Max Weber’s model of pure (ideal) bureaucracy in the face of modern administrative challenges – crisis, stagnation or renascence?
DOI:
https://doi.org/10.26485/SPE/2025/137/2Keywords:
organizational structure of administration, good administration, effective administration, tasks of administrationAbstract
Background: There is no doubt that there has been the search for an optimal model of administrative organization and operation since it existed. The research subject is to find a model of administration so as to ensure the rational organization of the administrative apparatus and the efficient performance of the tasks assigned to it. The starting point for this model involves the German scholar Max Weberʼs concept of ideal (pure) bureaucracy.
Research purpose: The primary purpose of this study is to answer the questions of to what extent the model of pure (ideal) bureaucracy responds to the challenges of contemporary administration. Is it about speaking of crisis, stagnation, or perhaps a renaissance of the Weberian model of bureaucracy (administration) in the context of the challenges facing contemporary administration? In addition, what components should be added to this model today?
Methods: In the research the following were applied: methodology characteristic of the social sciences, particularly legal sciences, including the historical-legal method to search for the origins of the institutions analysed, the observation method, and the dogmatic method used to decode formalized rules of operation.
Conclusions: The carried-out analysis facilitates the conclusion that the Weberian model of ideal (pure) bureaucracy, supplemented with postulates of socialization, more flexible administrative operations, and extensive planning in the administrative process, can be the basis for the organization and operation of a rational, understanding administration. No crisis in the concept of hierarchical administration is observed, so long as it: is strictly subordinated to the law, uses formalized rules of operation, is based on professional personnel, and is equipped with material resources corresponding to the characteristics and scope of its tasks. However, at the same time it involves social processes and the motives behind the behaviour of individuals, social groups, participants in economic life, and their axiological and normative system determining social life.
Downloads
References
Firek W., Partycypacja obywatelska jako wartość konstytucyjna w demokratycznym państwie prawnym, Przegląd Konstytucyjny 2023/2, s. 53–73.
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, przekł. M. Rusiński, red. nauk. przekładu Z. Mikołajczyk, Warszawa 2006.
Hatch M.J., Teoria organizacji, przekł. P. Łuków, Warszawa 2002.
Homplewicz J., Teoria organizacji i kierownictwa (zagadnienia podstawowe), Katowice 1979.
Jurek K., Dialog i partycypacja obywatelska na poziomie lokalnym na przykładzie miasta Krakowa, Zeszyty Naukowe Collegium Witelona 2023/49 (4), s. 49–59.
Kasiński M., Współczesne problemy rozwoju administracji w Polsce, Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym 2011/14 (1), s. 215–226.
Knosala E., Zarys nauki administracji, Kraków 2005.
Korczak J., Prakseologiczna interpretacja zjawiska administracji publicznej z perspektywy relatywizmu granic organizacji, Acta Universitatis Wratislaviensis, Przegląd Prawa i Administracji 2017/3802, Wrocław, s. 79–102.
Królikowski J., Preambuła nie tak całkiem bez znaczenia, Rzeczpospolita, 28.03.2008/74, s. C8.
Lewandowski S., Charakter normatywny preambuły, Studia Iuridica 1998/36, s. 113–136.
Litter J., Against Meritocracy: Culture, Power, and Myths of Mobility, Routledge, London 2017.
Łukasiewicz J., Zarys nauki administracji, Warszawa 2005.
Marchaj R., Samorządowe konsultacje społeczne, Warszawa 2016.
Marchewka-Bartkowiak K., Nowe zarządzanie publiczne, „Infos”, Biuro Analiz Sejmowych 2014/18, s. 1–4.
Meier F., Schimank U., Bürokratie als Schicksal? – Max Webers Bürokratiemodell im Lichte der Organizational Studies, w: H.-P. Müller, S. Sigmund (Hg.), Max Weber – Handbuch. Leben-Werk-Wirkung, Stuttgart 2020.
Nowa encyklopedia powszechna PWN, t. 1, A–C, B. Petrozolin-Skowrońska (Redaktor Naczelny Encyklopedii PWN), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Nowa encyklopedia powszechna PWN, t. 6, S–Z, B. Petrozolin-Skowrońska (Redaktor Naczelny Encyklopedii PWN), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Oliwniak S., Biurokracja i biurokratyzm w administracji publicznej, w: B. Kudrycka, B.G. Peters, P.J. Suwaj (red.), Nauka administracji, Warszawa 2009.
Paetz S., Bürokratie, w: H.-P. Müller, S. Sigmund (Hg.), Max Weber – Handbuch. Leben-Werk- Wirkung, Stuttgart 2020.
Pieścikowski Z., Przedmiot nauki o organizacji i zarządzaniu, w: J. Boroń (red.), Teoria organizacji i zarządzania, Poznań 1984.
Ruczkowski P., Koncepcja inkluzywnego prawa administracyjnego, w: W. Jakimowicz, M. Krawczyk, I. Niżnik-Dobosz (red.), Fenomen prawa administracyjnego. Księga jubileuszowa Profesora Jana Zimmermanna, Warszawa 2019.
Rybińska D., Instytucja budżetu obywatelskiego jako narzędzie rozwoju samorządu lokalnego, Finanse i Prawo Finansowe 2018/1 (17), s. 49–65.
Słownik języka polskiego PWN, A–K, M. Szymczak (red.), Warszawa 2002.
Stefaniuk M.E., Preambuła aktu normatywnego w doktrynie oraz w procesie stanowienia i stosowania polskiego prawa w latach 1989–2007, Lublin 2009.
Weber M., Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, przekł. i wstęp D. Lachowska, Warszawa 2002.
Weber M., Grundriss der Sozialökonomik, III. Abteilung, Wirtschaft und Gesellschaft, Tübingen 1922.
Weber M., Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriss der verstehenden Soziologie, Fünfte, revidierte Auflage, Tübingen 1972 (Nachdruck 1990).
Winczorek P., Słowny wyraz wartości, Rzeczpospolita, 1.06.2004/127, s. A8.
Wrzosek S., Polityka administracyjna a ekonomiczność działania administracji publicznej, w: J. Łukasiewicz (red.), Polityka administracyjna, Rzeszów 2008.
Wrzosek S., System: administracja publiczna. Systemowe determinanty nauki administracji, Lublin 2008.
Young M.D., The Rise of the Meritocracy. 1870–2033, London 1958.
Zimmermann J., Prawo administracyjne, Warszawa 2022.
Zychowicz Z., Konsultacje społeczne w samorządzie, Szczecin 2014.
Wyrok TK z 11 maja 2005 r., K 18/04, OTK ZU 2005/5A, poz. 49.
Wyrok TK z 11 maja 2007 r., K2/07, OTK ZU 2007/5A, poz. 48.
jp2online.pl; stan na 14.05.2025 r.
Recommendation CM/Rec (2007)7 of the Committee of Ministers to member states on good administration, https://rm.coe.int/16807096b9; stan na 5.10.2025 r.
Sie hören von meinem Anwalt!, https://sie-hoeren-von-meinem-anwalt.de/2015/06/die-bedeutungeiner-praeambel-i/; stan na 6.10.2025 r.

