"A Tree So Unhappy…" About the Idea of Categorization in Folk Culture as Exemplified by Aspen

Authors

  • Joanna Szadura Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Filologiczny, Katedra Tekstologii i Gramatyki Języka Polskiego, Instytut Językoznawstwa i Literaturoznawstwa https://orcid.org/0000-0001-7448-2602

DOI:

https://doi.org/10.26485/RKJ/2025/73/34

Keywords:

cognitive linguistics, ethnolinguistics, ethnobotanics, category, anomaly, Populus tremula

Abstract

Cultural categories do not emerge as a result of objective observation of reality, but they are components of a picture of the world processed by human senses and culture. They have a social character and do not exist in and for themselves. They are created and transformed by a community, and leave a deep trace in people’s memory and language. Thus, a task of cognitive linguistics is not so much to examine the objective way of existence of the real world established in language, but rather the world experienced and projected by a human as a member of a certain community. This is not easy because categories are more or less free creation of an individual who, out of a chaos of perceptual data, forms his or her world or even a multi-world, because both experience and culture provide the basis for many different interpretations. Hence, it is worth asking a question about the mechanisms of the categorization idea. In the article it is claimed that one of such ideas is anomaly that is a phenomenon which does not fit into a certain standard. Anomalies become the basis for categorization and a source of negative stereotypes. A good example is aspen (Populus tremula) which in the Polish folk culture is a sinful and unhappy tree. It seems that the reason for this cultural stigmatization is that aspen’s leaves tremble incessantly even during windless weather. This feature is unusual for other trees and at the same time the most strongly established in the image of aspen, which is reflected in its names, phraseology, legends and data derived from the level of beliefs and symbols. In the light of the analysed material, aspen appears primarily as a tree that trembles in fear for itself and does not cooperate with the world in the protection of life. It is a symbol of unhappiness, egoism and sin.

References

Bartmiński Jerzy, 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka?, „Akcent”, nr 4, s. 16–22.

Bauman Zygmunt, 1995, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Berlin Brent, Breedlove Dennis E., Raven Peter H., 1973, General principles of Classification: An Introduction to the Botanical Ethnography of a Mayan-Speaking People of Highland Chiapas, Academic Press, New York.

Bruner Jerome S., Goodnow Jacqueline J., Austin George A., 1957, A Study of Thinking, John Wiley & Sons, Inc., Chapman & Hall, New York – London.

Douglas Mary, 2007, Ukryte znaczenia. Wybrane eseje antropologiczne, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.

Evans Vyvyan, 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Grabias Stanisław, 2013, Analityczne kategorie obcości, „Studia Socjologiczne”, nr 1, http://www.studiasocjologiczne.pl/pliki/analityczne_2.pdf (dostęp: 23.07.2023).

Guriewicz Aron, 1976, Kategorie kultury średniowiecznej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Hunn Eugene, 1976, Toward a Perceptual Model of Folk Biological Classification, „American Ethnologist”, no. 3, s. 508–524.

Hunn Eugene, 1993, Czynnik utylitarny w ludowych klasyfikacjach biologicznych, w: M. Buchowski, red., Amerykańska antropologia kognitywna, Instytut Kultury, Warszawa, s. 73–98.

Kay Paul, 1947, Taxonomy and Semantic Contrast, „Language”, no. 47, s. 866–887.

Kövecses Zoltán, 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Lakoff George, Johnson Mark, 1988, Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.

Maćkiewicz Jolanta, 1999, Kategoryzacja a językowy obraz świata, w: J. Bartmiński, red., Językowy obraz świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 47–55.

Marczewska Marzena, 1995a, Motyw osiki w prozie T. Nowaka, „Twórczość Ludowa”, nr 2–3, s. 25–31.

Marczewska Marzena, 1995b, Osika w ludowym językowym obrazie świata, „Etnolingwistyka”, t. 7, s. 97–113.

Marczewska Marzena, 2002, Drzewa w języku i w kulturze, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.

Marczewska Marzena, Szadura Joanna, 2021, Osika, w: J. Bartmiński, red., St. Niebrzegowska-Bartmińska, z-ca red., Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. 2: Rośliny, z. 6: Drzewa liściaste, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 316–330.

Marody Mirosława, 1981, Technologie intelektu: językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Mikołajczuk Agnieszka, 2000, Kognitywizm a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, red., Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 83–96.

Pawelec Andrzej, 2005, Znaczenie ucieleśnione. Propozycje z kręgu Lakoffa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Randall Robert, 1976, How Tall Is a Taxonomic Tree? Some Evidence for Dwarfism, „American Ethnologist”, no. 3, s. 543–553.

Rosch Eleonor, 1983, Prototype classification and logical classification: The two systems, w: E. Kofsky Scholnick, red., New Trends in Conceptual Representation: Challenges to Piaget’s Theory?, Psychology Press, New York, s. 73–86.

Szadura Joanna, 2017, Czas jako kategoria językowo-kulturowa w polszczyźnie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Taylor John R., 2001, Kategoryzacja w języku, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Tokarski Ryszard, 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Trzebiński Jerzy, 1981, Twórczość a struktura pojęć, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Агапкина Татьяна А., 2019, Деревья в славянской народной традиции. Oчерки, Индрик, Москва. / Agapkina Tatʹâna A., 2019, Derevʹâ v slavânskoj narodnoj tradicii, Očerki, Indrik, Moskva.

Published

2025-12-18

How to Cite

Szadura, J. (2025). "A Tree So Unhappy…" About the Idea of Categorization in Folk Culture as Exemplified by Aspen. Rozprawy Komisji Językowej, 73, 491–504. https://doi.org/10.26485/RKJ/2025/73/34