The Last Supper of the West? An Essay on Reason, Subreption, and the Invalidating Rationality

Keywords: avant-garde, decline of the West, geopolitics, Islamic occasionalism, invalidating rationality, subreption

Abstract

What makes the power of our world in the 21st century noticeably weaken after the collapse of modernism? Why are Cassandran prophecies of geopoliticians as well as pessimistic visions in art multiplying? Is the Last Supper of the West imminent, as one Chinese satirist expects? What role does subreption, especially present in Western philosophy, law, economy, customs, and finally in art, play in this process? Subreption – i.e. the use of certain peculiar assumptions and reasoning without proper grounding – would first consist in stealing rationality from reason and making it independent by emphasizing defeasible reasoning proper for rationality, the main act of which is the act of invalidating. This would be the most serious act of subreption that Western thought has ever committed. Tamed subreption is responsible for the progressive misperception that paralyzes our Western civilization’s decision-making and is the main cause of its present weakness

References

Dyck, Corey W. (2014), Kant and Rational Psychology, Oxford: Oxford University Press.

Foucault, Michel (1970), The Order of Discourse, in: Young, Robert (ed.) (1981), Untying the Text: A Post-structuralist Reader, transl. by Ian McLeod, Boston: Routledge and Kegan Paul, pp. 48-78.

Habermas, Jürgen (1998), The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory, Cambrigde: MIT Press.

Koons, Robert (2005-2021), Defeasible Reasoning, in: Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/reasoning-defeasible/ (accessed: 28.06.2021).

Naify, James (2003), Al Ghazali, in: Popkin, Richard H. (ed.) (2003), Historia filozofii zachodniej, transl. by Agata Roman, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, pp. 191-198.

Piotrowski, Kazimierz (1998), Wprowadzenie; Anestetyczna perspektywa rozumu (w ujęciu Wolfganga Welscha), in: idem; Golec, Leszek (eds.) (1998), Promieniowanie myślokształtów – od estetyki do anestetyki, “Seminaria Orońskie”, vol. III, Orońsko: Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, pp. 11-20, 24-42.

Piotrowski, K. (2011), Estetyka niemonotoniczna. Implikacje sporu konceptualizm vs kontekstualizm, in: Wilkoszewska, Krystyna; Zeidler–Janiszewska, Anna (2011), Konteksty sztuki – konteksty estetyki. Perspektywy estetyki, Łódź: Officyna Wydawnictwo, pp. 259-268.

Piotrowski, K. (2012), The Promises of Unism, Zonism, Contextualism, and (Dia) Critical Art. Some Aspects of Performativity in Polish Art (1923-2008), “Art Inquiry”, no. 14, pp. 119-146.

Piotrowski, K. (2015), Świdziński i współcześni. Konteksty ‘sztuki jako sztuki kontekstualnej’ i estetyka niemonotoniczna, Radom: Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej “Elektrownia” w Radomiu.

Piotrowski, K. (2016), The Veer Towers of the New Modernism: Proceduralism or Timocracy?, “Art. Inquiry”, no. 18, pp. 67-86.

Piotrowski, K. (2016), Tmesis – Cutting Age. System mody: od bazy do para–bazy, in: Pękala Teresa (ed.) (2016), Teatr, teatralizacja, performatywność, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 345-364.

Piotrowski, K. (2017), Autonomia (w) Quarternarium. Publiczne użycie rozumu, in: Pękala Teresa (ed.) (2017), Przestrzenie autonomii – sztuka, filozofia, kultura, Lublin: Wydawnictwo UMCS, pp. 69-88.

Piotrowski, K. (2018), Metaphysics in the Shackles of Asteiology, “Art Inquiry”, no. 20, pp. 29-42.

Piotrowski, K. (2018), Narzędzie pozbawione swego bycia narzędziem. Sztuka w ‘porządku dyskursu’, in: Pękala, Teresa (ed.) (2018), Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie–Skłodowskiej, pp. 69-89.

Piotrowski, K. (2019), Some Contexts of Question about Art. From Essentialism to Machine Epistemology, “Art Inquiry”, no. 21, pp. 37-58.

Searle, J.R. (1998), Mind, Language and Society. Philosophy in the Real World, New York: Basic Books.

Sztabiński, Grzegorz (1991), Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Published
2021-11-25