How does the artist think? – an analysis of Grzegorz Sztabiński's works

Authors

  • Paulina Sztabińska-Kałowska Institute of Art History, University of Łódź

DOI:

https://doi.org/10.26485/AI/2023/25/12

Keywords:

Grzegorz Sztabiński, Polish modern art, installation art, geometric art, conceptualism, intellectualization of art

Abstract

The author starts with the question that Grzegorz Sztabiński asked in 1991 in the in­troduction to his book Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych (Problems of intellectualization of art in avantgarde tendencies) – "Does the artist need thinking?" Then she discusses Sztabiński's artistic activity, taking into consideration his texts devoted to his own work. The author purposefully omits Sztabiński's books and numerous articles related to purely theoretical issues, as well as those from the domain of artistic critique, and concentrates on his artistic activity and selfcomments, to show how much importance he attached to theoretical justification of his own artistic actions.

Author Biography

Paulina Sztabińska-Kałowska, Institute of Art History, University of Łódź

Paulina Sztabińska-Kałowska – PhD, associate professor at the Department of Art Hi­story, University of Łódź. Winner of the Jan Józef Lipski award for the best MA thesis (2003) and the Szczęsny Dettloff award for the best doctoral dissertation (2008). Author of the books: Geometria a natura. Polska sztuka abstrakcyjna w drugiej połowie XX wieku [Geometry and nature. Polish abstract art in the second half of the twentieth century], Warszawa 2010 and Sztuka geome­tryczna a postmodernizm [Geometric Art and Postmodernism], Warszawa 2011. Co-author and co-editor of the book The proper names in the art of Łódź. Contemporary painting, graphic arts, sculpture and intermedia, Łódź 2008. Editorial associate of the journal Art Inquiry. Recherches sur les arts. Her research interests focus on 20th century art and art theory.

References

Godrey T. (1988), Conceptual Art (Art & Ideas), London: Phaidon Press Ltd.

Grzegorz Sztabiński – Pismo natury II: Autocytat (1995) Warszawa: Galeria Rzeźby, Warszawa.

Grzegorz Sztabiński – Cięcia (1997) Łódź: Ośrodek Propagandy Sztuki.

Grzegorz Sztabiński. Retrospekcja – obrazy, rysunki, instalacje [Grzegorz Sztabiński. Retrospection – paintings, drawings, installations] (2008) Łódź: Miejska Galeria Sztuki w Łodzi.

Grzegorz Sztabiński – tautologie i powtórzenia / Grzegorz Sztabiński – Tautologies and Repetitions (2010) Toruń: Galeria Wozownia.

Grzegorz Sztabiński, ciąg dalszy nastąpi… ciąg dalszy nastąpi…, (2018) Elbląg: Galeria EL.

Guzek Ł., http://www.artysci-lodzkie.pl/pl/artysta/s/grzegorz-sztabinski/

Kosuth J. (1969) Art after Philosophy, reprinted in Peter Osborne, Conceptual Art: Themes and Movements, Phaidon, London, 2002. p. 232.

Kowalska B. (1981) Twórcy-Postawy. Artyści mojej galerii, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Kowalska B. (1989) Grzegorz Sztabiński – malarstwo, rysunek, Galeria Rzeźby, Warszawa 1989.

LeWitt S. (1967) Paragraphs on Conceptual Art, "Artforum", June.

Lyotard J. -F. (1984) The Postmodern Condition: A Report on Knowledge, Manchester: Manchester University Press (Lyoyard J. -F. (1979) La Condition Postmoderne: Rapport sur le savoir, Paris: Les Editions de Minuit).

Morawski S. (1986) foreword to the catalogue Grzegorz Sztabiński – malarstwo i rysunek, Łódź: Biuro Wystaw Artystycznych w Łodzi.

Rysunek i malarstwo Grzegorza Sztabińskiego (1990) Wałbrzych: Muzeum Okręgowe w Wałbrzychu.

Sztabiński G. (1988) Concrete Elements and Abstract Thought: Problems in Non-Mimetic Composition of Pictorial Elements in Paintings and Drawings, "Leonardo. Journal of the International Society for the Arts, Science and Technology" no. 2, pp. 155-160.

Sztabiński G. (1991), Problemy intelektualizacji sztuki w tendencjach awangardowych, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Downloads

Published

2023-12-13