About this music. The poetry of Wespazjan Kochowski as the material for Jacek Kowalski’s “Sarmatian” songs
DOI:
https://doi.org/10.26485/me.2023.1-05Keywords:
Jacek Kowalski, Wespazjan Kochowski, literary tradition, Sarmatism, intertextuality, literary song.Abstract
The aim of the article is to present the intertextual connections between the insufficiently researched songs of Jacek Kowalski (the material includes songs published in the years 1986–2020) and the poetry of Wespazjan Kochowski. The analysis focused on the dialogical and palimpsest dimensions of the works of a contemporary author, as well as on the architextual relations present there.
References
Horacy (1971). Omnibus hoc vitium est cantoribus, inter amicos. Przeł. J. Czubek. W: Horacy, Wybór poezji (s. 197–203). Oprac. J. Krókowski. Wyd. 3. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Horacy (2006). List do Pizonów. W: Trzy poetyki klasyczne (s. 79–109). Przeł. i oprac. T. Sinko. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kaczmarski, J. (2017). Do Muzy suplikacja przy ostrzeniu pióra. W: J. Kaczmarski, Między nami: wiersze zebrane (s. 549–550). Wyd. 2. Warszawa: Prószyński Media.
Kaczmarski, J., Kowalski, J. (1997). Tensona dyskusyjna albo mazur syjonistyczno-endecki. W: J. Kowalski, Śpiewniczek sarmacki Jacka Kowalskiego (s. 64–66). Poznań–Zakopane: Comtext.
Kochanowski, J. (1991). Dzieła wszystkie. T. 4. Oprac. M. R. Mayenowa, K. Wilczewska, B. Otwinowska, M. Cytowska. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kochowski, W. (1991). Utwory poetyckie. Oprac. M. Eustachiewicz. Wyd. 2. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kowalski, J. (1988). Śpiewniczek sarmacki Jacka Kowalskiego. Kraków–Poznań: „Grono Przyjacielskie”.
Kowalski, J. (1986). Simfonie Dawidowe. Kraków–Poznań: s.n.
Kowalski, J. (1997). Śpiewniczek sarmacki Jacka Kowalskiego. Poznań–Zakopane: Comtext.
Kowalski, J. (2006). Niezbędnik Sarmaty. Poznań: Dębogóra.
Kowalski, J. (2009). Barok. W: B. Hojdis, J. Kowalski, K. Meller, Literatura staropolska (s. 177–322). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Kowalski, J. (2010). Historie dominikańskie. Kraków: Fundacja Dominikański Ośrodek Liturgiczny.
Kowalski, J. (2011). Patrz tam, gdzie Sarmacja. Kraków: IESiR im. ks. P. Skargi.
Kowalski, J. (2012). Blokomacha. Żnin: Wulkan.
Kowalski, J. (2019). Malowanie Róży Duchownej. Pobrane z: https://tiny.pl/cmqh7 (29.05.2023).
Kowalski, J. (2020). Rzeczpospolita Niebieska. Poznań: Dębogóra.
Stryjkowski, M. (1582). Kronika polska, litewska, żmudzka i wszystkiej Rusi. Królewiec: Druk. Georga Osterbergera.
Balbus, S. (1993). Między stylami. Kraków: Universitas.
Błoński, J. (2001). Uparte trwanie baroku. Teksty Drugie, 3–4 (11), 183–189.
Bohuszewicz, P. (2011). Pożytki z prawicowego neosarmatyzmu. (Nie-prawicowa) obrona Krzysztofa Koehlera. W: P. Biliński (red.), Przeszłość we współczesnej narracji kulturowej (s. 99–117). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bohuszewicz, P. (2014). Hermeneutyki sarmatyzmu. W: M. Lutomierski (red.), Tradycje szlacheckie we współczesnej kulturze polskiej. Przybliżenia i perspektywy badawcze (s. 105–130). Toruń: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Braudel, F. (1971). Historia i trwanie. Przeł. B. Geremek. Warszawa: Czytelnik.
Buchwald-Pelcowa, P. (1968). Pieśń „Ocknij się, Lechu”. Przemiany tekstu i jego rola w literaturze i życiu społecznym. Pamiętnik Biblioteki Kórnickiej, 9–10, 65–96
Cieślikowska, T. (1995). W kręgu genologii, intertekstualności, teorii sugestii. Łódź: PWN.
