Radio Reportage and Soundscape. The Outline of the Issues

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.4/4

Keywords:

radio, reportage, soundscape, acoustic ecology

Abstract

The article is an attempt to enter scientific reflection relating to radio reportage in the field of sound studies, especially in one of its original elements — the theory of soundscape created by Raymond Murray Schafer in the 1960s. It starts with the basic terminological solutions in the field of soundscape and the audial form of reportage, then juxtaposes them with each other and indicates the possibilities of their mutual penetration in both scientific and media fields. It presents the common features of a radio documentary and a soundscape, e.g. focus on reality, attention to sound, specific narration, the use of the oral history method etc. This paper also shows the difference between these two forms such as a greater level of creativity in the case of reportage in combination with the “raw” naturalness of the soundscape. It also highlights how the idea of acoustic ecology can use radio reportage to disseminate its assumptions. Finally, it postulates the inclusion of this audio genre as an element of the soundscape to a harmonious hi-fi space and considers as justified to set together the experiences of both the discussed phenomena on theoretical as well as practical grounds, and to continue the reflection as sketched out in this article.

References

Bazin Andre (1971), An Aesthetics of Reality: Cinematic Realism and Italian School of the Liberation [w:] tenże, What is Cinema?, vol. II, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London.

Bernat Sebastian (2009), Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce, „Problemy Ekologii Krajobrazu”, t. XXV.

Białek Monika (2010), Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Scriptorium, Poznań–Opole.

— (2019), Rzeczywistość dźwiękiem spisana. Studia o reportażu radiowym, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Blaustein Leopold (2005), Wybór pism estetycznych, red. Rosińska Z., Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Brożek Daniel (2016), Słuchanie zawsze na nowo, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 2(4).

Cox Christoph, Warner Daniel (2010), Muzyka i nowa kultura dźwięku [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Hopfinger Maryla (2008), Kultura: scalanie i wybór [w:] Perspektywy badań nad kulturą, red. Kluszczyński R.W., Zeidler-Janiszewska A., Wyd. UŁ, Łódź.

Jackson Yvette Janine (2017), Destination Freedom: Strategies for Immersion in Narrative Soundscape Composition, https://escholarship.org/uc/item/84w212wq [dostęp: 18.09.2020].

Kapelański Maksymilian (2012), Kategorie elektroakustyczne w tradycji ruchu pejzażu dźwiękowego, „Kultura Współczesna”, nr 1(72).

Klimczak Kinga (2011), Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź.

Kowalik Helena (2019), Widzieć uchem, „Przegląd”, www.tygodnikprzeglad.pl/widziec-uchem/ [dostęp: 18.09.2020].

Kowalska Natalia (2019), Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wyd. UŁ, Łódź.

Łukasiewicz Krzysztof (2015), Ku formom życia dźwięku i kulturom słyszenia, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 1.

McLuhan Marshall (2010), Przestrzeń wizualna i akustyczna [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Michalak Katarzyna (2019), Against „Gobalised Indifference”. Radio Reporters in the Face of the Refugee Crisis, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, vol. 3(54).

Michałowska Marianna (2018), Nieustanne wyzwanie humanisty: diagnozowanie współczesności, „Kultura Współczesna”, nr 100.

Misiak Tomasz (2010), Audiosfera w kulturze współczesnej. Próba przybliżenia pojęcia, „Przegląd Kulturoznawczy”, nr 1.

Mucha Aleksandra (2010), Głosy do ontologii spektaklu radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 13.

Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2007), Wstęp do morfologii gatunku. Reportaż radiowy jako przedmiot dotychczasowych i przyszłych badań naukowych [w:] Seminarium reportażu poświęcone prezentacji i dyskusji warsztatowej nad radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny.

Pleszkun-Olejniczakowa Elżbieta (2012), „Muzy rzadko się do radia przyznają”. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź.

Rewers Ewa (2018), Pytania (nie tylko) jubileuszowe, „Kultura Współczesna”, nr 100.

Schaeffer Pierre (2010), Akuzmatyka [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Schafer Raymond Murray (1969), The New Soundscape. A Handbook of the Modern Music Teacher, Berandol Music Limited, Associated Music Publisher, Scarborough, Ontario– New York.

— (2010), Muzyka środowiska [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, wyb. i red. Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Slouka Mark (2010), Nasłuchując ciszy. Uwagi o życiu słuchowym [w:] Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Cox Ch., Warner D., słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Sygizman Kinga (2017), O narracyjności reportażu radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 1(39).

Westerkamp Hildegard (2015), Radio, które słucha, „Audiosfera. Koncepcje – Badania – Praktyki”, nr 2.

Downloads

Published

2021-03-11

How to Cite

Czarnek-Wnuk, P. (2021). Radio Reportage and Soundscape. The Outline of the Issues. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 63(4), 59–69. https://doi.org/10.26485/ZRL/2020/63.4/4