"Drzewo takie nieszczęśliwe…" o idei kategoryzowania w kulturze ludowej na przykładzie osiki
DOI:
https://doi.org/10.26485/RKJ/2025/73/34Słowa kluczowe:
językoznawstwo kognitywne, etnolingwistyka, etnobotanika, kategoria, anomalia, Populus tremulaAbstrakt
Kategorie kulturowe są składnikami obrazu świata przetworzonego przez ludzkie zmysły i kulturę. Mają charakter społeczny. Nie istnieją same w sobie i same dla siebie. Są przez społeczeństwo tworzone i przekształcane, i zostawiają głęboki ślad w jego pamięci oraz języku. Zadaniem językoznawstwa kognitywnego jest z płaszczyzny językowej dokonać rekonstrukcji świata doświadczanego i projektowanego przez człowieka jako członka określonej wspólnoty, a kluczową kwestią są mechanizmy kategoryzacji. W artykule przyjęto, że jedną z idei kategoryzowania jest anomalia, tj. zjawisko niemieszczące się w określonej normie. Anomalie stają się podstawą systematyzacji oraz źródłem negatywnych stereotypów. Przykładem jest osika (Populus tremula), która w polskiej kulturze ludowej jest drzewem grzesznym, nieszczęśliwym. Przyczyną jej kulturowego napiętnowania jest, jak się wydaje, to, że jej liście nieustanie, nawet podczas bezwietrznej pogody, drżą. Jest to cecha nietypowa dla innych drzew i zarazem najsilniej ustabilizowana w obrazie osiki, co utrwalają jej nazwy, frazeologia, legendy oraz dane z płaszczyzny wierzeniowo-symbolicznej. W świetle analizowanego materiału osika jawi się w polskiej kulturze ludowej przede wszystkim jako drzewo, które drży z obawy o siebie, nie solidaryzuje się ze światem w obronie życia. Jest symbolem nieszczęścia, egoizmu i grzechu.
Bibliografia
Bartmiński Jerzy, 1986, Czym zajmuje się etnolingwistyka?, „Akcent”, nr 4, s. 16–22.
Bauman Zygmunt, 1995, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Berlin Brent, Breedlove Dennis E., Raven Peter H., 1973, General principles of Classification: An Introduction to the Botanical Ethnography of a Mayan-Speaking People of Highland Chiapas, Academic Press, New York.
Bruner Jerome S., Goodnow Jacqueline J., Austin George A., 1957, A Study of Thinking, John Wiley & Sons, Inc., Chapman & Hall, New York – London.
Douglas Mary, 2007, Ukryte znaczenia. Wybrane eseje antropologiczne, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty.
Evans Vyvyan, 2009, Leksykon językoznawstwa kognitywnego, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Grabias Stanisław, 2013, Analityczne kategorie obcości, „Studia Socjologiczne”, nr 1, http://www.studiasocjologiczne.pl/pliki/analityczne_2.pdf (dostęp: 23.07.2023).
Guriewicz Aron, 1976, Kategorie kultury średniowiecznej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Hunn Eugene, 1976, Toward a Perceptual Model of Folk Biological Classification, „American Ethnologist”, no. 3, s. 508–524.
Hunn Eugene, 1993, Czynnik utylitarny w ludowych klasyfikacjach biologicznych, w: M. Buchowski, red., Amerykańska antropologia kognitywna, Instytut Kultury, Warszawa, s. 73–98.
Kay Paul, 1947, Taxonomy and Semantic Contrast, „Language”, no. 47, s. 866–887.
Kövecses Zoltán, 2011, Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Lakoff George, Johnson Mark, 1988, Metafory w naszym życiu, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.
Maćkiewicz Jolanta, 1999, Kategoryzacja a językowy obraz świata, w: J. Bartmiński, red., Językowy obraz świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 47–55.
Marczewska Marzena, 1995a, Motyw osiki w prozie T. Nowaka, „Twórczość Ludowa”, nr 2–3, s. 25–31.
Marczewska Marzena, 1995b, Osika w ludowym językowym obrazie świata, „Etnolingwistyka”, t. 7, s. 97–113.
Marczewska Marzena, 2002, Drzewa w języku i w kulturze, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce.
Marczewska Marzena, Szadura Joanna, 2021, Osika, w: J. Bartmiński, red., St. Niebrzegowska-Bartmińska, z-ca red., Słownik stereotypów i symboli ludowych, t. 2: Rośliny, z. 6: Drzewa liściaste, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 316–330.
Marody Mirosława, 1981, Technologie intelektu: językowe determinanty wiedzy potocznej i ludzkiego działania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Mikołajczuk Agnieszka, 2000, Kognitywizm a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: J. Mazur, red., Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin, s. 83–96.
Pawelec Andrzej, 2005, Znaczenie ucieleśnione. Propozycje z kręgu Lakoffa, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Randall Robert, 1976, How Tall Is a Taxonomic Tree? Some Evidence for Dwarfism, „American Ethnologist”, no. 3, s. 543–553.
Rosch Eleonor, 1983, Prototype classification and logical classification: The two systems, w: E. Kofsky Scholnick, red., New Trends in Conceptual Representation: Challenges to Piaget’s Theory?, Psychology Press, New York, s. 73–86.
Szadura Joanna, 2017, Czas jako kategoria językowo-kulturowa w polszczyźnie, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Taylor John R., 2001, Kategoryzacja w języku, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Tokarski Ryszard, 2013, Światy za słowami. Wykłady z semantyki leksykalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
Trzebiński Jerzy, 1981, Twórczość a struktura pojęć, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Агапкина Татьяна А., 2019, Деревья в славянской народной традиции. Oчерки, Индрик, Москва. / Agapkina Tatʹâna A., 2019, Derevʹâ v slavânskoj narodnoj tradicii, Očerki, Indrik, Moskva.