Dybek, D. (2019). Jak „opowiedzieć” Matkę Bożą? Postać Maryi w kazaniu Samuela Brzeżewskiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2 (53), 243–264.
Dzida, M. (2016). O funkcjach muzyki w opowiadaniu „Echa muzyczne” Bolesława Prusa. W: J. Szcześniak, A. Skały (red.), Kanon i obrzeża realizmu (s. 141–160). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Dźwinel, K. (2013). Struktura ironii w programie „Sarmatia” Jacka Kaczmarskiego. Wprowadzenie. Prace Literackie, 53, 95–106.
Dźwinel, K. (2016). (Staro?)polskie przyjemności w wybranych tekstach Jacka Kowalskiego. W: R. Bubczyk, B. Hołub (red.), Przyjemności duchowe i cielesne w kulturze na przestrzeni dziejów (s. 247–254). Lublin: UMCS.
Dźwinel, K. (2018). „»O czym śpiewa Arijon«?: tekstowe wymiary polskiej piosenki bardowskiej od końca lat 60”, praca doktorska napisana pod kierunkiem dr. hrab. R. Siomy i dr M. Lisieckiej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Eustachiewicz, M. (1981a). „Dwór helikoński” Wespazjana Kochowskiego. Pamiętnik Literacki, 2 (72), 3–22.
Eustachiewicz, M. (1981b). „Liryka polskie” Wespazjana Kochowskiego wobec tradycji literackiej. Pamiętnik Literacki, 3 (72), 279–307.
Eustachiewicz, M. (1991). Wstęp. W: W. Kochowski, Utwory poetyckie (s. III–LXXXIV). Oprac. M. Eustachiewicz. Wyd. 2. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Gajda, K. (2003). Jacek Kaczmarski w świecie tekstów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Genette, G. (2014). Palimpsesty. Przeł. T. Stróżyński, A. Milecki. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Hernas, Cz. (2002). Barok. Wyd. 8. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Krzysztofik, M. (2017). Kultura Pierwszej Rzeczpospolitej w poezji Jacka Kaczmarskiego. Kielce: Instytut Filologii Polskiej UJK.
Kukulski, L. (1962). Wprowadzenie. W: J. Sobieski, Listy do Marysieńki (s. 9–22). Warszawa: Czytelnik.
Kwiek, A. (2008). „Nie dbam, aby zimne skały…”: tajemnice Orfeusza-mędrca w „Pieśni II” z „Ksiąg wtórych” Jana Kochanowskiego. Pamiętnik Literacki, 3 (99), 19–33.
Lepage, Y. (1985). Blondel de Nesle et Richard Coeur de Lion: histoire d’une légende. Florilegium, 7, 109–128.
Michałowska, T. (1990a). [Hasło] Adresat literacki – pojęcie. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 9–12). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Michałowska, T. (1990b). [Hasło] Epika. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 170– 176). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Michałowska, T. (1990c). [Hasło] Opis – pojęcie. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 522–524). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Michałowska, T. (1990d). [Hasło] Psalm. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 666– 671). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Nieznanowski, S. (1990). [Hasło] Waleta. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 885– 887). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Obremski, K. (1995). „Psalmodia polska”. Trzy studia nad poematem. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Ocieczek, R. (1990). [Hasło] Rama utworu. W: T. Michałowska (red.), Słownik literatury staropolskiej (s. 684–688). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Rogulski, K. (2022). Obecność kultury szlacheckiej w Polsce XXI wieku (rekonesans). Filologia Polska, 8, 87–101.
Romański, R. (1994). Beresteczko 1651. Warszawa: Bellona.
Szacki, J. (1984). Słowo wstępne. W: J. Kurczewska, J. Szacki (red.), Tradycja i nowoczesność (s. 5–13). Warszawa: Czytelnik.
Ślękowa, L. (2001). Quadratum perfectum Wespazjana Kochowskiego: „Niepróżnujące próżnowanie – liryka polskie”, „Ogród panieński”, „Psalmodia polska”: uwagi o kompozycji. Pamiętnik Literacki, 2 (92), 149–157.
Ulewicz, T. (2006). Sarmacja. Zagadnienie sarmatyzmu. Kraków: Collegium Columbinum.
Walecki, W. (1976). Wespazjan Kochowski wobec tradycji czarnoleskiej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie, 35, 51–66.
Wójcik, Z. (1989). Wojny kozackie w dawnej Polsce. Kraków: Krajowa Agencja Wydawnicza
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Łódzkie Towarzystwo Naukowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.