Recent Polish and Ukrainian dramaturgy in the face of modern world crises
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/11Keywords:
Polish dramaturgy, Ukrainian dramaturgy, the war in Ukraine, the COVID-19 pandemic, human rightsAbstract
Art has always been a kind of a barometer of reality, reacting in various ways to current problems and co-creating various social discourses. However, it is evident that in the era of crises plaguing the modern world (human rights violations, pandemics, the war in Ukraine and the climate crisis), the speed of this response has clearly increased. In the realm of contemporary drama and theater, one cannot help but marvel at how effortlessly these profound matters find their place in the “here and now”, as if they were meant to be captured in the blink of an eye. It is in the meticulous scrutiny and profound contemplation of a handful of recent Polish and Ukrainian dramas that this phenomenon resonates most powerfully.
References
Błok N. (2018) Przez skórę [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Cierpienie mięsa. Justyna Jaworska in conversation with Łukasz Wójcicki, “Dialog” 2022, No. 10, pp. 20-25.
Derrida J. (2003) Prawda w malarstwie, transl. M. Kwietniewska, Gdańsk, Słowo/Obraz/Terytoria.
Dobrowolski P. (2020) Polski dramat krytyczny jako współczesny fantazmat gatunkowy [in:] Gatunki dramatyczne. Rekonfiguracje, ed. E. Wąchocka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 11-26.
Dybel P. (2022) Lektury subwersywne. Filozoficzne eseje o literaturze i sztuce. Kant, Derrida, Lacan, Freud i inni, Kraków, Universitas.
Fortuna K., Oczy Motyla, “Dialog” 2021, No. 10.
Kopciński J. (2016) Nota od redaktora [in:] Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. Part One: W lekturze i na scenie, ed. J. Kopciński, Warszawa, IBL, pp. 5-11.
Kycenko T. (2018) Białofartuszność [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Levytskyi D. (2016) Studnia [in:] Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
O bierności. Justyna Jaworska in conversation with Karolina Fortuna, “Dialog” 2021, No. 10, pp. 44-49.
Popczyk-Szczęsna B. (2019) Tekst jako bohater. Szkice o polskiej dramaturgii teatralnej, Katowice, “Śląsk” Sp. Z o.o. Wydawnictwo Naukowe.
Tomasiewicz A., Głośniej, “Teatr” 2022, No. 3, pp. 16-17.
Walczak M., Rok metalowego szczura, “Dialog” 2020, No. 9.
Wójcicki Ł, Carpaccio w stylu wschodnim, “Dialog” 2022, No. 10.
Współczesna dramaturgia ukraińska. Od A do JA. (2018), Selection, translation and introduction by Anna Korzeniowska-Bihun, Warszawa, Agencja Dramatu i Teatru ADiT.
Zahozhenko N. (2022) Ja, wojna i plastikowy granat, transl. A. Korzeniowska-Bihun, [in:] AURORA. Nagroda Dramaturgiczna Miasta Bydgoszczy. Sztuki finałowe 2022, Bydgoszcz, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.