The role of Cluniac art and architecture in times of danger
DOI:
https://doi.org/10.26485/AI/2024/26/7Keywords:
Cluniac art, architecture, interpretation, reconstruction, Cluny Abbaye, Maior EcclesiaAbstract
Nowadays, people are confronted with ever new threats and challenges. In difficult times, integration based on cultural identity, which can be developed through the interpretation of works of art, is of high importance. For centuries, Cluniac art, including architecture, which is part of Europe's cultural heritage, has played a significant role in co-creating cultural memory by influencing imagination. Forms of promotion and dissemination of the legacy of the Benedictines of Cluny are crucial in this regard. This text reflects on the contemporary significance of Cluny's artistic heritage and the ways in which various narratives are built around it. It also addresses the multidimensional significance of the Abbey of Cluny as a lost and reconstructed historical site, and places it in a broader cultural context.
References
Ackerman James S. (2002) The Conventions and Rhetoric of Architectural Drawing, [in:] J. S. Ackerman ed., Origins, Imitation, Conventions. Representation in the Visual Arts, Cambridge, Mass: The MIT Press.
Banaszkiewicz Jacek (1997) Kultura i świadomość historyczna [in:] B. Geremek ed., Kultura Polski średniowiecznej XIV–XV w., Warszawa: Instytut Historii PAN, Wydawnictwo Naukowe Sentper.
Banaszkiewicz Jacek (1981) Usque in hodiernum diem – Średniowieczne znaki pamięci, "Przegląd Historyczny", no. 2, pp. 229-238.
ClunEtour app, FESC/Paztec SAS, version for Android [accessed: 12.06.2024].
Cluniac Sites in Europe, Council of Europe, https://www.coe.int/en/web/cultural-routes/the-cluniac-sites-in-europe [accessed: 29.06.2024].
Conant Kenneth J. (1942) Early Medieval Church Architecture, Baltimore: Johns Hopkins Press.
Cramer Horst, Koob Manfred (1993) Cluny. Architektur als Vision, Heidelberg: Edition Braus.
Deleuze Gilles (2000) Proust i znaki, transl. M. P. Markowski, Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria.
Długozima Anna (2009) Bośnia i Hercegowina – dobra kultury w czasie wojny i pokoju, "Ochrona Zabytków", vol. 62, no. 3, pp. 59-66.
Drela Monika (2008) Definicja zabytku nieruchomego w prawie polskim i francuskim, "Ochrona Zabytków", vol. 56, no. 1, pp. 111-118.
Drob Janusz Andrzej (1998) Trzy zegary. Obraz czasu i przestrzeni w polskich kazaniach barokowych, Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Erll Astrid (2018) Kultura pamięci, transl. A. Teperek, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Graus František (1987) Funktionen der spätmittelalterlichen Geschichtsschreibung, [in:] H. Patze ed., Geschichtsschreibung und Geschichtsbewusstsein im späten Mittelalter, Sigmaringen, pp. 11-55.
Halbwahs Maurice (1992) On Collective Memory, transl. L. A. Coser, Chicago-London: The University of Chicago Press.
Iwanowa Natalija (2023) Sztuka jest ważna niezależnie od wojny, HERITO, https://herito.pl/artykul/sztuka-jest-wazna-niezaleznie-od-wojny/ [accessed: 27.06.2024].
Kaźmierska Kaja, Społeczne ramy pamięci, Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, https://cbh.pan.pl/pl/spo%C5%82eczne-ramy-pami%C4%99ci [accessed: 8.07.2024].
La rosace de la Fédération Européenne des Sites Clunisiens, tout un symbole!, Fédération Européenne des Sites Clunisiens, https://fesc.sitesclunisiens.org/files/docs/Rosace_symbole.pdf [accessed: 12.07.2024].
Laule Bernhard, Laule Ulrike (2000) Architektura romańska we Francji, [in:] R. Toman ed., Sztuka romańska. Architektura, rzeźba, malarstwo, Olsztyn: Konemann, pp. 121-134.
Lipiński Filip (2014) Figuracje pamięci w wirtualnym polu (historii) sztuki, “RIHA Journal”, vol. 113, no. 31, PDF: file:///C:/Users/natal/Downloads/70217-Article%20Text-196219-3-10-20200206.pdf [accessed: 12.07.2024], pp. 1-17.
Marquardt Janet T., First Projects: Medieval Academy Support of Kenneth J. Conant’s Cluny, https://www.medievalacademy.org/page/FirstProjects [accessed: 17.07.2024].
Méhu Didier (2017) Les lieux qui ont fait la France – Cluny, [in:] O. Wieviorka, M. Winock ed., Les lieux de l’histoire de France, Paris: Perrin, pp. 77-90.
Michałowska Monika (2002) Pomiędzy czasem a wiecznością. Roberta Kilwardby’ego koncepcja aevum, "Studia Warmińskie", 39, pp. 105-113.
Moreno-Kamińska, Natalie (2024). Trzy tożsamości. Badanie tożsamości kulturowej – analiza wybranych szlaków kulturowych w Polsce i we Francji, PhD thesis, Łódź: Uniwersytet Łódzki.
Münster Sander, Friedrichs Kristina, Hegel Wolfgang (2018) 3D Reconstruction Techniques as a Cultural Shift in Art History?, "International Journal for Digital Art History", vol. 3, no. 3, pp. 38-59.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2010) Anachronic Renaissance, New York: Zoone Books.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2009) What Counted as an ‘Antiquity' in the Remaissance?, [in:] K. Eisenbichler ed., Renaissance Medievalisms, Toronto: Centre for Reformation and Renaissance Studies, pp. 53–74.
Nagel Alexander, Wood Christopher S. (2005) Toward a New Model of Renaissance Anachronism, "Art Bulletin", vol. 87, no. 3, pp. 403–432.
Norberg-Schulz Christian (1999) Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa: Murator.
Pacaut Marcel (2010) Dzieje Cluny, transl. A. Ziernicki, Kraków: Tyniec Wydawnictwo Benedyktynów.
Pomian Krzysztof (2009) Przeszłość jako przedmiot wiary. Historia i filozofia w myśli średniowiecza, ed. 2, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Szumakowicz Eugeniusz (2008) Fenomenologiczna definicja zabytku, "Ochrona Zabytków", vol. 56, no. 2, pp. 93-100.
Świeca Marek (2013) O potrzebie rozwijania kultury estetycznej społeczeństwa, "Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne", no. 1, pp. 345-354.
Urban Weronika Michalina (2018) Współczesny człowiek w polu relacji nowych mediów i współczesnej estetyki, "Media – Kultura – Społeczeństwo", no. 13, pp. 51-62.
Voros Christoph (2013) Sites clunisiens en Europe, Cluny: Fédération Européenne des Sites Clunisiens.
Wernisaż wystawy "Cluny – sen o tradycji", Fundacja Chronić Dobro, 2013, https://www.chronicdobro.org/wernisaz-wystawy-cluny-sen-o-tradycji/ [accessed: 13.06.2024].
Winnicka-Gburek Joanna (2005/2006) O problemach z tożsamością narodową i sztuką, "Estetyka i Krytyka", vol. 9/10, pp. 255-266.
Wood Christopher S. (2008) Forgery – Replica – Fiction. Temporalities in German Renaissance Art, Chicago-London: The University of Chicago Press.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.