practices and relational aesthetics.

Przeczytaj więcej na temat Call for Papers – Art Inquiry 2026

Aktualny numer

Tom 26 (2024): Sztuka i kultura w czasach zagrożenia
					Pokaż  Tom 26 (2024): Sztuka i kultura w czasach zagrożenia

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki w ramach programu „Rozwój czasopism naukowych”

   mceclip4-d37df0f44eb30f7edc6d7aed8b436b28.png

REDAKTORZY TOMU: Aneta Pawłowska, Paulina Sztabińska-Kałowska

Opublikowane: 2024-12-29

Artykuły

  • O roli sztuki w pokonywaniu przeszkód poznawczych w perspektywie estetyki filozoficznej

    Teresa Pękala
    11-28
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/1
  • Sztuka sensoryczna

    Sidey Myoo
    29-42
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/2
  • Sztuczna inteligencja a troska o „prawdziwą” sztukę Jak przeceniamy sztukę ludzi i niesprawiedliwie deprecjonujemy sztukę AI?

    Łukasz Białkowski
    43-59
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/3
  • Readymade: problem definicji sztuki i jego rozwiązanie

    Łukasz Guzek
    61-82
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/4
  • Trudna wiedza jako temat wystawowy w małych muzeach: przykłady z Republiki Czeskiej

    Pavol Tišliar, Lucie Jagošová
    83-109
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/5
  • Sztuka wobec geografii postkatastroficznej. Projekt "Don't follow the wind w Fukushimie"

    Ewa Wójtowicz
    111-122
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/6
  • Rola kluniackiej sztuki i architektury w czasach zagrożenia

    Piotr Gryglewski, Natalie Moreno-Kamińska
    123-139
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/7
  • Architektura w czasach kryzysu klimatycznego – wybrane aspekty

    Julia Sowińska-Heim
    141-158
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/8
  • Rzeźbiarz czy inżynier? Idea „totalnego dzieła sztuki” jako forma wolności umysłu w obliczu zagrożenia. Analiza porównawcza wybranych przykładów

    Katarzyna Kołodziejczyk
    159-175
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/9
  • Problematyka pomników okresów totalitarnych w kontekście wojny Rosyjsko-Ukraińskiej

    Yuliа Ivashko, Andrii Dmytrenko, Michał Krupa, Justyna Kobylarczyk, Dominika Kuśnierz-Krupa, Serhii Belinskyi
    177-199
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/10
  • Najnowsza dramaturgia polska i ukraińska wobec kryzysów współczesnego świata

    Irena Górska
    201-216
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/11
  • Sztuka pokoju. Czy artysta może powstrzymać wojny między Izraelem a Palestyną?

    Eleonora Jedlińska
    217-238
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/12
  • Trzęsienia ziemi a sztuka kolonialna w Cusco (Peru)

    Ewa Kubiak, Guadalupe Romero-Sánchez
    239-258
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/13
  • Twórczość Jane Jin Kaisen jako praktyka badania historii, pamięci, traumy

    Anna Dzierżyc-Horniak
    259-285
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/14
  • Festiwal sztuki rdzennej ludności i (od)łączenie się z współczesnymi rzeczywistościami społeczno- kulturowymi w południowo-wschodniej Nigerii

    Princewill Chukwuma Abakporo, Stanley Timeyin Ohenhen
    287-310
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/15
  • Dramaturgia lęku w dziele teatralnym „Drzwi i niepokojące pukanie”

    Yusril, Sahrul N., Afrizal H., Ali Sukri, Cameron Malik
    311-327
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/16
  • Ekspresja śmierci między realizmem a surrealizmem w obrazie Bruegela "Triumf śmierci"

    Ryadh Ben Amor, Dany Abi Karam
    329-349
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/17
  • Zagrożenie wykluczeniem – estetyka negatywna na przykładzie twórczości Zyty Rudzkiej

    Monika Błaszczak
    351-369
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/18
  • Sztuka w cieniu szubienicy. Wizualne relacje z egzekucji Teofila Wiśniowskiego i Józefa Kapuścińskiego

    Agnieszka Świętosławska
    371-401
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/19
  • Triumf Śmierci Felixa Nussbauma jako mocny głos sprzeciwu wobec czasu wojny

    Magdalena Milerowska
    403-419
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/20
  • Język sztuki w czasach zagrożenia

    Anna Wendorff
    421-433
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/21
  • Wobec nieodwracalnego. Trzy etiudy filozoficzne

    Anna Chęćka
    435-448
    DOI: https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/22
Wyświetl wszystkie wydania